Gå til innhold

spørsmål ang. øvelsekjøring

in2you
 Share

Anbefalte innlegg

eg har to spørsmål angående øvelsekjøring:

når ein øvelsekjører, har ein da lov å ha med seg ekstra passasjerer i baksetet? det er endel forvirring om kva som er lov og ikkje, da me er med i et prøveprosjekt der me ikkje har lov å kjøre med automatgir, og har fått lite info om dette. (orker ikkje ringe opp til kjøreskolen, så tenkte bare eg kunne spør her først) :roll:

et anna spørsmål, er det noen som kan gi råd om korleis eg lettere får til å gire/clutche uten rykk, og bakkestart uten å dævve motoren.. :roll: får bare så innmari mykje kjeft av foreldra mine når sånt skjer. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

så da har eg med andre ord lov å kjøre til/fra skolen med noen andre baki?? :D det låter jo bra :)

tenkte bare om det kanskje var noe eg gjorde galt med clutchinga eller noe sånt, foreldra mine liker det slett ikkje :P *hehe* jaja, det går nå ivertfall forover (og litt bakover til tider)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå med bilen i førstegir og clutchen inne på flatmark. Slipp så clutchen rolig (veldig rolig) ut, uten å røre hverken gass eller brems, til du kjenner at motoren går litt tyngre, og du kan se at turtallsnåla detter litt. Fortsetter du å slippe clutchen rolig ut, så begynner bilen å kjøre meget sakte.

Gjør du dette noen ganger, så får du mer feeling med clutchen i bilen du øvelseskjører med.

For bakkestart, hold clutch og brems inne samtidig med bilen i første gir. Slipp clutchen rolig ut til du finner det samme punktet som over, der hvor motoren går litt tyngre. Slipp bremsen rolig ut og du vil merke at bilen da står stille uten bremsen. Gi rolig gass opp på et turtall som passer for hellingen på bakken du står i og og slipp clutchen rolig ut. da bør bilen dra seg pent i gang uten noen rykk.

Og finner du et området som ligger litt øde og uten trafikk som stresser deg, så kjør dit og tren om og om gijen, så etter noen ganger så har du fått feelingen og det blir mer flyt i kjøringen.

Det var mitt tips :) Håper det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å ha med passasjerer ja, har en søster som også øvelseskjører.

Beste rådet jeg kan gi ang. giring er å slappe av, ikke stresse og ta clutchen rolig ut mens du kjenner etter hva som faktisk skjer. (Husker fortsatt den gangen jeg fikk en aha- opplevelse med dette under en bakkestart).

Glemte å nevne at det er minst like viktig å be den ved siden av slutte å stresse deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øvelseskjører jeg og!

Det er bare å holde clutchen litt ekstra inne, men ikke rus den altfor mye! hehe! Det er bare en vanesak, vanskelig å forklare! du må bare kjenne etter på clutchen når den tar og ikke tar.

Dette er også veldig forskjellig fra bil til bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode tips! skal ut og prøve meg nå på torsdag (pappsen kommer heim en tur da :) ) kanskje eg også tar meg en tur imårra med min mor, men ho stresser meg joh mer enn all trafikken rundt meg joh.. :/ morro er det ivertfall :D

har endel småveier rundt her med noen bakker på, så da gjenstår det å sjå om eg klarer det :D sist gang eg prøvde så rant bilen bakover og dævva :(

takker nok engang for gode råd, hjelper en god del å få det inn med t-skje slik ErikS fortalte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øvelseskjører jeg og!

Det er bare å holde clutchen litt ekstra inne, men ikke rus den altfor mye! hehe! Det er bare en vanesak, vanskelig å forklare! du må bare kjenne etter på clutchen når den tar og ikke tar.

Dette er også veldig forskjellig fra bil til bil :)

ja, det går fint å kjøre og slikt, sliter bare litt med rykking og bakkestart :lol: det som er litt ekstra bra, er at 1'eren er såpass liten og enkel å manøvrere :P husker godt da eg var ute og kjørte med den forrige e60'en vores, ALDRI mer :shock: følte kvar ein bil kom til å treffe meg som kom imot meg joh.. men, når regner du med å ta oppkjøring og slikt?? morro å høre at det er andre også her inne som driver med øvelsekjøring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å øvelseskjøre med både automatgir og passasjerer bak. Alt handler ikke bare om clutching og giring, så automatgir hjelper deg godt på vei. Du må forøvrig gå igjennom et såkalt trafikalt grunnkurs over 4 dager eller 14/15 timer. Det er også påbudt å ha et ekstra speil inne i bilen for dine foreldre eller den du øvelseskjører med. Har du ikke dette speilet kan både du og den som du øvelseskjører med få 500kr i bot hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å øvelseskjøre med både automatgir og passasjerer bak. Alt handler ikke bare om clutching og giring, så automatgir hjelper deg godt på vei. Du må forøvrig gå igjennom et såkalt trafikalt grunnkurs over 4 dager eller 14/15 timer. Det er også påbudt å ha et ekstra speil inne i bilen for dine foreldre eller den du øvelseskjører med. Har du ikke dette speilet kan både du og den som du øvelseskjører med få 500kr i bot hver.

trafikkaltgrunnkurs hadde eg for godt over 1 år siden, så det er unnagjort. men som sagt, så er eg med på eit prøveprosjekt som alle som er født i 1990 må bli med på (på den kjøreskulen), som sier at me ikkje har lov å kjøre med automatgir. det var den aller første beskjeden me fikk på det første møtet på trafikkaltgrunnkurs. en anner sak er det med ekstra speil.. :roll: hvor får man kjøpt det?? var ikkje klar over det gitt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det syns jeg høres rart ut, men hvis du er med i et slikt prosjekt er det kanskje slik det skal være da. Om du har bil med automatgir hadde jeg kjørt med det, uansett. Et slikt speil får du kjøpt på bilrekvisitabutikker som Thorsov, Bil Extra etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...