Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nok redd for at det bare er plastikk i min E39 ihvertfall, men håper at det var mulig å velge ekte saker. Og ikke minst at det var standard i de dyrere modellene.

Jobber forresten med å importere den slags treslag til Norge.

Skrevet

Mener det var en del dyrere å få til pga kolisjons sikkerhet. At det er derfor dem ikke bruker ekte tre. Tviler på at det er ekte tre i e38 og.

Skrevet

Dyrt eller ikke. Tenk på kvaliteten. Ekte tre trenger å bli behandlet. Plastikk varer evig. Tre vil forringers med årene og sprekke opp/tørke ut uten behandling av oljer. Bileiere tar jo ikke tilstrekkelig vare på bilene - folk gidder jo ikke å sette inn skinnseter med lærfett en gang. Dessuten kan man ikke lage treverk i så tynn og elegant utførelse. Plastikk er billig og enkelt å lage. Treverk kan heller ikke ha enkle og små klipsordninger som plastikken har. Defor er det plastikk.

Skrevet

Tror jeg blander litt.. Var nok i Rolls Royce BMW brukte ekte tre, men det var som sagt ett veldig tynt lag.

Skrevet
Dyrt eller ikke. Tenk på kvaliteten. Ekte tre trenger å bli behandlet. Plastikk varer evig. Tre vil forringers med årene og sprekke opp/tørke ut uten behandling av oljer. Bileiere tar jo ikke tilstrekkelig vare på bilene - folk gidder jo ikke å sette inn skinnseter med lærfett en gang. Dessuten kan man ikke lage treverk i så tynn og elegant utførelse. Plastikk er billig og enkelt å lage. Treverk kan heller ikke ha enkle og små klipsordninger som plastikken har. Defor er det plastikk.

Det går helt fint an å lage dekorlister i heltre som er fullt på høyden og bedre enn dagens plastikk, og de kan også festes med klips selv om de stort sett blir limt, men det er nok uansett hvordan man vrir og vender på det et etisk spørsmål og et kostnadsspørsmål.

Som Bæver er inne på er ulempen med disse heltrelistene at de bør/må etterbehandles med møbelvoks eller polish, men det er altså fullt mulig å lage perfekte dekorlister i heltre og det har vært gjort i generasjoner.

Hvis jeg ikke husker helt feil var BMW så vidt også innom heltre-lister på noen av sine 70-talls modeller.

Flere bilprodusenter har altså laget disse listene etter håndverkstradisjoner i flere tiår frem til i dag (hvor de dessverre er blitt innhentet av storkapitalismen), og Mercedes har trolig vært den som har levert aller flest. De leverte slike heltrelister som tilvalg i en rekke av sine modeller fra i alle fall tidlig på 80-tallet, og sikkert enda lenger før det også på utvalgte modeller.

De er da laget av et tynt trelag (i stil med finêr, men med en tykkelse i underkant av slitesjiktet på parkett) som har innfrest en aluminiumsramme på baksiden som er med på og stiver opp emnet. På forsiden er de høyglanslakkert og polert. Som oftest er de limt fast på underlaget, men noen av dem er også klipset (avhengig av bruksområde osv).

Blant andre som har benyttet, - og benytter, seg av ekte treverk er Rolls Royce (som nevnt ovenfor her), Jaguar, Ferrari, Maybach osv.

Det som muligens var med på å sette en effektiv stopper for masseproduksjonen var nok ikke verken kollisjonstester eller vedlikehold, men det faktum at dette er veldig dyre saker, - i alle fall på suppleringsmarkedet hvor for eksempel et komplett Zebrano-sett til MB W201 gjerne kostet i overkant av 15.000,- for bare noen få år siden (litt avhengig av omfang, om det var 16V osv).

Skrevet

I min E36 var plata av ekte tre. Dog som noen sier her veldig tynn og er limt fast på ei plate som er av plast. Rart om det ikke er samme prinsipp i E39 også..

Skrevet

Mye fram og tilbake her, forvirringen virker være stor med andre ord. Er det eller er det ikke ekte tre? Selv tviler jeg sterkt, har fått et par små sprekker i mine lister og det ser mistenkelig ut som plastikk. Jaja, samme kan det være. Skal skiftes ut til titan uansett. :)

Skrevet

Trelistene i e39 er ekte tre som er limt fast på en tynn aluminiumslist og klarlakkert,de sorte listene med litt grå bakgrunn er lakkert plast som er høyglanspolert.Står det at det er tre så er det ekte,selv om de er kun noen mm tykke.

Skrevet

Er ganske mange bilprodusenter som bruker ekte tre. Jaguar bruker bare tre, ordentlig tre og det ser man ogsaa vet at hver eneste list er forskjellig. Kjorte en jaguar xkr her om dagen med tre og fyfaen hvor pent det er. Jeg har vaert paa jaguar fabrikken i coventry england og der lager de trelistene til flere biler enn bare jaguar inne i ford konsernet.

er storre sjanse for at plastikklister gaar i stykker enn disste trelistene som er saa godt behandlet.

hva bmw bruker er jeg usikker paa, men tror ikke det er noe ekte tre i e36 eller e46, men jeg tror faktisk at e60 og e90 osv har mye ekte tre i seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...