Gå til innhold

Hva tåler automatkassa i en -02 320DAT?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jepp det stemmer fredrik.

Jeg er ikke så veldig inne på dette her, men som jag har lest inne på diverse forum så kan en vist gjøre det på den måten. Det stemmer som du sier at fra M47 til M47N og M47N2 har de bytter kassene. Som jeg skrev het kassen for M47 manuell S5D 280Z og for M47N het kassen GS6-37BZ/DZ og GS5-39DZ og til M47N2 bruker de f.eks GS6-37BZ/DZ som også M47N bruker..

OK, men hvis denne utlegningen stemmer er potensialet i S5D 280Z gearkassen utnyttet 100% i forbindelse med M47D20 motoren med 136 HK og trolig også M47ND20 motoren med 115 HK (common-rail). Det er med andre ord ikke smart å chippe disse motorene. I forbindelse med M47ND20 motoren har man en margin på 40-60 Nm... noe som ikke er mye i forbindelse med chipping av f.eks E46 320d med 150 HK... der snakker man jo ofte om over 400 Nm etter chipping.

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

det er vel ikkje noe problem å chippe diesel m/aut. så lenge en chipper "moderat" og forutsetter at en ikkje driver med grisekjøring og drar tunge hengere eller last o.l

Skrevet

Ser at det går litt fra emne til emne her, men det ble spurt etter bilder fra modifiseringen på luftinntaket.

Materialet som er tatt bort er markert:

inntakmodrn4.th.jpg

Belgen/inntaket er utvidet ved hjelp av varmepistol som markert:

Utvidelsen går helt til den mykere delen av belgen.

inntakbelgtu0.th.jpg

Jarle

Skrevet

Sitat fra Fredrik: En weekendtur til Hamburg gjør imidlertid at motoren "løsner" og føles betydelig mer agil.

--

He-he, nå har ikke alle denne muligheten...., men det er vel mange som har følt at motoren våkner mer til liv etter en langtur. Fått blåse litt ut, liksom.

Jarle

Skrevet
Jepp det stemmer fredrik.

Jeg er ikke så veldig inne på dette her, men som jag har lest inne på diverse forum så kan en vist gjøre det på den måten. Det stemmer som du sier at fra M47 til M47N og M47N2 har de bytter kassene. Som jeg skrev het kassen for M47 manuell S5D 280Z og for M47N het kassen GS6-37BZ/DZ og GS5-39DZ og til M47N2 bruker de f.eks GS6-37BZ/DZ som også M47N bruker..

OK, men hvis denne utlegningen stemmer er potensialet i S5D 280Z gearkassen utnyttet 100% i forbindelse med M47D20 motoren med 136 HK og trolig også M47ND20 motoren med 115 HK (common-rail). Det er med andre ord ikke smart å chippe disse motorene. I forbindelse med M47ND20 motoren har man en margin på 40-60 Nm... noe som ikke er mye i forbindelse med chipping av f.eks E46 320d med 150 HK... der snakker man jo ofte om over 400 Nm etter chipping.

Jepp er enige i det Fredrik..

Med disse 136 & 115 motorene er det ikke noe lurt og chipe hmmm.

Men på en M47ND20 motor får en som regel 400 til 410nm ved chipping, så ja en er på grensene til hva GM sier kassen tåler (de sier 420nm), men imot hva BMW sier så har en overstege med 30 til 40nm..

Men som HARTGE leverer til M47ND20 er en chip som en får 179HK og 370nm så de har lagt seg 20nm under det som BMW godtar som maks og 50nm under hva GM sier er max dreimoment på kassen. Tror det er HARTGE som en beholder garangtien fra BMW på også..

Skrevet

Men som HARTGE leverer til M47ND20 er en chip som en får 179HK og 370nm så de har lagt seg 20nm under det som BMW godtar som maks og 50nm under hva GM sier er max dreimoment på kassen. Tror det er HARTGE som en beholder garangtien fra BMW på også..

Nettopp det at Hartge har begrenset momentet til i underkantet av 400 Nm for deres chip til M47ND20 motoren viser trolig tingenes tilstand når det gjelder hvor mye moment GS6-37BZ/DZ gearkassen tåler. Spesielt når vi tenker på at Hartge også leverer chippen med en slags garanti (som jeg imidlertid ikke gir mye for). Chipbransjen er en humbugbransje der lykkejegere, kvaksalvere og godtroende lever i en merkelig forening. Et annet aspekt er hva clutch´en tåler... den varierer minst like mye som gearkassene i forhold til motoralternativene. Denne tråden handler imidlertid mest om automatkassene og de vet jeg dessverre ikke så mye om... ikke annet enn at jeg ville ha tenkt meg om minst to ganger (på generelt grunnlag) før jeg ville ha chippet en relativt dyr bil som en nyere BMW dieselmodell faktisk er. Jeg har chipping av tre HDi´er (PSA´s common-rail diesel alternativ) på samvittigheten... dog uten at jeg ble spesielt imponert og uten at jeg vil anbefale folk å chippe deres biler.

Skrevet

Her er en av bilene som har samme kassen som M47ND20. GM oppgir kassen til å tåle Maximum engine torque: 311 lb-ft (420 Nm) og denne bilen leverer orginalt 315 pound-feet of torque.Hvis vi ser på data arket til kassen inne på GM sine www ser vi at det forteller at denne bilen bruker deres kasse hmm.Og med denne bilen så kommer en jo litt over hva GM sier er max på denne kassen.

Nei ikke vet jeg, når jeg ser at det er firmaer som oppererer så nærme grensen som Cadillac og faktisk BMW også når de har samme kassen i 530D med rundt 400 nm i dreimoment så kan det vel ikke være så farligt å chippe bilen...

The 4.6-liter V8 delivers lots of power. Cadillac's latest-generation Northstar V8 is rated at 320 horsepower and 315 pound-feet of torque. With the V8, the SRX can accelerate from 0 to 60 mph in 6.2 seconds (6.9 seconds for the heavier all-wheel-drive version), according to Cadillac. The SRX V8 never disappointed us on mountain roads in Arizona, and always had plenty of smooth power in reserve. The Northstar is the sort of engine that makes you want to floor the accelerator just to feel the thrust as speed builds (granted, not the smartest thing in an era of high fuel prices).

The SRX V6 generates 260 horsepower and 254 pound-feet of torque. This too is a solidly powerful engine, even if it's not quite as enjoyable as the V8. Cadillac reports 0-60 mph acceleration in the low 7-second range for the V6, which is reasonably quick (as a rule of thumb, the 8-second mark separates slow from fast). No one is going to feel underpowered driving the SRX V6, and it can be equipped to tow up to 2000 pounds, enough for personal watercraft. If you want to tow a real boat, get the V8. It's rated to pull 4250 pounds.

Skrevet

Som konklusjon for mye av dette må en vel si at selv om automatkassen til GM/BMW er bra så hjelper det å bruke innsiden litt i tillegg. Kjørestil og vedlikehold betyr mye, men ingen kan vel nekte for at det er greit å ha litt ekstra power i bakhånd når det trengs?

Jarle

Skrevet
Som konklusjon for mye av dette må en vel si at selv om automatkassen til GM/BMW er bra så hjelper det å bruke innsiden litt i tillegg. Kjørestil og vedlikehold betyr mye, men ingen kan vel nekte for at det er greit å ha litt ekstra power i bakhånd når det trengs?

Jarle

Så Enig Så Enig :D:D

Skrevet
Her er en av bilene som har samme kassen som M47ND20. GM oppgir kassen til å tåle Maximum engine torque: 311 lb-ft (420 Nm) og denne bilen leverer orginalt 315 pound-feet of torque.Hvis vi ser på data arket til kassen inne på GM sine www ser vi at det forteller at denne bilen bruker deres kasse hmm.Og med denne bilen så kommer en jo litt over hva GM sier er max på denne kassen.

Nei ikke vet jeg, når jeg ser at det er firmaer som oppererer så nærme grensen som Cadillac og faktisk BMW også når de har samme kassen i 530D med rundt 400 nm i dreimoment så kan det vel ikke være så farligt å chippe bilen...

The 4.6-liter V8 delivers lots of power. Cadillac's latest-generation Northstar V8 is rated at 320 horsepower and 315 pound-feet of torque. With the V8, the SRX can accelerate from 0 to 60 mph in 6.2 seconds (6.9 seconds for the heavier all-wheel-drive version), according to Cadillac. The SRX V8 never disappointed us on mountain roads in Arizona, and always had plenty of smooth power in reserve. The Northstar is the sort of engine that makes you want to floor the accelerator just to feel the thrust as speed builds (granted, not the smartest thing in an era of high fuel prices).

The SRX V6 generates 260 horsepower and 254 pound-feet of torque. This too is a solidly powerful engine, even if it's not quite as enjoyable as the V8. Cadillac reports 0-60 mph acceleration in the low 7-second range for the V6, which is reasonably quick (as a rule of thumb, the 8-second mark separates slow from fast). No one is going to feel underpowered driving the SRX V6, and it can be equipped to tow up to 2000 pounds, enough for personal watercraft. If you want to tow a real boat, get the V8. It's rated to pull 4250 pounds.

Er det ikke slik at en automatgearkasse også inkluderer en konverter... og at denne konverteren faktisk er avgjørende for hvor stort moment som rent faktisk overføres til gearkassen ?... :?... Jeg vet ikke mye om dette, men når det er relativt stor forskjell på en M47 motor og en M57 motor i utgangspunktet må det vel nesten være større forskjell når disse motorene evt. er chippet ?... eller er det slik at det faktisk er et større sjansespill å chippe en M57 motor i relasjon til gearkassen ? Gearkassene som benyttes i forbindelse med M47 og M57 motorene har forøvrig ikke det samme delenummert hos BMW... uten at det forteller så mye.

Skrevet

Jo det stemmer det at kassene kommer med en koverter. Kassene kommer også med en trinnvis overføring av momentet samt en mere av på overføring.Det som jeg har lest er også at kassene har en torque converter, og da holder den igjen litt på momentet hvis det er for høyt på 1,2 og 3 gearet for å spare kassen.

Leste inne på BMWLand at det var samme kassen på 530d, så dette er egentlig ikke noe jeg vet noe om. Dere kan lese litt på denne siden om det.

Skrevet

Det er vel også slik at ECU'en er programmert til å beskytte 1,2 og 3 gir? Mener at jeg leste det en plass.

Jarle

• 3 months later...
Skrevet

Det blir ingen chiping for min del, når står bilen på verksted med havarert automatkasse. Selv om bilen(2003 320dat) ikke var trimmet og bare hadde rullet 100000. Faen!!!

Skrevet

Høres kjipt ut.

Regner med at det ville blitt en større diskusjon her på forumet nå om bilen din var trimmet. Hva gikk galt med kassen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...