kukkhue Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Er Xenon ombyggingssette som selges her godkjent av biltilsynet og lovlig å sånt ?? teit spm men er bare slik man lærer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Hva definerer du som "ombygningssett"? Tenker du da på: - lykter med automatisk høydejustering (vektsensorer på bakakslingen) - lyktespylere For, hvis ikke, så kan du banne på at du ikke får det godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 nei, eller jo.... lyktene må ha auto høydejustering og lyktespylere. kitene selv er vel ikke noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Det viktigste er at du må ha automatisk høydejustering (ikke el., men helautomatisk, slik kun biler med xenon originalt har). Det har veldig få ombyggingssett, og de som har det er veldig dyre. Du bør justere lyktene litt ned etter montering av disse settene, så er det ikke noe problem. Jeg vet ikke om noen som har fått problemer med xenonsett uten aut. høyderegulering. Kjørte senest i dag forbi politikontroll med ettermontert xenon uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Er Xenon ombyggingssette som selges her godkjent av biltilsynet og lovlig å sånt ?? teit spm men er bare slik man lærer Dersom man ønsker å konvertere bilens kjørelys fra halogen til xenon så er det bare en ting som gjelder; komplette sett av typegodkjente xenon hovedlys. Dette omfatter også auotmatisk høydejustering og lyktespylere. Dette er selvfølgelig dyrt. Å montere 'billige' xenon-kit inn i originale lykter er ikke bare ulovlig, det er også i de fleste tilfeller utrolig irriterende for alle øvrige bilister. Dette gjelder spesielt derfom man monterer xenon-pærer i halogen-reflektorer. Reflektoren vil da sende det kraftige xenon-lyset i alle mulige retninger ut av lykten og møtende bilister vil som sagt oppfatte det som svært sjenerende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Probemet kommer vel på Eu kontrollen. Da det skal være lyktespyler og helautomatisk justering av lysene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kukkhue Skrevet April 12, 2007 Forfatter Share Skrevet April 12, 2007 vel jeg har sånn "rulle" får å justere opp og ned på lysa. Bilen er en sen 95mod E36. Kan jeg ha xenon-kit hvis jeg kjøper nye frontlykter ? Tenkte sånne til ca 2500kr + xenon-kit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 vel jeg har sånn "rulle" får å justere opp og ned på lysa. Bilen er en sen 95mod E36. Kan jeg ha xenon-kit hvis jeg kjøper nye frontlykter ? Tenkte sånne til ca 2500kr + xenon-kit. Det har ikke noe med slike ruller å gjøre - automatisk høydejustering er noe som skal foregå kontinuerlig over dumper og bakker, osv. Hvis du skal ha xenon på E36 bør du passe på at du har linselykter. Da blir lyset mye penere (du slipper den enorme spredningen ut fra reflektorene), og du unngår å blende andre bilister. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 vel jeg har sånn "rulle" får å justere opp og ned på lysa. Bilen er en sen 95mod E36. Kan jeg ha xenon-kit hvis jeg kjøper nye frontlykter ? Tenkte sånne til ca 2500kr + xenon-kit. Klart du kan. Men du vil neppe få det godkjent hvis de velger å henge seg opp i det på f.eks EU-kontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 på eu kontroleres det at lyshøyde og lysbilde er riktig og sef at lampene er godkjent.men vet noen hvordan lysbilde ser ut på lysmålerapperatet ved etter mont i H4/H7 reflektor ?. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KBF Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Han som hadde bilen min før meg kjøpte Xenon lykter til den. De kosta rundt 18000 kr. Og det er "skikklige" med automatisk høydejustering osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Hva definerer du som "ombygningssett"?Tenker du da på: - lykter med automatisk høydejustering (vektsensorer på bakakslingen) - lyktespylere For, hvis ikke, så kan du banne på at du ikke får det godkjent. Korrekt Hadde slikt på min siste E46, det første Autozentrum sa noe på var xenon pærene. Blir ikke godkjent her sa dem . Men var bra lys da, men siden det ofte er bare H7 pære så er det jo lett å evt bytte tilbake ved EU kontroll. Jeg satte på nye lykter med linse på kjørelys på min, de er godkjent men da uten xenon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Det tar jo 2 minutter å sette i halogen for EU-kontroll om det skulle være noen greie. Har hørt om mange som har gått gjennom også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennyen Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 På www.koed.dk selges godkjente ombyggings sett fra halogen til xenon. Til min e39 520 kostet dette 8599. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Det tar jo 2 minutter å sette i halogen for EU-kontroll Det stemmer, utrolig lett å montere tilbake til halogen igjen. Jeg har forøvrig xenon i både nær & fjernlys på min E34. Fungerer utmerket, har hatt i nærlys i snart 2år og fjernlys siden des. 2006. Lyser fantastisk mye bedere og bilen ser mye freshere ut. Lyktene ble justert etter montering, har da ikke hatt EN medtrafikkant som har blinket på meg på 2år pga. xenon lysa . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå