Gå til innhold

Symtomer på røket toppakning? @SKIFTET PAKNING OG MONTERT@


p10
 Share

Anbefalte innlegg

Frykter det værste, men legger ut en tråd med symtomene for å få litt innspill:

Det begynte igår; var ute å kjørte, plutselig steg temp-måleren opp på rødt iløpet av noen få sek. Jeg skrudde varmeapparatet på fullt og oppdaget at det bare kom kaldluft ut. Kjørte av veien og stoppet på en busslomme. Plutselig sank temp-måleren ned til normaltemp iløpet av etpar sek og varmen kom tilbake. Tyder på luft i systemet.

Jeg sjekket nivået på kjølevæsken, men det var normalt. Kjørte videre, men etter en kilometer skjer det samme på nytt. Stopper og sjekker væskenivået. Skrur av lokket på ekspansjonstanken og da kommer det mye luft ut. Setter kursen hjemover, men opplever at temp-måleren stiger opp på rødt to ganger til før den faller ned på normal igjen.

Til slutt tør jeg ikke å kjøre lenger og blir tauet hjem. Etterfyller ca 6 liter kjølevæske når jeg kommer hjem. Plages en del med å få ut all luften av systemet. Lufter etter alle kunstens regler, og får til slutt sirkulasjonen tilbake. Kjører flere testturer utover kvelden, men opplever at temp-måleren stiger og synker og varmen i varmeapparatet kommer og går.

Må etterfylle litt kjølevæske (2-3 dl) mellom hver prøvetur. Idag tok jeg en ny, lang tur. Lot bilen stå og gå på tomgang til den ble varm. Kjører ca 4 km uten noen problemer. Så stiger tempen og varmen i varmeapparatet blir borte. Tempen synker og varmen kommer tilbake etter ca 30 sek. Kjører ca 2 km til før det samme skjer på nytt. Varer ca 1 minutt denne gangen.

Kjører videre og det skjer på nytt, denne gangen synker ikke tempen. Stopper og sjekker kjølevæskenivået. Åpner lufteskruen og slipper ut mye damp/luft. Etterfyller 4 liter kjølevæske (alt jeg har med meg) uten at det blir fullt!!!

Det er ingen lekkasjer noen steder, og det er ikke vann i oljen. Bilen ryker en god del (hvit røyk) noe den ikke har gjort før...

Regner med det er game over for toppakningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er vann i oljen og at det ryker hvit røyk kan tyde på at toppakningen har tatt kvelden ja, men det kan virke som at det er lekkasje på eksos siden, da vil du ikke få vann i oljen, så du har hatt hell i uhellet med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene er bestilt! Ble like over 3000,- for alle pakninger og bolter.

Skal gjøre jobben selv sammen med brodern, så sparer 10 000,- på det.

Er det forresten noen som har tips ang justering av vanosen? På BMW sa de at den måtte justeres med spesialverktøy etter byttet. Hvis den ikke ble rett ville ikke motoren starte...

De kunne gjøre det for meg når jeg hadde byttet pakning, men det innebærer en tur på 15 mil for å få gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan deffekt vannpumpe føre til slike symtomer?

Det tror jeg ikke, så lenge den er tett og du ikke hører noen ulyder fra den.

Men en feil jeg vet bruker å forekomme på Bmw'er er at viskose koplingen ryker, det er den koplingen som viften står på, når bilen er varm skal viften være treg å skubbe rundt, er bilen kald så skal den løpe lett, men at vannpumpen kan ryke pga høy temp er ikke usansynlig.

Tviler egentlig på at det er dette som er problemet siden du mister vann, start bilen og la den gå litt, gå bak og hold handen foran eksosen, du vil fort merke om det kommer vann ut, eventuelt få noen til å gi litt gass mens du holder på, men ikke la bilen gå seg varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På BMW i Tromsø sa de at det var viktig at vanosen ble rett etter bytte. Dersom den ikke ble justert riktig ville ikke motoren starte...

Noen som har vært borti dette og vet hva det er snakk om?? Noen som har tips til hvordan jeg skal få til dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har oppdaget at vannpumpa er gåen. Den danser bare rundt på akslingen... Spørsmålet mitt er da: Kan dette være årsaken til problemene jeg beskriver øvers??

Det ville jo forklare hvorfor temperaturen stiger, men kan dette føre til at det kommer så mye luft i kjølesystemet som nevt over?? Har ikke funnet noen tegn på at kjølevæsken lekker ut av motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler på det STERKESTE og planere toppen før du setter på ny toppakning.. dette koster alt i fra noen hundrelapper til 2-3 tusen. kommer an på hvem du gjør det hos og om du har kontakter... men som sagt. om du ikke planerer toppen, og den kan være skjeiv eller varmkjørt vil det ikke da gå lang tid før toppakningen er gåen igjen.. har selv opplevd dette to ganger, så jeg vet hva jeg snakker om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdaget at vannpumpa er gåen. Den danser bare rundt på akslingen... Spørsmålet mitt er da: Kan dette være årsaken til problemene jeg beskriver øvers??

Det ville jo forklare hvorfor temperaturen stiger, men kan dette føre til at det kommer så mye luft i kjølesystemet som nevt over?? Har ikke funnet noen tegn på at kjølevæsken lekker ut av motoren...

Ganske vanlig att vannpumpen løsner fra akslingen på BMW, men det forklarer ikke hvor vannet blir av, men det går jo ann å prøve å skifte vannpumpe før du tar av toppen, og ta en test tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig att vannpumpen løsner fra akslingen på BMW, men det forklarer ikke hvor vannet blir av, men det går jo ann å prøve å skifte vannpumpe før du tar av toppen, og ta en test tur.

Fant det ut etter at jeg hadde tatt av toppen! :D

Tittet ned i kjølekanalen og oppdaget at det var en stor sprekk i den plastpropellen! :lol:

Men toppakningen hadde delt seg på to steder, så det var ikke helt bortkastet! Nå gjenstår det bare å få vanosen på uten problemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har altså tatt av toppen, hvis det har vært kjølevæske i forbrenningskammeret, så vil stemplene være helt rene for sot, spesielt så mye som din brukte.

edit: siden du har varmkjørt den flere ganger, så er det en selfølge at du har planet toppen? hvis ikke så kan hele jobben være temmelig bortkastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har altså tatt av toppen, hvis det har vært kjølevæske i forbrenningskammeret, så vil stemplene være helt rene for sot, spesielt så mye som din brukte.

edit: siden du har varmkjørt den flere ganger, så er det en selfølge at du har planet toppen? hvis ikke så kan hele jobben være temmelig bortkastet...

Stemplene var dekket med et tykt lag med sot. Spesielt sylinder 1 og 6 var ille. Har sjekket toppen. Den var ikke skjev, så trenger ikke å plane den.

Den ble ikke varmkjørt. Temperaturen steg, og sank, så fort at det må ha vært luft i kjølesystemet som passerte temp.føleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stemplene skulle være frie for sot skjønner ikke jeg heller. Jeg kjørte selv ca 300 mil på den gamle motoren med en sprekk i forbrenningskammeret. Alle stempla mine var køl svarte ved demontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer selfølgelig ann på hvor mye vann motoren bruker, og over hvor langt tid den bruker vann...

men stempler som går i vann blir "blanke", rene for sot blir de aldri, men såppass at du kan se stripene etter bearbeidingen på fabrikken.

p10, hvis du målte etter så er det greit, da er den rett, men hvis den er varmkjørt tidligere så kan den blitt skjev :) hvordan målte du forresten? jeg har planet et par topper i mitt liv, og hver gang så tar det sist imellom sylinderene, er vansklig og måle der =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer selfølgelig ann på hvor mye vann motoren bruker, og over hvor langt tid den bruker vann...

men stempler som går i vann blir "blanke", rene for sot blir de aldri, men såppass at du kan se stripene etter bearbeidingen på fabrikken.

p10, hvis du målte etter så er det greit, da er den rett, men hvis den er varmkjørt tidligere så kan den blitt skjev :) hvordan målte du forresten? jeg har planet et par topper i mitt liv, og hver gang så tar det sist imellom sylinderene, er vansklig og måle der =)

Var ikke spesielt blanke heller... Men vi så stripene etter bearbeidingen på sylinderveggene ganske klart (bilen har gått 228 000km).

Sjekket toppen ved å kryssmåle (på tvers) fra hjørne til hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...