Gå til innhold

Hva tåler automatkassa i en -02 320DAT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for det Jarle.

Ok så BMW tar og legger inn 10% sikkerhetsmargin på kassen hmm.HeHE nei burne har jeg sluttet med for lenge siden, men det er jo gøy og ha litt ekstra pulver når en skal ta av fra et lyskryss hehe. Med min kjørestil så er det og gi gjernet fra et kryss eller forbikjøring og ikke noe blårøyk hehe

Men hvorfor oppgir de to forskjellige nm en for i motoren og en som er mye høyere og som er i kassen..

Hvis jeg chipper min bil får jeg ca 400 til 410 nm og 185 hk. det er jo innenfor det som det oppgis for motorefekt, men langt innenfor det som oppgis på kassen.

Men GM har vel også sine sikkerhetsmarginer, de oppgir vel ikke kassen til max av hva den tåler, de har vel lagt inn sin margin de også.eller???

Meiner du at det ikke er noe problem for meg å chippe bilen eller. ser jo at BMW kan levere en chip til bilen som en har alle garangtier i orden med, men da med 10 hk mindre.

PS: til opplysning så har jeg en fabrikk ny kasse i bilen min nå.Dette pga jeg hadde noe problemer som de meinte skyltes gearkassen, men de tok feil der hehe, men skal ikke klage jeg hehe..

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sitat:

Men hvorfor oppgir de to forskjellige nm en for i motoren og en som er mye høyere og som er i kassen..

------ Momentet blir høyere i kassen enn fra motoren. Ref. de fysiske lovene (kraft ganger arm).

Hvis jeg chipper min bil får jeg ca 400 til 410 nm og 185 hk. det er jo innenfor det som det oppgis for motorefekt, men langt innenfor det som oppgis på kassen.

Men GM har vel også sine sikkerhetsmarginer, de oppgir vel ikke kassen til max av hva den tåler, de har vel lagt inn sin margin de også.eller???

------ Om GM har sikkerhetsmargin vil jeg ikke kalkulert inn.... Om du tøyer grensene må du i allefall ta hensyn til det ved kjøringen.

Du har jo et gunstig utgangspunkt med ny kasse og greier! Husk også at vedlikehold er viktig, samt at kjørestil er forutsetninger du må ta med i vurderingene dine.

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å gå tilbake til "standard" etter å ha kjørt med tuning siste året.

Jarle

Skrevet

Takk for svar jarle.

Ok så du har chipet din bil ja.

Men hvor mye har du drad ut av motoren da.(hk og nm)

Hvilken kasse er det du har er det A5S 390R - YU eller.

Ja nei jo jeg mener med min kjørestil som er kun og gasse ut av kryss samt og kjøre litt tøft av og til vil jeg si at kassen kommer nok til å tåle det, men det er jo jækla surt hvis den ryker, det er jo ikke akurat billigt hehe.

Skrevet

trur ikke du får noe problem med kassen, har vært mere skeptisk visst du skal drege tungt med henger osv, kassa gira jo ned i et lavere gir når det blir tungt, lettere å presse for mye på girene når du har manuel som jeg har å ligger å drar eller presser på lavt turtall. bare min mening..

Karl Rune

Skrevet

Padi: Jeg har A5S 390R - WX automatkassen og den har fungert utmerket for meg. Kjører sjelden med henger, men det har hendt og da unngår jeg maks belastning.

Jeg skulle gjerne kjørt en dynotest for å sjekke ytelsen, men har foreløpig ikke kostet på meg dette. Derimot har jeg kjørt vanlige veitester på en trygg strekning med GPS måling mot stoppeklokke. Utgangspunktet mitt var at bilen min gikk dårligere enn forventet, med 0-100 på 9,8 sek som var nesten ett sekund saktere enn standard for 150hk maskinen. Jeg gjorde da følgene; byttet alle filter, PCV ventil, EGR bypass, luftinntakmod. og monterte tuningboks med LMM manipulering. Måling etterpå (like forhold) var da 8,3 sek. Alle tider er gjennomsnittstall av flere tester. Men det beste er at tiden fra 50-150 km/t er redusert med over 4 sek. Dette merker en i det daglige! I tillegg er drivstofforbruket redusert på langkjøring.

Nå står eksosanlegget for tur til å bli modifisert, sportseksos og de-cat.

Jarle

Skrevet

De-cat = fjerne bakre katalysatoren eller rettere sagt erstatte den med et vanlig rør. Vil teste om det gir noe effekt slik som enkelte hevder det gjør på diesel'er.

Luftinntakmod = har utvidet åpningen der luften kommer inn til luftfilteret. Dvs. den forreste delen av belgen er utvidet til det dobbelte, samt at der belgen starter foran radiatoren er inntaket også utvidet endel. Kan legge ut bilder om noen er interessert??

Jeg vet ikke effekten av dette helt konkret, men dette er gratis og enkelt. Prinsippet med mer kald luft til motoren gir mer effekt er bakgrunnen for at mange gjør det. Fant ideen på et engelsk forum der mange mente dette gav bedre effekt.

Jarle

Skrevet

Apropos tap av effekt (generelt) når det gjelder M47D20 motoren. Jeg bor som kjent i Århus og jeg kan tydelig merke at akselerasjonstidene (spesielt mellomakselerasjonene) blir dårligere hvis det er lenge siden motoren har hatt stor belastning på et høyt gear i lengre tid. En weekendtur til Hamburg gjør imidlertid at motoren "løsner" og føles betydelig mer agil. Jeg vet ikke om dette fenomenet gjelder M47 motorene med common-rail også, men på min 2003 E46 318d Touring er det iallefall temmelig tydelig. Jeg har imidlertid merket tilsvarende på mange av mine tidligere biler også (bensin og diesel)... en god tur sydover på kontinentet både var og er godt for både bil og eier... :D

Skrevet

Ikke for å spore av tråden her, men Jaro når du nevner dette med mod. av luftinntak, mener du da å kappe den "struten" som er på inntaket rett før luftfilteret.? Ved å gjøre dette så er det "rett inn" for lufta her, har gjort det på min 136hk samtidig som jeg monterte JR filter. Jeg gjorde også rein EGR ventil. Nå var det ikke spesielt mye skitt i ventilen, og ikke i luftfilteret heller da jeg har vært nøye med å skifte det (annethver oljeskift). Resultatet er at bilen faktisk går bedre av dette., så om det er filtteret eller mod som er årsaken vet jeg ikke, det er kanskje summen av dette. Problemet nå er en slurende clutch i området 2000-3000 omdr. (ja den er chipet i tillegg), vet ikke om det finnes noen oppgradering her utenom kanskje å montere den fra 150 hk om den passer, sammen med nytt svinghjul. Men da er det vel gearboksen neste, den er vel ikke like sterk som den på 150hk. Det er det kanskje andre her på forumet som vet mere om.

Skrevet
Problemet nå er en slurende clutch i området 2000-3000 omdr. (ja den er chipet i tillegg)

Kassen som står i M47N bilene tror jeg tåler mere en M47 maskinene. Hvis jeg ikke tar feil oppgir BMW kassen på M47 bilene til 280-300 nm og 5 gear(S5D ca 280Z - THCI), men på M47N kom den med en 6 trins og en 5 trins kasse (GS6-37BZ/DZ og GS5-39DZ) Dette er ZF sine kasser og 5 trins kassen tåler større NM belasting en 6 trins kassen. 5 Trins kasssen tåler 390 nm mens 6 trins kassen tåler 370 nm.

Da er det en ting som forundrer meg og det er at folk er redde for å chippe en automat kasse som tåler 420 nm etter GM som lager denne kassen (minus 10% som BMW setter som sikkerhetsgrense = 380nm) mot en 6 trins kasse som tåler 370 nm etter ZF.

Dere må rette meg hvis jeg er helt på jorde her folkens..

Padi

Skrevet
De-cat = fjerne bakre katalysatoren eller rettere sagt erstatte den med et vanlig rør. Vil teste om det gir noe effekt slik som enkelte hevder det gjør på diesel'er.

Luftinntakmod = har utvidet åpningen der luften kommer inn til luftfilteret. Dvs. den forreste delen av belgen er utvidet til det dobbelte, samt at der belgen starter foran radiatoren er inntaket også utvidet endel. Kan legge ut bilder om noen er interessert??

Jeg vet ikke effekten av dette helt konkret, men dette er gratis og enkelt. Prinsippet med mer kald luft til motoren gir mer effekt er bakgrunnen for at mange gjør det. Fant ideen på et engelsk forum der mange mente dette gav bedre effekt.

Jarle

jepp kom med noe bilder takk :D

Skrevet

Jarle

jepp kom med noe bilder takk :D

Skrevet

Kassen som står i M47N bilene tror jeg tåler mere en M47 maskinene. Hvis jeg ikke tar feil oppgir BMW kassen på M47 bilene til 280 nm og 5 gear(S5D 280Z - THCI), men på M47N kom den med en 6 trins og en 5 trins kasse (GS6-37BZ/DZ og GS5-39DZ) Dette er ZF sine kasser og 5 trins kassen tåler større NM belasting en 6 trins kassen. 5 Trins kasssen tåler 390 nm mens 6 trins kassen tåler 370 nm.

Da er det en ting som forundrer meg og det er at folk er redde for å chippe en automat kasse som tåler 420 nm etter GM som lager denne kassen (minus 10% som BMW setter som sikkerhetsgrense = 380nm) mot en 6 trins kasse som tåler 370 nm etter ZF.

Dere må rette meg hvis jeg er helt på jorde her folkens..

Padi

Jeg ser at du benytter deler av gearkassenummeret ("37BZ" og "39DZ") som utgangspunkt for hvor mange Nm gearkassene på inngående aksel tåler. Dette tror jeg er for optimistisk i alle den tid BMW har utviklet nye og kraftigere gearkasser for nesten hver ny motorgenerasjon. Det er f.eks forskjellige manuelle gearkasser for M47 motoren med hhv. 136, 150 og 163 HK. Jeg er imidlertid også usikker på hva som er de faktiske forhold i denne saken.

Skrevet

Jepp det stemmer fredrik.

Jeg er ikke så veldig inne på dette her, men som jag har lest inne på diverse forum så kan en vist gjøre det på den måten. Det stemmer som du sier at fra M47 til M47N og M47N2 har de bytter kassene. Som jeg skrev het kassen for M47 manuell S5D 280Z og for M47N het kassen GS6-37BZ/DZ og GS5-39DZ og til M47N2 bruker de f.eks GS6-37BZ/DZ som også M47N bruker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...