Gå til innhold

Bilder av en arbeidshest


Anbefalte innlegg

Det er full sommer her i Danmark... en skyfri himmel, 22-23 varmegrader... og i den forbindelse passet det godt med noen sommerbilder av vår 2003 E46 318d Touring. Den er alt annet enn glamourøs med en økonomisk dieselrekkefirer på 1951 cm3 som yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750-2500 rpm. På den annen side er den feilfri (også uten rust), har tjent oss vel i fire år praktisk talt uten problemer, totalt 105000 Km... og den står utendørs 365 dager i året. Fire turer til den franske Riviera er gjennomført (den femte står for døren om 7 uker) og fire årlige vinter/påskeferier til Norge er gjennomført. Totalt har vi en kjørelengde på mellom 25-30000 i året... med et gjennomsnitlig forbruk på godt under 0,60 liter/mil. Bilen blir brukt til det meste som vedrører en aktiv familie på to voksne og to barn på hhv. snart 14 og 4 år. Hvorfor kjøre en Toyota Avensis når man kan kjøre en BMW E46 318d Touring... :wink:

318d0.jpg

318d1.jpg

318d2.jpg

318d3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøre en Toyota Avensis når man kan kjøre en BMW E46 318d Touring... :wink:

På jobb er det faktisk et par som har skjønt akkurat det der, men flertallet kjører allikevel Avensis. Det trauste bilvalget.

.. og den står utendørs 265 dager i året.

Hvor står den de siste 100 dagene i året? ;)

Grattis med en god arbeidshest. Skulle gjerne hatt en feilfri og økonomisk bil i fire år jeg også.. spørsmålet er bare hvor økonomisk det blir når verditapet tas i betraktning? Jeg vet ikke.. og har styrt unna helt nye biler for enn så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil, men hvor blir det av 80/60 senking, 20" felger (krenger vel mye nå ja?), og m-styling????11

Hehehe... 80/60 senking blir evt. over mitt lik... :lol:... Jeg var ikke imponert over hverken komforten eller kjøreegenskapene med en original BMW M-Tech senk (ca. 15/15 senk) på vår tidligere 1997 E36 323i. 20" felger ja... og jeg som diskuterer med meg selv hvorvidt 16" eller 15" felger totalt gir den beste kjøreopplevelsen på kontinentale veier. Én ting er Autobahn... noe helt annet er franske, sveitsiske og italienske landeveier. Vedr. M-tech styling er jeg mer usikker, men det blir ikke på denne bilen. En E91 med litt mer motor passer bedre til en større omgang M-Tech... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står den de siste 100 dagene i året? ;)

Et godt spørsmål... den står iallefall utendørs iom. at garasjen lar vente på seg... :lol:

Grattis med en god arbeidshest. Skulle gjerne hatt en feilfri og økonomisk bil i fire år jeg også.. spørsmålet er bare hvor økonomisk det blir når verditapet tas i betraktning? Jeg vet ikke.. og har styrt unna helt nye biler for enn så lenge..

Takk for det... :D ... Bilen ble kjøpt brukt da den var knapt 6 måneder gammel og kjørt 16000 Km. Vi var tre stk. som ønsket å kjøpe den... jeg betalte kontant på timen... de andre skulle først skaffe finansiering... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grats med trofast traver ja (fin var den og). Skulle ønske min 318is fra 93 var litt mer driftsikker. Har vært uten lappen siden sommern 06 og har siden da byttet ut nån gjennomsnitts-månedslønninger med deler og pusset opp bilen, men det er ennå deler som takker for seg. Fridagen i dag gikk med til å bytte vindusviskermekanisme. Stakkars deg som må bytte vindusviskermekanisme på en e36 coupe sier jeg bare :)

Good day!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var tre stk. som ønsket å kjøpe den... jeg betalte kontant på timen... de andre skulle først skaffe finansiering... :wink:

Nå vet ikke jeg hva bilen din kostet, men jeg vet at den Danske stat, i likhet med Norge, skal ha mye penger når en stakkars skal kjøpe seg bil (er vel nesten verre i Danmark?)

Du må være en holden mann Fredrik, som kan betale en bil cash kontant... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil, og fine bilder fredrik:)

318d er jo ikke en "spennende" bil. Men i den prisklassen og ditt forbruk passer den vel ypperlig for en familie på 4. Og med en så lang årlig kjørelengde så gjør det sikkert godt på lommeboka med et så lavt forbruk :D. Bilen er definitivt en penere og mer spennende bil en en avensis.

Grats med trofast traver ja (fin var den og). Skulle ønske min 318is fra 93 var litt mer driftsikker. Har vært uten lappen siden sommern 06 og har siden da byttet ut nån gjennomsnitts-månedslønninger med deler og pusset opp bilen, men det er ennå deler som takker for seg. Fridagen i dag gikk med til å bytte vindusviskermekanisme. Stakkars deg som må bytte vindusviskermekanisme på en e36 coupe sier jeg bare :)

Good day!

Grunnen til at din 318is ikke er like driftsikker er vel at den er 10 år eldre ;)

Koster desverre å ha bil.

Dersom jeg får meg jobb i sommer og deltidsjobb i tillegg til studiene håper jeg å få råd til å ha en bil. Har lenge gått å siklet på 320 og 325. Men hvis jeg skal være litt økonomisk så tror jeg nok jeg ender på en 318 med lavt og muligens lavere delepriser. Menmen. Den tid den sorg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grats med trofast traver ja (fin var den og). Skulle ønske min 318is fra 93 var litt mer driftsikker. Har vært uten lappen siden sommern 06 og har siden da byttet ut nån gjennomsnitts-månedslønninger med deler og pusset opp bilen, men det er ennå deler som takker for seg. Fridagen i dag gikk med til å bytte vindusviskermekanisme. Stakkars deg som må bytte vindusviskermekanisme på en e36 coupe sier jeg bare :)

Good day!

Jeg har egentlig kun hatt et alvorlig problem med bilen og det var at bærearmene foran måtte skiftes ved ca. 80000 Km. Det er en standard E46 svakhet at foringene gir seg med kraftige vibrasjoner i rattet som resultat. I tillegg måtte jeg bytte ut alle fire støtdempere, bremseskiver og bremseklosser ved ca. 100000 Km. Intet av dette har tidligere vært byttet ut og det er ganske imponerende mener jeg med tanke på de mange og lange turene vi har hatt med en maksimalt lastet bil. Bakfjærene og de bakre sorte aluminiumsdekslene på fordørene er skiftet på garantien... begge dele pga. rust/korrosjon. Alt i alt har bilen ikke kostet oss mange kronene utover alminnelig vedlikehold... en perfekt arbeidshest... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være en holden mann Fredrik, som kan betale en bil cash kontant... :wink:

Tja... jeg ønsker ikke å virke blærete, men jeg har nok en bil som er under min stand for å si det på den måten. Jeg er ikke tilhenger av å bruke for mange penger på bil i dag (i motsetning til hva jeg gjorde for 15-20 år siden) og det betyr at fornuften råder. Det er bedre å betale en 318d kontant enn å låne penger til en 330i... eller det som koster enda mer penger. Kunsten er å kjenne seg selv (kommer med årene) å vite hva man kan leve med selvom venner og naboer skulle kjøpe dyre og fine biler. Det går også litt sport i å ha en fornuftig bil som alle tror koster mer penger enn den faktisk gjør. I tillegg liker jeg å fortelle at jeg har en pålitelig BMW til bruksbil... folk har jo hørt at det er så mange problemer med en BMW i motsetning til f.eks en Toyota... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan knappest se på bilvalget om folk har god råd eller ei lenger. Det er så mange som egentlig ikke har råd til dyre biler som tar på seg enorme lån for å kjøre "fet" bil. Til og med 18-åringer låner til over hårlokkene og kjøper biler til 2-3-400k. Hvis folk som kan stille med 40 lapper har biler i 350k-klassen, må folk som kan stille 400k i egenandel ha biler i 3 mill-klassen for å "vise" hva de har "råd" til. ;)

Selv ser jeg på ingen måte poenget i slikt, og har ingen som helst planer om å skaffe meg billån. Alt skal betales cash kontant, så slipper man å tenke mer på det. Forrige eier av Land Roveren måtte ta opp lån for å reparere IRD-kassa (30 lapper), og hadde igjen lån på både bilen OG reparasjonen da vi kjøpte den, etter å ha hatt bilen i to år. At det er mulig sier nå bare jeg... det samme var tilfelle med BMWen fatters kjøpte for et år siden. Der gjenstod det syv lapper på lånet da bilen var betalt. Helt sinnsykt å holde på slik.

... Og til og med vaske-Bakke hadde lån på SLRen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan knappest se på bilvalget om folk har god råd eller ei lenger. Det er så mange som egentlig ikke har råd til dyre biler som tar på seg enorme lån for å kjøre "fet" bil. Til og med 18-åringer låner til over hårlokkene og kjøper biler til 2-3-400k. Hvis folk som kan stille med 40 lapper har biler i 350k-klassen, må folk som kan stille 400k i egenandel ha biler i 3 mill-klassen for å "vise" hva de har "råd" til. ;)

Selv ser jeg på ingen måte poenget i slikt, og har ingen som helst planer om å skaffe meg billån. Alt skal betales cash kontant, så slipper man å tenke mer på det. Forrige eier av Land Roveren måtte ta opp lån for å reparere IRD-kassa (30 lapper), og hadde igjen lån på både bilen OG reparasjonen da vi kjøpte den, etter å ha hatt bilen i to år. At det er mulig sier nå bare jeg... det samme var tilfelle med BMWen fatters kjøpte for et år siden. Der gjenstod det syv lapper på lånet da bilen var betalt. Helt sinnsykt å holde på slik.

... Og til og med vaske-Bakke hadde lån på SLRen sin.

Da jeg gikk på videregående skole på midten av 80-tallet hadde jeg en lærer i bedriftsøkonomi som forfektet at i fremtiden ville ikke selve eierskapet av materielle goder bli avgjørende... det avgjørende ville bli forbruksrettighetene. Ergo ville lånefinansierte goder bli mer viktig i fremtiden enn at publikum (du og jeg) rent faktisk eier godene... noe som ble illustrerende for den såkalte jappekulturen på 80-tallet. Et par tre år senere i 1987 kom det store børskrakket som sendte norske banker ned i knestående og renten til himmels... noe som tilsutt medførte en statlig overtagelse av flere av de store norske forretningsbankene. I Sverige gikk det nesten helt galt i 1992 da den svenske riksbanken måtte forsvare kronen med en styringsrente på hele 500%. Det var så mange hus og leiligheter til salgs at bankene måtte opprette "lagre" med boliger som måtte legges ut på markedet i porsjoner for ikke å ødelegge markedsprisen fullstendig. Situasjonen kom til å prege hele den første halvdel av 90-tallet og nå er vi der igjen. Folk har lån til opp over ørene og er usikret så det halve kunne ha vært nok hvis et eller annet alvorlig skjer i verden og renten og/eller arbeidsløsheten stiger. Folk som på slutten av 80-tallet eide deres boliger, biler, hytter etc. kunne reve seilene å ri stormen av... de andre ble kastet ut i livbåtene mens stormen raste.

Det vil komme flere stormer og da er det viktig å ha kontroll over situasjonen. Hvis man eier sitt hus er en redusert markedspris kun et tap på papiret... man er økonomisk like likvid og man blir iallefall ikke kastet ut i økonomiske problemer pga. et lån man ikke kan håndtere. Vi har alltid... etter erfaringene fra slutten av 80-tallet... prioritert huset (tidligere leilighetene) fremfor f.eks fete biler. Resultatet er... nesten 20 år senere... at vi er økonomisk uavhengige. Hvis vi ønsker å holde et sabatsår på en øde øy i Stillehavet kan vi det uten bankenes innblanding.

Forstå meg rett... selvfølgelig kan man ha et hus og/eller billån, men det er viktig at risikoen ikke blir for stor. En bil er nesten alltid en netto utgiftspost (les: man bør ikke forvente en evt. verdistigning som med et hus eller en leilighet) og dermed er den nesten alltid en dårlig økonomisk innvestering. Det handler om å begrense utgiftene (tapet) samt hindre å kaste gode penger etter dårlige penger. Å låne penger til en bil er trolig en av de aller dårligste innvesteringene man kan gjøre... utover å handle på kreditt med et kjøpekort... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...