Gå til innhold

E36 vs e39


320it
 Share

Anbefalte innlegg

Har for tiden en e36 som jeg skal kvitte meg med.

Hadde egentlig ikke vurdert 5 serien i det hele tatt, men e39'en er jo ganske fin den.

Så jeg lurer da på hva som er de store forskjellene på de to modellene?

Er e39 stor og tung. Ikke like sportslig som e36..?

andre forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 prosjektet passerte "point of no return" i 1987-88 og er derfor en eldre konstruksjon enn E39 som er fra 1993-94. E36 er faktisk mer beslektet med E34 selvom det heller ikke er helt korrekt (les: E36 er i realiteten unik med mindre man ikke sammenligner med Z1 som kom i 1989). Normalt betrakter man E38 (1994), E39 (1996), E46 (1998) og E53 (2000) som relativt beslektet og fra den samme epoke designmessig. Spesielt designet på interiøret/dashboardet, men også tekniske løsninger og i en viss grad motorer avslører at dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det samme motor 520 og 320?

kommer 520'en til å virke noe tregere enn 320'en?

Er vel samma motor om det samma årsmodel. Men regner nok med at 520 er noe tregere pga tyngden, men den er mer luxsus å kjøre, e36 vil vel føles mer sportslig. 5serien spiser om små humper, mens e36 vil humpe mer. 5"ern føles vel mer stabil pga at den er breiere og tyngre. 3serien litt løsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 er helt nydelig å kjøre, og finner du en med m-tech understellet så er den langt fra usportslig..

og jeg hadde ikke vært i tvil om å kjøpe med steptronic kasse.. :D

Jeg har eid ufattelig mange e36`er og en e39 ( som forøvrig er til salgs) Må bare samtykke i att e39 er helt nydelig å kjøre og da helst med automat eller steptronic, man blir fort lei av å sitte å leke manuell med steptronic 8)

Har bestandig lurt på hva som er så kult med steptronic, det er vell samme kassen med annen elektronik og man kan jo låse og geare med en vanlig automat også`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sammenligne E36 og E39 blir bare tullball. E36 er på alle måter en helt annen og betydelig billigere konstruksjon enn E39. At bruktprisene på enkelte av utgavene i disse modellseriene i Norge er identiske... forteller mer om et latterlig høyt prisnivå på E36 enn om likheten med E39. Vær litt litt klok og kjøp en E39 523i... et stort bedre kompromis finnes ikke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fredrik sier er E36 en mye billigere konstruksjon enn E39. Og det merkes.

Har hatt 2 E36 og har 2 E39 nå, og kan bare konkludere med at E39 er mye bedre på alle måter, kanskje med ett untak, og det er at E36 føles litt mer sportslig pga vekt og størrelse. Men en E39 med litt motor og et godt understell bør på ingen måte undervurderes.

Selger forresten en 523i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sammenligne E36 og E39 blir bare tullball. E36 er på alle måter en helt annen og betydelig billigere konstruksjon enn E39. At bruktprisene på enkelte av utgavene i disse modellseriene i Norge er identiske... forteller mer om et latterlig høyt prisnivå på E36 enn om likheten med E39. Vær litt litt klok og kjøp en E39 523i... et stort bedre kompromis finnes ikke... :wink:

Kunne ikke sagt det bedre selv! Er på alle måter to vidt forskjellige biler. Gå for en E39 du, det vil du ikke angre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 er helt nydelig å kjøre, og finner du en med m-tech understellet så er den langt fra usportslig..

og jeg hadde ikke vært i tvil om å kjøpe med steptronic kasse.. :D

Jeg har eid ufattelig mange e36`er og en e39 ( som forøvrig er til salgs) Må bare samtykke i att e39 er helt nydelig å kjøre og da helst med automat eller steptronic, man blir fort lei av å sitte å leke manuell med steptronic 8)

Har bestandig lurt på hva som er så kult med steptronic, det er vell samme kassen med annen elektronik og man kan jo låse og geare med en vanlig automat også`?

på steptronicen har man jo også ved å bare vippe spaken inn i "manuell" funksjonen plutselig en mye mer aggresiv og sportslig kasse som girer først ved rødmerkingen og ligger hele tiden å føler på gasspådraget..

sånn ellers så er den jo også veldig aktiv, og justerer giringen etter hvordan man kjører..

dvs er man hard på gassen så girer den fort og "brutalt, imens ved rolig kjøring kan man jo knapt merke den girer i det hele tatt..

å veksle manuellt med den gjør man jo nesten aldri etter å ha prøvd det et par ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...