Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E39 523i som jeg har hatt bøttevis med problemer med siden jeg kjøpte den for litt over en måned siden.

Bilen sto på verksted siden før påsken, men fikk den igjen i dag.

Forhandleren jeg kjøpte bilen av har byttet en støtdemper og en fjær, og fått bilen i gang igjen etter at den ikke ville starte lenger. De skulle i tillegg bytte katalysator, men fant visst ut at de bare skulle ta ut de løse delene(!), og at det var bra nok. Men er det det?

Så over til spørsmålet:

Fyren sa at jeg måtte være veldig nøye med olja, og peile annenhver gang jeg fylte bensin. Han mente at jeg skulle etterfylle olje minst hver 1000 km, siden en "så gammel motor" bruker mye olje.

Han mente videre at det var heeeelt normalt at den brukte en del olje.

Vel, bilen har "bare" gått 184000 km, og jeg syns det er litt drastisk å fylle på så ofte. Hvor mye olje skal en 96-modell bruke når motoren er i god stand?

Min gamle E34 24v bruker knapt nok olje, og den motoren er 17 år gammel snart.

Bør jeg gå ut i fra at det er noe galt med motoren på E39en?

Syns også at det kommer veldig mye tikking når jeg gir gass. Det skal det vel ikke gjøre?

Hva tror dere? Bør jeg kjøre inn til Jæger og få en servicerapport?

Skrevet

Det var da voldsomt.

Har ikke noe problem med oljeforbruk på noen av mine (97 og 98 mod).

Men jeg ser i en annen tråd at du kjøpte bilen privat, og her skriver du fra forhandler.

Har også kjøpt bil fra en oppkjøper i Bergen, og føler meg lurt.

Kan jeg spørre deg hvem du kjøpte denne bilen av?

Skrevet

Du har vel en M52 motor? De bruker jo ikke olje. Neste generasjon er det dessverre dårligere med, de bruker ifølge det jeg har lest mye olje. Min 98 mod 2.8 bruker ikke olje, det gjorde heller ikke 535'en fra 1991 med 276.000 km på telleren.

Skrevet

Min har gått 208.000 og bruker ikke dråpen. Har kjørt 4000km siden sist oljeskift og fortsatt er oljen pen i fargen og på max merket.

Skrevet

Tidligere har du sagt at du kjøpte bilen privat. Har kjøpt den privat eller ikke? Hva av det du har problemer med, er blitt gitt deg i form av informasjon da du kjøpte bilen? Man bruker å fylle ut en kjøpekontrakt som man svarer på endel spørsmål og bilens tilstand. Er dette gjort?

Uansett så er du blitt grådig lurt av forhandleren! De har faktisk brutt forskriftene! Det er faktisk IKKE LOV å bare bytte støtdemper og/eller fjær på kun den ene siden. Samme med bremseklosser og slikt.

Bytter de en defekt dempe på den ene siden SKAL det byttes på den andre siden, fordi dempere og fjærer som er brukt har forskjellige egenskaper enn nye. Du får en skjevhet i stivheten og fjær/demper-egenskaper.

Det de sier om oljeforbruket er bare tull! Å peile olje er sunt og koster ingenting, men at motoren trener hyppige etterfyllinger er ren tøv. En slik motor skal bruke maks 1liter pr 5000-10000km. BMW har som alle andre biler skrevet at det kan være 1liter olje pr. 1000km, men dette er for å sikre sin egen ræv. Min 1990mod 525i M50B25 har dessverre hele 1liter forbruk på 5000km. All oljeforbruket kommer av at den lekker på ramlageret mot svinghjulet, som er relativt normalt på en BMW. EU kontroll påmerker dette, men de med litt vett i knolle pålegger meg ikke en så stor jobb for en dråpe olje. Da må man ned mer gearkassen, clutchen, svinghjulet og kanskje bunnpannen.

Hvis du har mulighet å se fra undersiden, så skal du sikkert se endel olje i skjøten mellom motoren og gearkassen. Kanskje også framme på veivhjulet også. På min har jeg kun oljelekkasje ved svinghjulet bak på motoren og ikke noen andre steder.

Oljeforbruk ellers vil da måtte komme ved slitte stempelringer og sylindervegger, samt sprekk i toppen hvis det ikke lekker ved veiva.

Da er det alvorlige saker og bilen er klar for reperasjoner i 30-50tusen kr klassen. Uansett er dette meget skjelden på M50 og M52. Slik slitasje vil komme at totalt mangelfull service og vannsjøtting av motoren.

Jeg tror det er på tide å få en tilstandsrapport for å avdekke alvorlige feil som selger burde kjenne til. Jeg føler at du begynner å bli lurt!

Dette begrunner jeg med hva selger forteller deg i ettertid!

Det lukter ansvarsavskrivelse!

Its your call!

RS

Har en E39 523i som jeg har hatt bøttevis med problemer med siden jeg kjøpte den for litt over en måned siden.

Bilen sto på verksted siden før påsken, men fikk den igjen i dag.

Forhandleren jeg kjøpte bilen av har byttet en støtdemper og en fjær, og fått bilen i gang igjen etter at den ikke ville starte lenger. De skulle i tillegg bytte katalysator, men fant visst ut at de bare skulle ta ut de løse delene(!), og at det var bra nok. Men er det det?

Så over til spørsmålet:

Fyren sa at jeg måtte være veldig nøye med olja, og peile annenhver gang jeg fylte bensin. Han mente at jeg skulle etterfylle olje minst hver 1000 km, siden en "så gammel motor" bruker mye olje.

Han mente videre at det var heeeelt normalt at den brukte en del olje.

Vel, bilen har "bare" gått 184000 km, og jeg syns det er litt drastisk å fylle på så ofte. Hvor mye olje skal en 96-modell bruke når motoren er i god stand?

Min gamle E34 24v bruker knapt nok olje, og den motoren er 17 år gammel snart.

Bør jeg gå ut i fra at det er noe galt med motoren på E39en?

Syns også at det kommer veldig mye tikking når jeg gir gass. Det skal det vel ikke gjøre?

Hva tror dere? Bør jeg kjøre inn til Jæger og få en servicerapport?

Skrevet
min har faktisk brukt fre fullt på peilepinnen til halv på 5000km ca... er det normalt da?

hehe oljen har blitt sort da.. kanskje på tide med skift?

Nei... etterfyll litt olje og du kan trygt kjøre 3-5000 Km mer på den samme oljen. Min M47D20 motor brukte litt olje mellom 20000 og 70000 Km, men nå ved ca. 105000 Km bruker den praktisk talt ikke olje. Sort blir imidlertid oljen på under 1000 Km... :wink:

Skrevet

At oljen blir sort er normal, men det er kvaliteten på olje som bestemmer når oljen blir sort.

Jeg kjører på Statoil Helsyntet 5W-40 som er relativ god olje og den blir sort etter ca.5000km. I det siste har jeg etterfylt med Fina 5W-40 som er helt OK. Fina selges billig på Europris :-)

Når motoren er 17år gammel er det ingen vits med dyr olje. Da er det bedre med normal olje og hyppigere skift. Jeg skifter hver 10000km. Dette er ca. når Oilservice-lyset tennes.

Bruk 5W-40 på vinteren og hvis du vil kan du bruke 10W-50 på sommeren. Denne oljen tåler høyere temperatur!

IKKE BRUKE 10W-50 på vinteren da denne oljen fungere kun ned mot 0grader og ikke i kuldegrader.

RS

min har faktisk brukt fre fullt på peilepinnen til halv på 5000km ca... er det normalt da?

hehe oljen har blitt sort da.. kanskje på tide med skift?

Nei... etterfyll litt olje og du kan trygt kjøre 3-5000 Km mer på den samme oljen. Min M47D20 motor brukte litt olje mellom 20000 og 70000 Km, men nå ved ca. 105000 Km bruker den praktisk talt ikke olje. Sort blir imidlertid oljen på under 1000 Km... :wink:

Skrevet
Tidligere har du sagt at du kjøpte bilen privat. Har kjøpt den privat eller ikke? Hva av det du har problemer med, er blitt gitt deg i form av informasjon da du kjøpte bilen? Man bruker å fylle ut en kjøpekontrakt som man svarer på endel spørsmål og bilens tilstand. Er dette gjort?

Uansett så er du blitt grådig lurt av forhandleren! De har faktisk brutt forskriftene! Det er faktisk IKKE LOV å bare bytte støtdemper og/eller fjær på kun den ene siden. Samme med bremseklosser og slikt.

Bytter de en defekt dempe på den ene siden SKAL det byttes på den andre siden, fordi dempere og fjærer som er brukt har forskjellige egenskaper enn nye. Du får en skjevhet i stivheten og fjær/demper-egenskaper.

Nei, da har du misforstått. Kjøpte en E34 privat for et halvt år siden. E39-en kjøpte jeg for litt over en måned av en forhandler.

Dette med støtdempere var jeg faktisk ikke klar over. Ser ut til at jeg blir nødt til å formulere et brev og påpeke alt dette.

Da jeg kjøpte bilen, sa forhandleren at den var i tipp topp stand. Spurte til og med om han ikke hadde NOE å bemerke i kontrakten. Og da sa han at nei, det hadde han ikke.

I så fall forventer jeg også å få en bil i tipp topp stand. Og det er den langt fra!

Skrevet

Min E39 523 med 220.000 på telleren bruker ikke en dråpe olje..

Jeg skiftet toppakning ved 198.000 km med ventiltetninger og slikt samtidig da... Etter det ble den tett mht olje!

Skrevet
At oljen blir sort er normal, men det er kvaliteten på olje som bestemmer når oljen blir sort.

Tullball... jeg kjører med Castrol Formula SLX LL 04 0W/30 til 159,- danske kroner literen... og det er en av de beste oljene du kan få til en BMW med dieselmotor. Etter rundt 1000 Km er den sort, men det har naturligvis ingen betydning for smøreevnen.

Når motoren er 17år gammel er det ingen vits med dyr olje. Da er det bedre med normal olje og hyppigere skift. Jeg skifter hver 10000km. Dette er ca. når Oilservice-lyset tennes.

Det er jeg helt enig i... skift hver 8-10000 Km (inkl. filter) og motoren holder lenge med litt omsorgsfull pleie/behandling...:wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...