Hardtop Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Det må brukes M20 trykkplate og disk mener jeg, ta et søk på autopower.se om dette. Svinghjulet passer rett på. Noen ganger må det files litt av bunnpanna for klaring. Det må brukes starter (lille typen) fra M20, og utløserlageret må flyttes ca 15 mm lenger ut, alternativt skjøte på chlutchpinnen tilsvarende. (grunnet tynnere svinghjul) Dreiemoment og turtallsvillighet bestemmes ikke av svinghjulets vekt, dette påvirker kun respons, dvs motoren endrer raskere turtall/blir rappere. Svinghjulets kinetiske energi/iboende treghet i fart har ikke innvirkning på motorens dreiemoment. Les her om temaet http://www.bmwccn.no/rogaland/moment.html
Azeton Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Så balangsering av innmat og fjernevekt der vil gi bedre resultat enn og skrifte svinghjul?
Hardtop Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Neida, letting generelt av veivparti eller andre bevegelige deler i motoren påvirker ikke dreiemomentet. Jeg synes det er smart å lette svinghjulet, nettopp fordi du blir kvitt den trege responsen. Som en annen sa "henger" M50 motoren lenge etter rusing, noe som bedres med lettere svinghjul. Bilen blir ikke sprekere, bortsett fra marginalt raskere akselerasjon i de lave girene, grunnet mindre roterende masse som skal endre turtall på kort tid.
TheBirg Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Nå er jeg vanskelig, men all fjerning av vekt påvirker\minsker dreimomentet i motoren. Dermed BASTA ! Men man får igjen på topprespons på turtallet, dette er bare fakta så velger man hva man vil ha
Hardtop Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Dreiemomentet i Nm finner du ved å gange hestekreftene med 7019 og dividere på turtallet. Det er altså ingen andre faktorer som spiller inn. Det du tenker på er kanskje at et tungt svinghjul vil være vanskeligere å stoppe når det først er i gang, og at det derfor f.eks vil være vanskeligere å kvele bilen ved igangkjøring enn om svinghjulet var ultralett. Dette har i såfall ingenting med motorens dreiemoment å gjøre. Ta et søk på nettet, så vil du se at vi to er ikke alene om å diskutere dette.
? Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 deet er jeg ikke heelt enig med... (edit: var ment som svar til thebirg) hvis vi sier at vi setter en moment nøkkel på 10nm, og pipa er laget av bly og veier 20kg, vi vil da skru til mutteren med like mye moment selvom pipa var av alluminium og veide 100gram. ikke sant?
///MoePower Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Hardtop og ?: Jeg støtter opp ved deres innlegg jeg, og har selv tenkt å plane/lette svinghjul ved hjelp av dreiebenk, deretter sende det inn til balansering sammen med veiv og vibrasjonsdemper. Ettersom det jeg har forstått så skal dette gi mye kjappere gassrespons ettersom svinghjulet er lettere (mindre for motoren å sette fart på) Men du som sa at det ble mindre dreiemoment i oppoverbakker: Du kan jo tenke deg at det tunge svinghjulet snurrer fort rundt, og holder lengre på kreftene som allerede er i sving MEN, når først svinghjulet sakker farten så vil det jo etter en lang bakke uansett gis mer gass! Et lettere svinghjul mister fortere farten i en oppoverbakke (holder kortere på kreftene som allerede er i sving) og man må derfor tidligere gi mer gass enn med et tyngre svinghjul, MEN dreimomentet i motoren vil fremdeles være det samme. Altså: Et tyngre svinghjul holder lengre på de allerede eksisterende kreftene i sving. Et lettere svinghjul holder kortere på de allerede eksisterende kreftene i sving. Noe som kan bygge opp for dette er f.eks en slipemaskin med 2 runde steiner (en i hver ende) som går rundt. (slik som står på et bord vet dere?) Har man store slipesteiner i forhold til maskinen så vil maskinen snurre lenge rundt etter at den er slått av i forhold til om man hadde hatt bare tynne kutteskiver/stålbørster i endene.
? Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 ///MoePower: du skriver tyngere, men jeg TROR ikke det er bare tyngden som er den avgjørende faktoren, jeg tror det er tyngde kombinert med diameter på clutchen. fant et bilde på nettet med to forskjellige clutcher, en orginal clutch: http://media.popularmechanics.com/image ... 1-lg-3.jpg hvis begge clutchene veide like mye, ville den med minst diameter vært best ytelses messig. formel 1 clutchene er enda mindre, men fant ingen bilder i farten, hehe. edit: sporer veldig av topic dette men
TheBirg Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Altså er ikke så mye for meg å argumentere for eller imot, det er bare sånn det er, les Einsteins teorioer om det gjør deg glad og gir deg svar.... Men det gjør det ikke MoePower har vel forklart det godt nok allerede ?
///MoePower Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 ///MoePower:du skriver tyngere, men jeg TROR ikke det er bare tyngden som er den avgjørende faktoren, jeg tror det er tyngde kombinert med diameter på clutchen. fant et bilde på nettet med to forskjellige clutcher, en orginal clutch: http://media.popularmechanics.com/image ... 1-lg-3.jpg hvis begge clutchene veide like mye, ville den med minst diameter vært best ytelses messig. formel 1 clutchene er enda mindre, men fant ingen bilder i farten, hehe. edit: sporer veldig av topic dette men Altså, når jeg mente lettere og tyngere nå, så mente jeg samme diameter såklart, jeg snakket jo om det samme svinghjulet bare om det var letta eller ikke! Er da ingen som setter et opel corsa svinghjul på en amerikaner for å lette vekta vel? Hvis du skjønner hva jeg mener. Man får sikkert kjøpt svinghjul som er mindre eller større av diameter enn det orginale, men jeg mente da altså å gjøre det orginale tynnere eller la det være orginalt. Men: Du har et poeng når det gjelder diameter/tyngde forholdet. Da går man vel kanskje mer over på vektstangprinsippet kanskje.
TheBirg Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Klart man kan trekke inn F1 prinsipper her, men det er vel ikke noe man økonomisk kan putte i en vanlig gatebil som det er snakk om her ? Og den Clutchen Leno viser fram her koster nok ikke under 10 laks... Kanskje man får en pent brukt en for 15.000.... Og da er vi tilbake til starten på denne diskusjonen... Ikke gjør noe forhastet angående letting, jeg tror ikke du vinner så mye på det uten å gjøre andre ting med motoren.
mOMOe Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 den eneste hensikten med tyngden på et svinghjul er å ta opp ujevnheter i motorens tomgang, og kun tomgang. så fort man slipper clutchen vil driverket og bilens tyngde i seg selv ta opp disse ujevnhetene.. den bidrar på ingen måte positivt for momentet i motoren. dvs den bidrar i det sekundet man møter motbakken, men etter det er det kun en ekstra last for motoren. i form av effekt, ikke moment. se for deg to sykler, den ene med et blytungt drev av et slag, den andre med et lett drev, begge syklene veier det samme og har samme utveksling. disse skal sykles opp en bakke, og skal akselerere opp hele bakken, hvem tror du bruker lengst tid ved jevn og lik energitilførsel? edit: litt tilleggsinfo vektstangprinsippet kan ikke brukes når angrepspunktet er 360 grader, noe en clutch er. derfor spiller det ingen rolle hvor stor diameter man har på svinghjulet så lenge vekten er lik. den eneste fordelen med stort svinghjul er større angrepsflate.
TheBirg Skrevet Mai 15, 2007 Skrevet Mai 15, 2007 Ta opp ujevnheter på motoren på tomgang er det eneste den gjør, hvor har du dette ifra ? (Den gjør det også, men påvirker flere faktorer ? ) Ser ikke helt sammenligningen med sykklene da... 1 bilmotor er ikke lik 2 ben... Om noen vil ha litt teori rundt dette kan de lese her : http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm Moment i motor blir borte, udiskutabelt. End of story ! (Og størrelsen på svinghjul har stor betydning, har man vekt lengre ut blir det større moment.)
Hardtop Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Sorry TheBirg, dette har du misforstått. Du snakker om energien et svinghjul i fart innehar, ikke hvilket dreiemoment en motor presterer. Artikkelen du referer til nevner intet om dreiemoment. Det later til at du har bestemt deg, så jeg skal ikke forsøke å overbevise deg mer. Forøvrig artig å lese at de som bruker størst bokstaver oftest tar feil.
TheBirg Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Herregud da man... Du sier : "Du snakker om energien et svinghjul i fart innehar, ikke hvilket dreiemoment en motor presterer. " Dette henger jo isammen... Nei avslutter her nå. Ring nå til noen som trimmer motorer om du ikke velger å tro på dette. (Eller har du noen lærebøker om trimming å vise til) Min er borte, og gammel var den, så kan desverre ikke henvise til den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå