Gå til innhold

E30 325 med passajerer VS E36 320..?


maurtin
 Share

Anbefalte innlegg

du må jo ta hensyn til at folk faktisk har prøvd å kjøre mot en 325ci da. tror vi som har en 325 e 30 faktisk har litt mer peil på hvor bra den faktisk går enn du som ikke har hatt noen av de som du sier. ikke for å være støtende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du må jo ta hensyn til at folk faktisk har prøvd å kjøre mot en 325ci da. tror vi som har en 325 e 30 faktisk har litt mer peil på hvor bra den faktisk går enn du som ikke har hatt noen av de som du sier. ikke for å være støtende!

Jeg respekterer naturligvis hva folk skriver her inne, men jeg må også ha lov til å være uenig. Jeg har aldri selv hatt en E30 325i, men jeg har kjørt modellen mange ganger i løpet av mine over 22 år bak rattet. Et annet poeng er at data fra BMW står i direkte kontrast til det Ellingsen skriver om E30 325i. Et tredje poeng er at da jeg skulle kjøpe en Porsche 944 i 1989 var nettopp en ny E30 325i et alternativ, men jeg valgte Porschen fordi den bl.a var hurtigere (tiltross for kun 163 HK) og fordi den var en betydelig mer sofistikert reisevogn til lange turer på kontinentet. Legg forøvrig merke til hva jeg egentlig skriver om E30 325i... jeg skriver at den er hurtig... og jeg skriver at den bl.a er betydelig hurtigere enn en E36 320i frem tom. ca. 160 Km/t. Over denne hastigheten blir E30 i en større grad enn f.eks E36 mer og mer påvirket av luftmotstanden. Dagens E90 320i med 150 HK er et godt eksempel på hvilken betydning luftmotstanden har... med en betydelig lavere luftmotstand og 20 HK mindre enn en E30 325i klarer den en topphastighet på 220 Km/t... 2 Km/t mer enn E30 325i. Porsche 944 hadde enda lavere luftmotstand og topphastigheten var derfor hele 230 Km/t... tiltross for 7 hestekrefter mindre enn E30 325i. Porsche 944 var i tillegg en lett bil så den klarte 0-100 Km/t 0,5 sekunder hurtigere enn en E30 325i... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du..

Men når spørsmålet er hvilken bil som føles sprekest ut så er vel det "praktiske" svaret e30 325i .. Siden e30 går fortere opp til 160km/t en e36 så vil den vel nå opp til toppfart før e36 til tross for at den har bedre aks etter 160km/t (dette kommer jeg ut i fra egen logisk tenking så hvis noen har fakta å komme med så er det fint :))

Og siden høyeste tillat fartsgrense her i Norge er 100km/t så skal man jo i teorien ikke ligge over 160km/t så veldig ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du..

Men når spørsmålet er hvilken bil som føles sprekest ut så er vel det "praktiske" svaret e30 325i .. Siden e30 går fortere opp til 160km/t en e36 så vil den vel nå opp til toppfart før e36 til tross for at den har bedre aks etter 160km/t (dette kommer jeg ut i fra egen logisk tenking så hvis noen har fakta å komme med så er det fint :))

Og siden høyeste tillat fartsgrense her i Norge er 100km/t så skal man jo i teorien ikke ligge over 160km/t så veldig ofte..

Du har fattet mitt poeng 110%... og vi er enige... :D ... Hvis du kikker i mitt tredje innlegg kan du lese BMW´s data som nettopp viser at E30 325i er den klart hurtigste bilen opp til ca. 160 Km/t, men at E36 320i har en relativt hurtigere akselerasjon videre oppover mot topphastigheten. E30 325i er allikevel den hurtigste bilen og den har den høyeste topphastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hatt m20b25 og m50b20 og ble VELDIG overrasket over hvor godt e30 325i går. Ganske sikker på at min tidligere 328i hadde også måttet vike for e30 325i.

De fleste jeg kjenner som har eller har hatt e30 325i har alle vært overrasket over hvor bra de faktisk går. Selv klarte min 230-235kmt uten noe problem.

Tallene har jeg herfra hvor det er utallige tester fra BMW.

http://www.einszweidrei.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hatt m20b25 og m50b20 og ble VELDIG overrasket over hvor godt e30 325i går. Ganske sikker på at min tidligere 328i hadde også måttet vike for e30 325i.

De fleste jeg kjenner som har eller har hatt e30 325i har alle vært overrasket over hvor bra de faktisk går. Selv klarte min 230-235kmt uten noe problem.

Tallene har jeg herfra hvor det er utallige tester fra BMW.

http://www.einszweidrei.de/

Subjektive opplevelser kan være interessante, men noen ganger bør virkeligheten gi en brutal oppvåkning. Vi er alle enige i at E30 325i er blandt BMW´s "all time high" modeller, men å hype den opp til et urealistisk nivå blir bare dumt. Den er hurtig, men langt fra så hurtig som du skal ha det til. Jeg tror godlyden i en E30 325i uten katalysator (som etter min mening har en av BMW´s beste lydpakker... sammen med E28 535i uten katalysator) nettopp gjør at man føler/tror at det går litt hurtigere enn det egentlig gjør. Det er naturligvis litt begrenset hva 170 HK i realiteten kan gjøre med en bil som veier rundt 1200 Kg og har en luftmotstand som knapt var imponerende for over 30 år siden. Mercedes-Benz W201 kom også på markedet i 1983, men den var lysår foran E30 vedr. aerodynamikk og chassiskontroll. Årsaken.... var at E30 til en stor grad var bygget etter en standard som kom med E21. BMW endret oppskriften radikalt med E36 (nettopp pga. Mercedes-Benz W201) og resten av historien kjenner vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at toppfart har blitt en del av greia her,og de e30 325 jeg har hatt har dratt til sperra alle sammen(skal sies at jeg alltid har kjørt på 195/50-15).

Syns det virker som de har et lite opphold i draget rundt 190-210km/h,men de drar greit igjen etter dette og helt til sperra.Hadde vel også grenrør,men det har vel ikke all verden å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke samenlign tallene i fra bmw som var i fra over 20års siden.

vist en m20 b25 har vårti overhalet og dagens olje er mye bedre en det var for 20år siden. det ville sei at man har mindre friksjon i motoren.

Og tallene i fra fabrikken er gjenomsnitt dem hadde undertestingen.

man av motoren går bedre vist dem var behandlet fint i innkjørings perioden og da kan man få meir effekt/sprekere motor en det er opplyst om.

masse står på spell her ikke bare fabrikk tallen som bare er en gjenomsnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 320 i øyeblikket og rett før det så hadde jeg en 325 e30 og jeg er ikke litt i tvil en gang på att 325`en hadde blåst rævva av 320`en anny time uansett hastighet. Nå skal det sies att jeg har en 320 pre VANOS og att jeg opplever vanos motorene som vesentlig rappere enn de uten 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...