Gå til innhold

photoshoots av din bil! postes hit!

Share

bra poseringer??  

58 stemmer

1. 1. bra poseringer??

• ja
      11
    • nei
      48

Anbefalte innlegg

Skal du ha deg speilreflekskamera ville jeg anbefale å ta et fotokurs ved siden av, og du må være interessert i å ville bruke kameraet... Var på et slikt fotokurs gjennom jobben i fjor, og det er maaaange funksjoner på et slikt kamera man ikke har mulighet til å bruke uten litt starthjelp... Hvis du etterhvert takler alle funksjoner, kan du få masse stilige og bra bilder :)

Er vel ikke noen tvil om at fotograf er et yrke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tripod er egentlig et must når det tas bilder om kvelden. Det eller at du ligger kameraet på bakken eller oppå noe annet. Bilder om kvelden blir best hvis du har laaang lukketid, og da er det nesten umulig å få bra resultat hvis du skal holde kamera i hånden helt fra du trykker på knappen til kameraet tar bildet. Ser ut som ISO verdien du har er greit stilt inn, ikke veldig mye "støy" på bildet, som ofte blir et problem på mørke bilder.

Synes stedene du har tatt bilde på er kule, men selve vinklingen og hvordan bilen poserer kunne vært bedre. Selv har jeg lært mye av å se på andre sine bildeserier. Sjekk gjerne ut http://forums.bimmerforums.com/forum/forumdisplay.php?f=139

Men ha i bakhodet at mange av bildene som ligger på det forumet ofte er tatt med relativt dyrt utstyr (digitalt speilrefleks, mange forskjellige objektiver etc) Et vanlig kamera har sine begrensninger. Men selve vinklingen i forhold til lyset osv, og hvordan bilen står parkert på bilde kan du alltids ta lærdom av. :wink:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dette motivet hadde elementer i seg for å bli et bra bilde;

2vskw92.jpg

Det jeg synes trekker ned, er måten du i noen bilder - som dette - klipper av deler av bilen på. Her er imidlertid et bilde hvor du er i nærheten av å få kuttingen til å fungere;

2rxgqrr.jpg

Ellers har mange av kommentarene mye i seg; stativ og lengre lukkertider er lurt, hjulene skulle vært snudd andre veien på et av bildene - dessuten er ikke det å stoppe på en trafikert vei for å ta bilde verken oppskrift på veldig gode bilder eller god trafikksikkerhet. :)

Stress og god kunst går ikke så godt sammen, vet du. :D

Og jada, et speilreflekskamera tar bedre bilder, og fotograf er et yrke med flere års utdanning - men det samme er bilmekaniker, og dette forumet er bevis for at det finnes flere som går i gang med ganske omfattende arbeid på bilene sine uten å ha noen formell utdanning innen faget. Og selv om det finnes utdannede kokker, betyr ikke at vi andre skal leve på Gradiosa og Fjordland, gjør det vel? :?

Det jeg prøver å si, er at den konstruktive kritikken du får, forhåpentligvis vil få deg til å bli mer lysten på å prøve igjen - og få ennå bedre resultat - bildet av bilen foran de rosa lysene ville for eksempel hatt godt av at du holdt kameraet, tja, 30-50 cm lavere - jeg ville også prøvd å fått med mer av fronten på bilen, men ikke ta mitt ord på at det er det eneste rette. :)

Å ta bilder om kvelden, med store kontraster er kanskje noe av det mest fascinerende å fotografere - men også noe av det mest krevende. Imidlertid blir resultatene veldig bra når du får alt til å klaffe.

Når du ser på arbeidene til andre, mer erfarne bil-fotografer, husk at disse som regel er resultat av ganske mye software-bearbeiding på dataen, etter at bildet ble tatt - mens jeg mistenker at dine bilder er rett ut av kameraet. Hvis du har et ok bildebehandlingsprogram, tror jeg nok du kunne justert kontrast o.l. slik at det ble mer detaljer i den mørke bilen, uten å blåse ut detaljene av høylysene.

Husk også at når du presenterer mange bilder av lignende motiver samtidig, er det lett at de som ser på blir litt blaserte - ofte er det lurt å ta sjansen på å velge ut de 3-4 beste selv, slik at publikummet ditt får lyst på mer. Selv likte jeg kanskje at bildet i sort-hvitt best - muligens ikke fordi det var det beste, men fordi det naturlig nok skilte seg ut fra resten...

Så, du skal vel snart ut og trene mer? :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi oi mye respons her :D:D

ChrZZ: når det gjelder prisen pa kameraet så takker jeg deg for pristipset, men dette kamraet kjøpte jeg for over 1 år siden, så regner med at prisen synker ikke sant;)

Riefarn: ja jeg regner, med at jeg må trene litt mer og ta meg litt erfaring, når det gjelder fotografering, så takk for tipset;)

HappyHenke: du har peil.. hva med at jeg tar slike små kurs hos deg heheeh;) greit å kunne lære fra forskjellige folk som vet hva de driver med.

Der Barockengel: Jadu har helt rett i at disse bildene kunne har blitt tatt mye bedre med lukketid respons osv, men giiid om jeg visste hvordan alt dette fungerte;) disse bildene ble tatt rett ut fra kamraet uten noen form for justeringer. du hadde nok endel mer peil på bilder en det jeg har, men slike respons fra dere får meg til å stå på og ta masse mer til jeg får det til :D så du kan nok vente å få en progressiv framgang fra meg :lol: ,

mvh badsha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighetet til å stille blender, lukker WB osv på kamera du har?

Da skulle du ha et godt potensiale til å kunne få noe bedre ut av fotograferingen. "Dessverre" er du nødt til å skaffe deg et stativ om du skal benytte deg av lang lukkertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er f.eks. et bilde tatt med stativ midt på natten:

_MG_2482_red_sm.jpg

Kameraet har her to sekunders lukkertid [F/5,6]. Dette er da umulig å ta på frihånd. Man sier om regel at 1/60 sekunds lukkertid er grensen for hva man bør ta på frihånd før man bør bruke stativ.

Har man speilrefleks så kan man leke mer med blenderåpning og dermed gjøre lukkertiden kortere (men da endrer også dybdeskarpheten seg ;) )

Her er forresten et ett sekundsbilde:

_MG_4785_red_sm.jpg

Så, som mange anbefaler, så er stativ tingen. Gjerne også et speilreflekskamera. Men er som regel ikke kameraet som setter begrensningene, men kunnskapen. Så lær ditt kamera å kjenne, så "er man i mål" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilige bilder ChrZZ :D fordelen er jo at jeg jobber på elkjøp sandvika:D så har stor fordel der, stativ skal bli :lol::lol::lol: , men hva mener dere med speilreflekskamera? er det et eget kamera eller et tileggsutstyr til kameraet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mens jeg kjøper stativ (pluss hodet) i 2000,- klassen :P

Et stativ til 500,- eller mindre er like ustødig som at du kunne laget det bedre med spaghetti. Må huske på at et kamera er tungt (ihvertfall for slike stakkars billige stativ), og man må derfor sette på timer-funksjonen hver gang man skal ta bilde for at man ikke skal merke at man trykker ned bildetagningsknappen.

Jeg har selv et billigstativ, men bruker det bare til eksternblitzen min siden denne ikke krever 100% stabilitet. Det stativet hadde jeg aldri kunne brukt til selve kameraet. Helt spaghetti! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men slike respons fra dere får meg til å stå på og ta masse mer til jeg får det til :D så du kan nok vente å få en progressiv framgang fra meg :lol: ,

mvh badsha

Riktig innstilling. :D

Mitt tips er at du ikke bekymrer deg for mye om forholdet mellom lukkertider og blenderåpninger og andre tekniske ting ennå, men lar kamera-automatikken gjøre jobben, og konsentrerer deg om å ta skarpe og stødige bilder - og å ha det gøy mens du gjør det.

Canon 400d er et godt valg hvis du vil oppgradere, men du vil ha mye større utbytte av et stativ på litt kortere sikt. Billigere er det og. :D

Jeg har selv brukt et lignende Panasonic kompaktkamera med bildestabilisator som du har, og de er kapable til å ta svært gode bilder. Med bildestabilisatoren kan du ta gode bilder ned til 1/30 sekund. Det spiller stor rolle om du står med utstrakte armer, eller holder overarmene ned langs overkroppen når du tar bilder. :) Under 1/30 blir det ennå viktigere å holde kameraet stødig; puste rolig, ikke ha drukket for mye kaffe - og ikke risikere å bli påkjørt. :wink:

Hvis du setter deg rett ned på bakken, og støtter albuene mot knærne, kan du håndholde kameraet ned mot 1/4 eller 1/5 sekund. Ser rart ut, men effektivt. Se opp for annen trafikk. :shock: Du kan trene hjemme på å se hvor stødig du er på hånden, ved å fotografere pc-skjermen, og sammenligne skarphet med forskjellige lukkertider - slik vet du hvor mye du har å gå på når du er ute og fotograferer.

Men selvsagt, ikke noe slår et stativ.

Som jeg nevnte, er det en stor fordel å ha litt kjennskap til et bildebehandlingsprogram - du kan prøve http://www.picasa.com - du vill finne bedre og mer avanserte programmer, men få så enkle og kjappe å komme i gang med. Jeg lastet ned Picasa2 og bearbeidet ett av bildene dine - hele prosessen tok kun noen få minutter. Mer erfarne bildebehandlere enn jeg ville kunne fått ennå mer ut av bildet ditt.

Så, her er resultatet (helt uten opphavsmannens tillatelse :oops: ), jeg kjørte bildet gjennom en enkel "fill light", "highlight", "crop" og "sharpen" - se om du ser forskjell. Selv tror jeg at med litt mindre bevegelses-uskarphet, ville dette vært et temmelig bra bilde. :)

2rxgqrr1cx1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men slike respons fra dere får meg til å stå på og ta masse mer til jeg får det til :D så du kan nok vente å få en progressiv framgang fra meg :lol: ,

mvh badsha

Riktig innstilling. :D

Mitt tips er at du ikke bekymrer deg for mye om forholdet mellom lukkertider og blenderåpninger og andre tekniske ting ennå, men lar kamera-automatikken gjøre jobben, og konsentrerer deg om å ta skarpe og stødige bilder - og å ha det gøy mens du gjør det.

Canon 400d er et godt valg hvis du vil oppgradere, men du vil ha mye større utbytte av et stativ på litt kortere sikt. Billigere er det og. :D

Jeg har selv brukt et lignende Panasonic kompaktkamera med bildestabilisator som du har, og de er kapable til å ta svært gode bilder. Med bildestabilisatoren kan du ta gode bilder ned til 1/30 sekund. Det spiller stor rolle om du står med utstrakte armer, eller holder overarmene ned langs overkroppen når du tar bilder. :) Under 1/30 blir det ennå viktigere å holde kameraet stødig; puste rolig, ikke ha drukket for mye kaffe - og ikke risikere å bli påkjørt. :wink:

Hvis du setter deg rett ned på bakken, og støtter albuene mot knærne, kan du håndholde kameraet ned mot 1/4 eller 1/5 sekund. Ser rart ut, men effektivt. Se opp for annen trafikk. :shock: Du kan trene hjemme på å se hvor stødig du er på hånden, ved å fotografere pc-skjermen, og sammenligne skarphet med forskjellige lukkertider - slik vet du hvor mye du har å gå på når du er ute og fotograferer.

Men selvsagt, ikke noe slår et stativ.

Som jeg nevnte, er det en stor fordel å ha litt kjennskap til et bildebehandlingsprogram - du kan prøve http://www.picasa.com - du vill finne bedre og mer avanserte programmer, men få så enkle og kjappe å komme i gang med. Jeg lastet ned Picasa2 og bearbeidet ett av bildene dine - hele prosessen tok kun noen få minutter. Mer erfarne bildebehandlere enn jeg ville kunne fått ennå mer ut av bildet ditt.

Så, her er resultatet (helt uten opphavsmannens tillatelse :oops: ), jeg kjørte bildet gjennom en enkel "fill light", "highlight", "crop" og "sharpen" - se om du ser forskjell. Selv tror jeg at med litt mindre bevegelses-uskarphet, ville dette vært et temmelig bra bilde. :)

2rxgqrr1cx1.jpg[/

quote]

fettt dette her ble jo utrolig mye bedre, bilde ble mye mer synligere, hmmm gid jeg hadde deres kunnskap, haddew vært helt rått det. jaja et sted må man jo begynne, men først løp og kjøp stativ, som elkjøp rekalmerer med hehe, noen som skal handle på elkjøp kan bare komme innom meg å få god deal på produkter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Kamera tråd, blir bra.

Det du har gjort feil er vel at du har tatt i mørket. Ta bilder rundt kl. 19 - 20.00, da er ikke sola så veldig skarp, men lager fortsatt godt med lys.

Finn et sted hvor bakgrunden IKKE trekker så mye oppmerksomhet, fokuser på å få fokuset på bilen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...