Gå til innhold

Kvinner kjører bedre enn menn ?  

143 stemmer

1. 1. Kvinner kjører bedre enn menn ?

• Ja! Mye bedre kontroll enn menn!
      2
    • Ja! For få kjører og de tar det så med ro!
      5
    • Kansje? Menn har vel bedre tro på seg selv og tar sjangser!
      32
    • Nei! Tror det ligger likt
      20
    • Nei! Kvinner kan ikke å kjøre!
      86

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ka reflekser kvinner og menn har bil bare dumt og sammenligne når vi er veldig induviduell innenfor samme kjønn. Men eg mener etter min erfaring at jenter som liker og kjøre bil er flinkere til og bedømme trafikkbildet en oss. Vi kan ikkje komme bort fra at og kjøre bil på en vei er en sosial ting der vi sammhandler med andre individer og som vi vet gruser kvinner oss på slikt. Men er jo alltid unntak slik som kvinner og menn som sitter på med bilene sine istedet for og kjøre de :(

Selvfølgelig er det individuelt hva slags evner menn og kvinner har, men det gjelder sannelig også hva slags evner de ikke har. Det er jo ikke slik at alle menn er fantastiske sjåfører og alle kvinner er elendige sjåfører... selvom man av og til kan få et inntrykk av det motsatte når mannsjåvinistene får lov til å utfolde seg... :roll:

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mange kvinner (og forsåvidt noen menn også) kan etter mitt syn ikke kjøre bil selv om det ikke fører til noe kollisjon e.l.

Dette p.g.a at de ikke vet hva som skjer når du f.eks. clutcher, girer, kjører bilen hard når den er kald, oljelampa begynner å lyse. o.s.v. De kjører bilene stygt og feil. Rett og slett på grunn av at de ikke vet hvordan en bil er satt sammen, det er bare en gjenstand for dem. De mishandler altså bilen uten å være klar over det.

... og mange IT-folk mener "vanlige" folk burde tatt et datasertifikat for å bruke PC. :D

Det beste å måle på i forhold til evne til å kjøre bil er antall ulykker, ikke kunskap om det som befinner seg under panseret eller hvor fort man kan kjøre gjennom en sving.

Skrevet

Mange kvinner (og forsåvidt noen menn også) kan etter mitt syn ikke kjøre bil selv om det ikke fører til noe kollisjon e.l.

Dette p.g.a at de ikke vet hva som skjer når du f.eks. clutcher, girer, kjører bilen hard når den er kald, oljelampa begynner å lyse. o.s.v. De kjører bilene stygt og feil. Rett og slett på grunn av at de ikke vet hvordan en bil er satt sammen, det er bare en gjenstand for dem. De mishandler altså bilen uten å være klar over det.

... og mange IT-folk mener "vanlige" folk burde tatt et datasertifikat for å bruke PC. :D

Det beste å måle på i forhold til evne til å kjøre bil er antall ulykker, ikke kunskap om det som befinner seg under panseret eller hvor fort man kan kjøre gjennom en sving.

Det kommer ann på hvordan man velger å se det. Det finns mange forskjellige måter å vær flink til å kjøre bil på.

Når man tar lappen så lærer man å flytte bilen med innhold fra a-b. Etter visse regler. Alle (nesten) kan det!

Man trenger ikke kunne en eneste trafikkregel for å være en sinnsykt dyktig sjåfør. Da f.eks. på bane.

Men en hensynsfull normal sjåfør som leser trafikken bra, kan trafikkreglene og på ingen måte er i veien for andre bilister er også en dyktig sjåfør. Er nok denne typen de fleste av dere tenker på. Og det er jeg helt enig i. Sånn enkelt og overfadisk sett.

Som du sier er ulykkesstatistikk stort sett det eneste man har å gå etter. Men det blir litt enkelt synes jeg.

Om dere ikke er enige. Skjønner dere i alle fall hvor jeg vil og hva jeg mener?

Skrevet

Mye bra i det Findus sier. Tok jo nettopp lappen selv, og oppkjøring er jo en test om man kan kjøre trygt og forsvarlig, er ikke noe mer egentlig. Det er ikke veldig vanskelig å kjøre lovlig hvis man holder fartsgrensene, bremser godt ned ved kryss og sånt, men er ikke veldig morsomt da, OG det virker ut som man er mer usikker og ikke har selvtillitt på seg selv og egen kjøring. Jeg blir nervøs av å sitte på med sånne. Ikke det at jeg liker å sitte på med folk som holder 120 i 50-soner hvis det er kryss og sånt.

Men mange som er mer skjerpet hvis man kjører litt fortere og det kan gjøre at man følger bedre med, så er ikke alltid farlig å kjøre litt fortere :)

Tilbake til topic.. Hvis man sammenlikner damer mot menn ved vanlig kjøring (drit i statestikk nå) så vil jeg tro at det er ganske likt, finnes dårlige og gode av begge kjønn. Men ofte har menn en større interesse for bil enn damer, noe som fører til mer kjøring og mer rutine etterhvert. Og i tillegg litt banekjøring kan gjøre at man blir en mye bedre sjåfør, ikke nødvendigvis til vanlig kjøring, men det er i det en uforutsett ting skjer at refleksen kan være bedre på en mann enn en dame (fordi menn ofte kjører mer). Hvis en gjennomsnittlig dame mister kontroll på bilen og rumpa sklir, så slipper damer rattet (noen hvertfall) og ALLE (omtrent) trykker inn bremsen. De fleste vil vel også ratte omvendt vei for å hente rumpa tilbake som ofte fører til kontra fler ganger og snurring.. De fleste menn gjør nok også dette, og det er trening som skal til for at refleksen skal være å gasse på for å hente inn rumpa..

Så konklusjonen er vel at til hel normal kjøring, så er det ganske likt, men en mann vil nok ha bedre løsninger enn damer ved uforutsette ting. (Jeg tar ikke alle over en kam og det er ikke nedrakking til jentene, men jeg tenker på gjennomsnittet sjåfør av begge kjønn, så da blir det slik p.g.a. menn kjører som regel mest.)

Ble langt og uryddig dette, men håper noen forstod mitt budskap? :)

Skrevet

God fører på bane og vei er to forskjellige ting. Det er jeg helt enig med deg i, Findus.

I hverdagen, for de aller fleste, er det ferdigheter på offentlig vei som teller, og der finnes det et stort regelsett som skal følges for å få lov til å bruke veinettet.

De fleste unge menn og en del noe eldre menn har problemer å forholde seg til dette regelverket, (noen har også problemer med å skjønne de fysiske lovene) dette ser man igjen i ulykkesstatistikken. Det hjelper ikke å være dyktig på banen når man på vei hjem etterpå kjører ned et menneske som kommer ut i veien, fordi man legger bilen bredt for å ta inn en sladd.

Sikker og dermed god kjøring handler om å ta hensyn og å ta høyde for at uforutsette ting kan skje. Dempe farten inn mot kryss tilfelle den kød.. som kommer fra høyre ikke holder vikeplikten. Ikke kjøre forbi bilen som ligger i høyre felt, før bussen som blinker seg ut fra stoppet er passert. Denne forsiktigheten tror jeg ligger bedre for kvinner en for menn. Kvinner gjør også feil, og de er vi veldig flinke til å påpeke.

Slike forhåndsregler er en av grunnene til at jeg har kjørt ulykkesfritt i snart 20 år. Jeg er ingen super bilfører for jeg gjør mine feil. Heldigvis er det mange andre som tar høyde for at også jeg gjør feil :)

Jeg skjønner hva du mener, men er ikke heelt enig :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...