efjeldse Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Hvordan bruker du såpa når du har kost på hageslangen? Det finnes såpe man kan stikke inn i slangen, og mange sånne børster har eget såpe-kammer. Men hvor får man kjøpt sånne vaskehansker? må være genialt for å få bort skitt, og sikkert også effektivt til å tørke av bilen
///MoePower Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Hvis jeg var deg ville jeg unngå å bruke svamp i det hele tatt på bilen Du må jo selfølgelig ikke ha den i bakken, også må du jo da spyle av bilen all sanda (som lager riper) før du bruker svamp, og gjerne bruke ny svamp for hver gang, og da snakker jeg myk bilsjamposvamp ikke slik oppvasksvamp med grov side på ene siden og halvmyk på ene siden. eneste måten å få vekk "inngrodd" skitt (noe man ikke får vekk med bare å spyle) så må man "gnukke" det vekk, og da bruker man jo såklart en myk svamp, da dette er det mest skånsomme. Når det gjelder alle slike småriper, det er meningen du skal polere bilen så og så ofte, dette fyller i alle småripene, dermed er de historie. Det er en mening med riktig bilpleie
Jaro Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Hvordan bruker du såpa når du har kost på hageslangen? Det finnes såpe man kan stikke inn i slangen, og mange sånne børster har eget såpe-kammer. Men hvor får man kjøpt sånne vaskehansker? må være genialt for å få bort skitt, og sikkert også effektivt til å tørke av bilen Etter at jeg begynte å bruke vaskehanske har jeg aldri brukt svamp, og resultatet er fantastisk. Den er uttrolig effektiv og skånsom mot lakken. Jeg har eid mange biler i løpet av 25 år og slitt ut mange hundre svamper, men det siste året har jeg kun brukt microfiberhansker. En til vask og en til polering, samt en microklut til tørk. Grunnen til at jeg begynte å bruke det var at kona mi hadde et homeparty der de demonstrerte sånne microfiberkluter til vask. Hun som demonstrerte dette lånte meg et sånt sett fordi jeg var litt stor i kjeften. Hadde jo sett mye luriumgreier opp gjennom årene.... Imidlertid ble jeg i dette tilfelle "solgt", måtte krype til korset og bestille mitt eget sett. Svampen og tørkeskinnet er saga blott. Både BMW'en og jeg er strålende fornøyde! Det er også en egen tråd om slike microfiberhansker/kluter på forumet til BMWland http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=13226. Tror kona mi kan formidle kontakt med hun jeg kjøpte min pakke av om noen er interessert.
Chris_325iM Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Hva koster en slik microfiber pakke? ble solgt jeg nå
larserso Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Kjøpte Meguiars vaskehanske i går på Øvrevoll. Betalte 200,- for den og et par poleringssvamper/puter. Gleder meg til å prøve når det blir bedre vær:)
Superbeetle Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Slik vaskebørste til vannslangen har jeg iallefall ikke mye tilovers for. Ingen såpe og hva er egentlig den kosten lagd av? Eneste gangen jeg har fått riper i bilen av vask, var med en slik kost fra statoil..Aldri mer!! Ser aldri slike "vaskeroser" når jeg vasker med svamp, såpe og masse vann.. Vasker bilen minst en gang i uken. Dette hjelper nok også, da bilen aldri egentlig er skitten Så du unngår å gni skiten inn i lakken. Men ska se om jeg får tak i mikrofiber fra meguiars. Bruker en slik klut til polering. går f.eks en lik an til å vaske med? Jeg har alltid vært bekymret for at mikrofiber lagde riper....
Tommy Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Jeg har også prøvd dem Meguiars hansken, og den er forsåvidt grei, men minuset er at den blir ganske tung å jobbe med, ettersom den trekker til seg mye vann (som i og for seg er bra) og det andre er at den bør ha en runde i vaskemaskinen etter hver bruk, for å få vasket ut alle rester av skitt i den. Jeg bruker kun svamp og varmt såpevann, når jeg vasker mine biler, og jeg bruker en ny svamp for hver gang jeg vasker (så det går fort 4-5 svamper i uka) å jeg har ingen problemer med riper eller "vaskeroser" i lakken. Men en forutsetning, må være at man polerer bilen ofte, slik at den har et beskyttende vokslag oppå lakken. 4 ganger pr. år minst.
Gunnar Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Skrevet Mai 14, 2007 Bilder Gunnar? Er vel ingen her som er interessert i bilder av en Land Rover? Nå har vel lakken fått kjørt seg etter en hel dag i plaskregn..
Widejuggao Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 hehe, lurt litt på dette med polering osv på nylakkerte deler jeg også. Så nå nettopp på american hot rod på tv, der lakerte de en Impala i candy grønn, å polerte den med polermaskin få timer etter lakering. Å det med vasking, så lenge man spyler bilen grundig først, får å få vekk den værste sanda, å så bruker mye vann og bilshampo, dypper svampen ofte i vannbøtta får å få bort evt sand så skal det ikke bli noe særlig striper, iværtfall ikke så ille at de ikke går fort bort med den månedlige poleringa hehe men det som mye er me lakering av hod rod i usa, der vannlsiper de hele bilen etter lakkering for så og polere den opp igjen, de bruker ennda en del "gammle" metoder der borte ser du
///MoePower Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 hehe, lurt litt på dette med polering osv på nylakkerte deler jeg også. Så nå nettopp på american hot rod på tv, der lakerte de en Impala i candy grønn, å polerte den med polermaskin få timer etter lakering. Å det med vasking, så lenge man spyler bilen grundig først, får å få vekk den værste sanda, å så bruker mye vann og bilshampo, dypper svampen ofte i vannbøtta får å få bort evt sand så skal det ikke bli noe særlig striper, iværtfall ikke så ille at de ikke går fort bort med den månedlige poleringa hehe men det som mye er me lakering av hod rod i usa, der vannlsiper de hele bilen etter lakkering for så og polere den opp igjen, de bruker ennda en del "gammle" metoder der borte ser du Det er ikke noen dårlig metode det vel..? Du må huske på at uansett hvor god lakksprøyte og sprøytedyse du bruker så blir aldri overflaten 110% slett, det VIL være appelsinhud, dette må man selvfølgelig på nært hold for å se og en hverdagslig bilist bryr seg ikke så mye om nettopp det, men skal det være 110% STRØKENT og slett, så MÅ du rubbe ned etter lakken og polere for å få vekk den beskjedne "appelsinhuden".
Widejuggao Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 nei nei, jeg mente ikke at det var noe dårlige greier heller tverti mot når de våtsliper bilen så blir jo flaten HEEEEELT bein som igjen blir meget bra når du får polert opp dette igjen derfor finishen er så bra på de bilene du gjør slik med
Jaro Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Hva koster en slik microfiber pakke? ble solgt jeg nå Jeg har en vaskehanske for vanlig vask, en vaskehanske for boning og en microfiberklut til tørking. Synes ikke det er tyngre enn bruk av svamp, snarere tvertimot. Jeg betalte rundt 600 kroner for alt hos Enjo, og de hevder selvsagt at deres kluter/hansker er best. Uansett så er der nok kvalitetsforskjell på dette også. Det er riktig at du bør maskinvaske hanskene/klutene etter bruk, men da vet du i allefall at de er rene og klar til neste gangs bruk etterpå. Jarle
Gunnar Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Skrevet Mai 14, 2007 Det er sant at det som regel alltid blir appelsinhud når det blir lakkert hos vanlige lakkerere. Det ser jeg på det nylakkerte på LRen også. Det er kun originallakken som er helt slett og fin. Har sett dette på stort sett alle omlakkerte biler.
///Magnus Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Hadde bilen inne hos Kepler Bilpleie ( www.kepler.no ) for et par uker siden. Dette var da rett etter et par nylakkerte deler kom på bilen. Han lakkrenset, bortsett fra de nylakkerte delene, polerte, og lakkforseglet hele bilen. De to sistnevnte altså også på de nylakkerte delene. Jeg sa fra minst tre ganger hvilke deler som var nylakkerte, men han fikk gjøre det han mente var rett. Stoler på at han, som profesjonell lakkbehandler vet mer om lakk enn meg. Og bilen ser forløpig knallbra ut. Edit: Kjøpte også en microfiber-klut der som jeg vasker med istedet for svamp. Veldig fornøyd. Har tenkt tanken før jeg også, at microfiber kan lage riper, men blir jo anbefalt av lakkfolk, så må jo være bra.
Widejuggao Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 har nå sett en del appelsin hud på helt fabrikk nye mercedeser og.....det er så og si ikke til og ungå så lenge det ikke er rubbet ned og polert opp....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå