Eide Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Eg har ein 320d 2001mod. har problem med at bilen fusker litt når eg gir bilen ein rask "opprusing" frå tomgang(ubelasta). Samme fuskinga får eg også når eg ligg td i ein nedover bakke uten gasspådrag og skal gi gass igjen. samtidig med fusken kjem det litt uforbrent diesel i eksosen. Problemet er størst ved varm motor. Har snakka med Fyksen på lillehamer som meiner pumpa sannsynligvis er defekt. Sa noko om eit stempel i pumpa som har med tenningsforstilling å gjera, som pleidde skjera seg. Noken som har vore borti dette?? Veit om ein del 320d som har stoppa momentant pga pumpesvikt, men har ikkje høyrt om problem med fusking på denne måten pga diselpumpa.. Litt greit å vera sikker før eg svir av 15-20000kr På forhand TAKK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Symptomene du nevner er typiske for en sviktende dieselpumpe (høytrykk), men de kan også relateres til et forestående turbohavari. BMW hadde problemer med turbohavarier på de tidligste E46 320d utgavene med common-rail og 150 HK (fom. 09/2001). Det som forvirrer bildet er imidlertid at motoren kun fusker uten belastning... det minner hverken om pumpe eller turboproblemer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eide Skrevet April 9, 2007 Forfatter Share Skrevet April 9, 2007 Motoren går som eit skudd på full belastning med har problem eit lite øyeblikk i overgangen frå null gasspådrag til fullt eller delvis gasspådrag. dersom eg gjer gass veldig rolig merkar eg ingenting. Fuskinga kjem i form av eit "nykk" i bilen, deretter går bilen heilt normalt.. Virker logisk med forklaringa til fyksen servicesenter om at det har med forstilling av innsprøytningstidspunkt å gjere, virker som den ikkje klarer å stille om fort nok. Me snakker for ordens skyld om ein136hk med "gammeldags" dieselpumpe, ikkje common rail. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Luftmassemålerern? Hadde tidligere en 2000mod. 320D. Denne fjusket, og gikk tidvis ganske så urent. Byttet massemåleren og den ble helt fin igjen. Er heller ikke ukjent at turbo eller pumpe kan ta kvelden på disse bilene. Rop ut hvis du evt. trenger ny turbo, da jeg har en liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Luftmassemålerern? Hadde tidligere en 2000mod. 320D. Denne fjusket, og gikk tidvis ganske så urent. Byttet massemåleren og den ble helt fin igjen.Er heller ikke ukjent at turbo eller pumpe kan ta kvelden på disse bilene. Rop ut hvis du evt. trenger ny turbo, da jeg har en liggende. At problemet kan være luftmassemåleren høres plausibelt ut... det er heldigvis også betydelig billigere å gjøre noe med enn problemer med turbo/pumpen. Jeg har det for meg at med M47D20 motoren uten common-rail (136 HK) er det først og fremst høyttrykkpumpen som kan skape problemer... og ikke i den grad turboen. Med M47D20N motoren var problemet til og begynne med først og fremst turboen... og ikke i den grad høyttrykkpumpen. Modellene deler ikke turbotype. Eller er jeg på bærtur nå P.I.B ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eide Skrevet April 9, 2007 Forfatter Share Skrevet April 9, 2007 Har prøvd med ein annen luftmasse måler, ingen forskjell desverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Modellene deler ikke turbotype. Eller er jeg på bærtur nå P.I.B ?... Ikke samme turbotype, men skulle jo tro at den turboen jeg har liggende passer Eide sin bil i.o.m at vi begge har/hadde 136HK motoren uten common rail. Vet av flere tilfeller med turbohavari både på 136HK og 150 HK motorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Ikke samme turbotype, men skulle jo tro at den turboen jeg har liggende passer Eide sin bil i.o.m at vi begge har/hadde 136HK motoren uten common rail. Vet av flere tilfeller med turbohavari både på 136HK og 150 HK motorene. OK... så er åpenbart turboproblemer dessverre kjent både på 136 HK og 150 HK variantene av E46 320d. Det hadde vært temmelig interessant å vite i hvor stor grad disse problemene skyldes chipping og uvettig kjøring. Det ble forøvrig levert kun én turbotype til E36 320d med 136 HK... så din turbo er god nok... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eide Skrevet April 9, 2007 Forfatter Share Skrevet April 9, 2007 Tviler på me snakker om turbohavari, men eg skal ikkje påstå noke. Hadde av slangen på turboen, ikkje slakk i lager og virka til å gå lett og fint rundt. Har hatt problemet ei god stund og det har ikkje forverra seg stort. Ingen feilkoder og heller kkje oljeforbruk på motor. Veit de kva som skjer i dei tilfeller turbo havarerer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Jeg har ikke noen god erfaring med 136HK motoren i hvertfall, men så var det motorhavari før 140k på den jeg hadde da. (knekt veiv ) En kamerat av meg hadde turbohavari på samme type motor rett etter at den passerte 102k. Luftmassemåleren ble også byttet på begge bilene, men dieselpumpen hadde vi heldigvis ingen problemer med. Begge disse bilene var chippet (ikke power box). Om dette er noe av grunnen er vel vanskelig å finne ut av, men absolutt et interessant tema Fredrik. Jeg ble ingen diesel entusiast etter at jeg hadde min 320D, men jeg likte godt momentet og det lave forbruket på den. Ettersom jeg er fra gård så har jeg nå lært at diesel passer best på traktorn. Uansett så tror jeg 150HK motoren er mye bedre, selv om det har vært tilfeller med turbohavari. En tidligere nabo av meg jobbet med å overhale turboer før, så det er slik jeg har fått den informasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Tviler på me snakker om turbohavari, men eg skal ikkje påstå noke. Hadde av slangen på turboen, ikkje slakk i lager og virka til å gå lett og fint rundt. Har hatt problemet ei god stund og det har ikkje forverra seg stort. Ingen feilkoder og heller kkje oljeforbruk på motor. Veit de kva som skjer i dei tilfeller turbo havarerer? Jeg har lest meg til at man først merker at motoren fusker eller går ujevnt ved pådrag for deretter å miste effekt... og til slutt stoppe tvert (formodentlig pga. sekundære feilmeldinger i motoren). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Som regel er symptomene på en slitt turbo korte effekttap ved pådrag. Det er forskjell på en slitt turbo og turbohavari. Ved turbohavari så vil bilen nesten ikke gå, samt at det blir mye eksosrøyk. Eide : Hvor langt har bilen din gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Har du den nye eller gamle type luftmassemåler ? Hvis ikke du prøvde massemåler av samme type som du har kan problemet fortsatt være tilstede:Når merke verkstedet monterer nye type luftmasse måler (med en ekstra kanal inni)programeres DDE styreenheten om til den nye målern da denne måler en mere konsentrert luftstrømm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k1t Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Beklager om dette er litt off topic her, men har noe lignedne problemer med min 318 tds 96 mod.. Ved Pådrag fra lavere turtall drar den opp til ca 2000rp/m for så å bråstoppe, akkurat som det er en av/på bryter på gassen som slås om.. Holder jeg gassen i bånn, ligger den omtrent på samme turtall, øker såvidt det er saaaakte men sikkert.. Har overhalt dieselpumpa, byttet regkjede pga slakk, nye stempelfjærer, ventiltettninger/styringer mm, har vel snart byttet det meste i motoren, Turboen min ble også sett over når den var av, virka tight og fin.. Skal få prøvd en annen luftmengdemåler, men noen som har vært borte i det samme? Evt tips til andre ting det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Mange ganger kan feil med massemåler gjøre at litt av draget blir borte fra start til -1300 omdr for så å dra greit opp til 2-3000 da , blir motoren gankske slapp men drar som regel sakte opp dit den skal.(diesel biler).Det settes ikke så ofte feilkode på luftmassemåler på dette problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå