Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..... For meg virker det som om klubben er mindre aktiv enn tidligere slik at det ikke er så mye informasjon å hente for min del.

Dette tror jeg faktisk ikke er helt korrekt. Klubbens aktivitetsnivå på landsbasis er klart større enn tidligere, men det varierer stort fra landsdel til landsdel. Helt generelt er aktivitetsnivået i bilklubber typisk avhengig av at noen ressurspersoner finner sammen og deler deres interesse med andre. Et typisk eksempel på dette er BMWCCN´s rogalandsavdeling.

Jeg er faktisk medlem i nevnte avdeling, og aktivitets nivået er ikke det samme som for 5-6år siden.

De første årene jeg var medlem så hadde vi 5 banekjøringer lokalt, i fjor var det vel 2 tror jeg.

vi har hatt "pen bil" treff hos OS/GS i mange år, ikke i fjor, men som en erstattining kom det et tilsvarende treff et annet sted.

Klubbkveldene trekker kanskje 10-12 personer og jeg håper virkelig man kan satse på en litt annen lokasjon for disse i sommer, det har blitt arrangert et par "streetmeets" på f.eks Oljemuseet i Stavanger og disse syne jeg er helt topp.

Å lese hetsing av personer og biler med visse drivstofftyper gidder jeg ikke.

Enig, men slikt finner du nesten mer av her inne enn i BMWCCN´s forum.

mulig, jeg leser ikke alt her inne, men du har sikkert rett.

Et annet problem er at klubben ikke evner å trekke til seg nye medlemmer.

Noe av grunnen tror jeg er følgende.

Klubben er i ferd med å bli "forgubbet", snittalderen er på full fart oppover.

Kvaliteten på bilparken like så.

Da jeg meldte meg inn for ca 10 år siden var det stor stas hver gang noen dukket opp med en M-bil, i dag er de nesten i flertall på treffene.

Det er klart ingen 18-25åring vil komme i en litt sliten e36 318i når alle andre dukker opp i alskens M-biler, e9x og e6x.

Vi har rett og slett skremt vekk de yngre fordi de fleste medlemmene er blitt så gamle og veletablerte med årene.

Med forbehold om at bimmers ikke er en bilklubb vil jeg mene at situasjonen her inne er fullstendig motsatt av BMWCCN. Her mangler mange av medlemmene erfaring og på den måten kan man si at bimmers er i ferd med å bli for "fjortisaktig". Snittalderen her inne er ikke mye over 21 år og det gjenspeiler seg i diskusjonene på godt og vondt. Jeg har derfor alltid ment at BMWCCN og bimmers er en perfekt symbiose og det står jeg ved.

Dette er jeg helt enig i.

Når i tillegg mange klubbmedlemmer ikke har interesse, og høtlydt utbasunerer sin avsky mot styling, chrome, neon, stereo og ting som mange yngre interesserer seg for så er det ikke rart yngre skyr klubben.

Det skjer noe med gutta når de passerer 30 (iallefall for de aller fleste). Plutselig er ikke styling, chrome, neon, stereo etc. det viktigste i verden og man har en million andre ting å bruke pengene på. Hvis bilinteressen stadig er like stor (og lommeboken tykk) fokuserer man typisk på andre ting som i større grad forbedrer kjøreegenskapene enn litt ekstra plastikk og alt for store felger.

Jeg tilhører nevnte gruppe som har passert 30, med etterhvert god margin.

At jeg skal få så hatten spasser bare fordi jeg lett sotet baklyktene på 850en for å tone de ned litt, eller monterte chrome felger er for galt.

Jeg har originale lykter liggende, og hjul kan byttes, tar en time å sette bilen tilbake i original stand.

Nå er ikke jeg tilhenger av "romskip" styling og neonlys, men jeg slenger ikke ut kommentarer a la "snakker om å ødelegge en fin Exx med de stygge greiene der".

Jeg er helt for å forbedre bilen, jeg gjør mye av det selv, men fokuset mitt er ikke som for 7-8 år siden da jeg monterte PSS9, camberplater, eksentriske foringer, høyt fokus på dekk og dekktrykk osv for å få ned rundetidene.

Nå tar jeg M3n ut på bane i helt original stand, kjører noen runder for å ha det gøy, og om den krenger litt for mye, eller understyrer litt så er det faktisk ikke så farlig.

850n er i konstant oppgradering, men dette er mer på utskiftning av originale deler med nye, gjerne forbedrete deler, og endel kosmetiske oppgraderinger/moderniseringer.

Mitt intrykk av de Norske forumene er at det er ikke så mye kompetanse eller takhøyde for slikt.

Jeg bruker derfor et M3 forum når det er noe med den bilen, og er svært aktiv på to e31 forum.

Når det gjelder e31 tør jeg neste påstå at Terje (Huldra66) og jeg er de i landet med mest kompetanse om akkurat disse bilene, så det er ikke mye å hente her i landet når det gjelder disse bilene.

• Svar 848
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg er faktisk medlem i nevnte avdeling, og aktivitets nivået er ikke det samme som for 5-6år siden.

De første årene jeg var medlem så hadde vi 5 banekjøringer lokalt, i fjor var det vel 2 tror jeg.

vi har hatt "pen bil" treff hos OS/GS i mange år, ikke i fjor, men som en erstattining kom det et tilsvarende treff et annet sted.

Klubbkveldene trekker kanskje 10-12 personer og jeg håper virkelig man kan satse på en litt annen lokasjon for disse i sommer, det har blitt arrangert et par "streetmeets" på f.eks Oljemuseet i Stavanger og disse syne jeg er helt topp.

Men er ikke utfordringen egentlig at man mangler erstattere for svært engasjerte folk som Ove Kvam, Henning Robberstad, Øyvind Kaurstad m.fl?

Skrevet

Er noen nøkkelpersoner som etter mange års lang og tro tjeneste har gitt stafettpinnen vidre, dette merkes både lokalt og sentralt.

Nå skal ikke jeg kritisere noen, de har alle gjort så godt de kan, men svelget kanskje over litt vel mye i tillegg til sitt vanlige jobb og privatliv.

Man kunne kanskje si at jeg burde engasjere meg selv dersom jeg synes det er så negativt, men desverre ser jeg at jeg ikke ville kunne gjøre en god nok jobb stort sett av jobb årsaker, jeg er i tillegg styremedlem i en internasjonal e31 klubb, så jeg har rett og slett ikke kapasitet.

Styret i Rogaland er nå nytt, og det er noen ildsjeler som har tredd inn i styret så jeg har stor tro på 2011 og er spent på hva som kommer til å skjer utover året.

Jeg undrer meg faktisk litt over hva BMWCCN sentralstyret egentlig burde ha for oppgaver.

Jeg ser faktisk ikke behov for at de skal drive å arrangere noe som helst, sentral styret burde kun være et administrativt ledd mellom lokal klubbene.

Pr. i dag har jeg store problemer med å skille sentralstyret fra østlands avdelingen.

Sentralstyret burde derfor trekke seg ut av alt som har med arrangementer å gjøre, dette fordi praktisk alle eventer de arrangerer er på østlandet.

Sentralt burde de faktisk ikke gjøre annet enn å holde orden på klubbens økonomi, drifte web sidene og medlemsbladet, samt avholde en nyere form for årsmøte.

Det er snøstorm i helvette, griser flyr og det regner brødristere før jeg betaler tusenvis av kroner for å dra til ei veikro på østlandet for å stemme over et par ting en ettermiddag.

Innmelding og medlemsregister burde flyttes ut i de forskjellige lokalklubbene, dette burde kunne håndteres elektronisk.

enkelte styremedlemmer burde også få en ytelse, jeg tror det er hjemmel i lovverket for inntil 10.000kr pr. person/år skattefritt. At en eller to i hver lokal klubb fikk en sum pr. år for å utføre visse funkjsoner burde ikke være noe problem med en årlig inntekt på 1,2 millioner.

M.a.o ser jeg mye som kan endres i klubben for å forbedre den, samt gjøre ting enklere og minske belastningen på hvert enkelt styremedlem.

Skrevet
VELDIG bra skrevet Egil! Organiseringen i klubben nå er på down syndrom nivå...

Det var vel kanskje en liten overdrivelse, men man burde kanskje sett litt rundt på hvordan diverse private firmaer er organisert, og lære av dette.

Jeg mener BMWCCN burde organiseres som følger.

Sentralstyret.

oppgaver:

-drifte klubbens økonomi.

-håndtere organisatoriske oppgaver, f.eks budsjetter, revisor tjenester, strategier, informasjon fra/til BMW, informasjon lokalklubbene imellom, håndtere den type ting som offentlige har innsynsrett i (medlemstall, driftsresultat, skatt/moms o.l).

-medlemsblad.

-ekstrabevilgninger til lokalklubber ved sentrale arrangementer o.l

-Arrangere årsmøte (telefon konferanse)

-Arrangere styremøter med lokalklubbenes ledelse.

Sentralstyret trenger ikke bestå av mer enn 4-5 personer.

en president, en kasserer, en redaktør og en varamann.

Siden visse økonomiske anliggender nok allerede outsourses til regnskapsbyrå/revisor er jo ikke dette noen stor jobb for Kasseren.

Årsmøtet kan avholdes via telefon, og evt. dokumentasjon kan sendes inn fra lokalklubbene i ettertid.

Siden BMWCCN betaler i dyre dommer for et klubblokale på sentrale østlandet går jeg ut fra de har telekonferanse utstyr der, hvis ikke er det en mindre investering for klubben.

Årsmøtet kan da avholdes i lokalklubbs lokalene, i store lokal klubber kanskje i forskjellige lokaler. (eks for Rogaland. i Stavanger og Haugesund).

Under sentralstyret er de forskjellige lokalklubbene.

Her er det egne styrer med 3-4 medlemmer.

oppgaver.

-organisere aktiviteter for lokal medlemmene

-organisere aktiviteter på nasjonalt plan (f.eks rudskogen/våler og e28 treffet) disse informers sentralstyret om, ekstrabevilgninger tilkjennes og invitasjon til andre lokallag sended ut fra sentralstyret.

-håndtere medlems register (web løsning med pålogging for styret i sentralt IT-nettverk)

-lokal økonomistyring.

-Administrere lokal webside dersom det finnes.

-Ansvarlige for å distribuere lokal og sentral informasjon til medlemmene.

-Styremedlemmene har gjevnlig styremøter med sentralstyret, èn årlig tur for lokalags leder til et sentraltstyremøte kan dekkes av klubben.

-levere matriell til medlemsblad.

Lokal styret bør bestå av følgende funksjoner.

leder, kasserer, PR ansvarlig (medlemsblad o.l), varamann.

Ser man på det så er det ikke så fryktelig vanskelig å bygge en fungerende organsisasjon.

man kan ikke drifte en klubb med 3000 medlemmer og 1,2mill i årlig inntekt på dugnad og en organisatorisk modell som passer en klubb med 100 medlemmer innefor samme geografiske området.

Just my two cents.

Skrevet

Jeg kjenner styremedlemmer i en annen bilklubb som er over dobbelt så stor som BMWCCN. Der bruker de medlemmene som har suverent mest å gjøre maks 2 timer daglig på styrearbeid. De andre bruker dette pr uke. Derfor blir jeg bekymret når noen sier de driver med mer styrearbeid enn andre arbeider pr uke... Hvis det er nødvendig å bruke 40 timer i uka på styrearbeid må skuta være svært skakkjørt eller noe annet rart. Håper dette ikke stemmer

Skrevet

Som Fredrik nevner over her er det viktig å få samlet engasjerte folk som passer sammen. Satt tidligere i avdeling øst hvor aktivitets nivået stort sett var sosial kveld i en dele butikk, vårmønstring og høst cruise. For noen år tilbake kom det noen nye (inklusive meg selv, he he) hvor aktivitets nivået ble dratt opp. Dette klarte vi fordi vi alle var med på dra lasset sammen, stolte på hverandre, noen var god på forsjellige grunnlag og ikke minst hadde det gøy sammen. Vi brukte mye e-post for å diskutere og rettelegge + styre møter par ganger iåret. De siste årene har øst avdelingen i snitt hatt 1 bane treff pr. mnd på sommer halvåret + par vinter treff på G.raceway. I tillegg har det vært både vårmønstring, høstmonstring, høst cruise, bilpleie kurs hos proffe for nevne noe. Skal enn avdeling være aktiv bør også folk møte ellers er det jo lite poeng bruke timer for styret på dette. En skal ikke forlange all verden av slike lokale treff egentlig for folket driver frivillig men klart innspill er heelt klart viktig.

egil s mente du at øst avdelinge burde hatt jobben med arrangere treffene øst på? Øst avdelingen har blitt spurt av hovedstyre om å arrangere både på Rudskogen og Våler de årlige treffene. Nå har det seg litt slik at Øst representerer Buskerud, Akershus og Oslo. Ikke Østfold og Hedmarken. For det andre hadde ikke øst styret når jeg satt mere tid å bidra med enn de treffene som allerede var (fleste har jobber, unger... også).

Mange fra øst avdelingens styret har ialle år hoppet av, til fordel for å sitte i sentral styret i bmwccn. Hvordan sentrale styret kan bruke 40 timer i uka uten at medlemsregistrering ikke fungerer, redaktører som tar seg av FF, regskaps rutiner ryddet opp i i stor grad ifjor og web side ikke fungerer sjønner jeg ikke helt, men hadde selvsagt vært intresant vist litt om. Jeg vet at det er mye jobb å arrangere men enn får jo erfaring og kan ofte kopiere må gjøre lister av gjøremål. Jobben til hoved styret burde ikke vært å jobbe på treff men å deligere. Men dette er nå bare mine meninger egentlig. Med mere info hadde jeg nok vært mere viten å kansje ikke skrevet denne type innlegg. Det var iallfall noe flere av oss i øst styret som jobbet aktivt med, info om hvordan ting henger sammen enten via fora eller personlige samtaler med folk på treff.

Vel håper på at det nye styret tar noen av innleggende innover seg av disse hittill 19 sidene fordi jeg tror det kan styre en klubb til det bedre. :-)

Skrevet

egil s mente du at øst avdelinge burde hatt jobben med arrangere treffene øst på? Øst avdelingen har blitt spurt av hovedstyre om å arrangere både på Rudskogen og Våler de årlige treffene. Nå har det seg litt slik at Øst representerer Buskerud, Akershus og Oslo. Ikke Østfold og Hedmarken. For det andre hadde ikke øst styret når jeg satt mere tid å bidra med enn de treffene som allerede var (fleste har jobber, unger... også).

Ja det var egentlig det jeg mente ja.

Nå vet ikke jeg hvordan lokalklubbene er inndelt etter fylkesgrensene.

Poenget mitt var at lokale klubber er ansvarlige for det som skjer i deres området.

De tingene som har blitt arrangert av hovedklubben har vært på sentrale østlandet.

Hvorfor er det ikke banekjøring på ACR, eller midnattsol treff på Nordkapp o.l i regi av BMWCCN sentralstyret?

Ikke missforstå meg som bitter eller noe slikt, men dersom sentralstyret kun arrangerer ting i et begrenset geografisk området der det allerede finnes lokalklubber så har de feilet i mine øyne.

Da har vi i praksis to "lokalklubber" på østlandet, hvor en sitter på den store pengebingen.

BMWCCN sentralt bør derfor ikke ha noe med arrangementer overhodet, I tillegg bør det inn folk i sentralstyret fra andre deler av landet, kvotering om nødvendig.

Jeg synes det er flott at det skjer masse i avd. øst, for min del kan jeg ikke ta del i noe særlig av de ettersom jeg bor på vestsiden av fjellet.

men det er bra at det skjer ting hos dere.

Om det er nødvendig så bør man se på å styrke lokalklubbene med flere styremedlemmer dersom det blir for mye å arrangere de nasjonale treffene for lokalklubbene.

Mange fra øst avdelingens styret har ialle år hoppet av, til fordel for å sitte i sentral styret i bmwccn. Hvordan sentrale styret kan bruke 40 timer i uka uten at medlemsregistrering ikke fungerer, redaktører som tar seg av FF, regskaps rutiner ryddet opp i i stor grad ifjor og web side ikke fungerer sjønner jeg ikke helt, men hadde selvsagt vært intresant vist litt om. Jeg vet at det er mye jobb å arrangere men enn får jo erfaring og kan ofte kopiere må gjøre lister av gjøremål. Jobben til hoved styret burde ikke vært å jobbe på treff men å deligere. Men dette er nå bare mine meninger egentlig. Med mere info hadde jeg nok vært mere viten å kansje ikke skrevet denne type innlegg. Det var iallfall noe flere av oss i øst styret som jobbet aktivt med, info om hvordan ting henger sammen enten via fora eller personlige samtaler med folk på treff.

Vel håper på at det nye styret tar noen av innleggende innover seg av disse hittill 19 sidene fordi jeg tror det kan styre en klubb til det bedre. :-)

Jeg er helt enig, og her burde man omså leid inn folk til å rydde opp, man skulle tro en klubb som hadde så store inntekter hadde masse penger på bok.

Eller kan noen forklare meg hvor 1,2 milloner tar veien hvert år?

Skrevet

Som sagt har sentrale styre jobbet med å få enkelt avdelinger rundt om til å arrangere disse treffene. F,eks har jo også Hedamrk fått stablet på plass en enkelt avdeling hvor de har hatt treff på våler. Saken er at folk ikke har ressurser tidsmessig med på arrangere og planlegge. Mange birdrar jo som frivillig på hovedtreffene utennom de lokale.

Hvordan avdelingene er delt opp er jo enkelt egentlig. Ta en titt i f,eks FF hvor det står oppsummert hvem som sitter som formen etc.. i de eneklete avdelinger og fylker.

Hvor vein til 1.2 mil tar veien burde også være enkelt hvor det er regnskaps tall fra årsmøte. Dre kan en se hvilke avdelinger som får få også.

Vel rett meg gjerne om noe av dette i innlegg var feil.

Skrevet
Gutta.

10 000 medlemmer, a 400 Kr.

Blir mer en 1.2 mill...

Hvor har du fra at det er 10 000 medlemmer? sist jeg hørte var det rundt 3600 medlemmer i hele bmwccn. At bimmers.no har 10 000 medlemmer kan nok kansje være riktig men det er 2 forsjellig ting.

Skrevet

Stemmer nok at BMWccn har ca 3000+ medlemmer.

Nå har ikke jeg lest regnskapene for de siste årene, men synes å huske at lokalklubbene fikk ca 100-130kr pr. medlem, noe som tilsvarer 3-400.000kr.

fortsatt 8-900.000kr igjen.

Ut fra det jeg ser jeg mottar fra klubben så må medlemsbladet være den største utgiften her.

De aller fleste arrengementer betaler jo folk for seg så disse går nok faktisk i pluss og gir merinntekt til klubben.

Tar jeg utgangspunkt i 50kr pr medlemsblad 4 nr. i året er det 600.000kr, DET synes jeg er mye penger.

fortsatt er det 2-300.000kr igjen, pluss inntekter fra treff.

Nå ryktes det at drift av IT koster endel, men å ha noen til å hoaste en webside koster ikke mange lappene, men la oss si 20.000kr da.

Så har jeg forstått at klubben har et klubblokale i Oslo området og det er sikkert ikke billig å leie.

Jeg kan ikke fatte hva pengene går til, og om det er medlemsbladet som står for 50% av budsjettet så vil jeg ha mitt i PDF på mail i framtiden.

Skrevet

Istendfor synse, synste jeg flere burde enten ta turen eller skaffe seg oversikt fra lokale avdelingen fra siste årsmøte. Ting kan virke ganske så ukomplisert og det er forsåvidt også, men at det finnes 30-40 forsjellig poster av hva ting går til er vel ikke langt unna sannheten. Tror mange egentlig får hakkeslepp over hvor ryddig og mange poster det finnes i regnskapet. I tillegg finnes regnskapet til hver enkelt avdeling. Bmwccn revisor har gjort en fenomal innsats de siste årene (utrolig det finnes slike mennesker). Jeg giider ikke liste her selv om jeg sitter med fjorårets regnskap fra årsmøte (for mange sider og poster). Får du ikke skaffet dette Egil S kan jeg sikkert fikset en kopie til deg eller ta det pr. tlf... ). FF halv mill for 2009 kan stemme bra.

Jeg for min del syntes det er stor stas med FF og gleder meg veldig av få dette. Utrolig hyggelig morsomt og se sine bilder og tekst i enkelte artikler av prosjekter rundt om i landet. Jeg har stort ønske om motta FF i framtiden selv om det skulle koste litt ekstra medlems avgiften som mange mener kunne vært senket p.g.a internets muligheter eller data ens alder med pdf filer.

Hva avdelingene får er litt behovsprøvd også. Enn må sette opp ordentlig budsjetter og levere riktig og til rett tid regnskap.

Skrevet
Istendfor synse, synste jeg flere burde enten ta turen eller skaffe seg oversikt fra lokale avdelingen fra siste årsmøte. Ting kan virke ganske så ukomplisert og det er forsåvidt også, men at det finnes 30-40 forsjellig poster av hva ting går til er vel ikke langt unna sannheten. Tror mange egentlig får hakkeslepp over hvor ryddig og mange poster det finnes i regnskapet. I tillegg finnes regnskapet til hver enkelt avdeling. Bmwccn revisor har gjort en fenomal innsats de siste årene (utrolig det finnes slike mennesker). Jeg giider ikke liste her selv om jeg sitter med fjorårets regnskap fra årsmøte (for mange sider og poster). Får du ikke skaffet dette Egil S kan jeg sikkert fikset en kopie til deg eller ta det pr. tlf... ). FF halv mill for 2009 kan stemme bra.

Jeg for min del syntes det er stor stas med FF og gleder meg veldig av få dette. Utrolig hyggelig morsomt og se sine bilder og tekst i enkelte artikler av prosjekter rundt om i landet. Jeg har stort ønske om motta FF i framtiden selv om det skulle koste litt ekstra medlems avgiften som mange mener kunne vært senket p.g.a internets muligheter eller data ens alder med pdf filer.

Hva avdelingene får er litt behovsprøvd også. Enn må sette opp ordentlig budsjetter og levere riktig og til rett tid regnskap.

Jeg får nok tak i regnskapet om jeg vil :)

Har egentlig ikke tid til å sitte å finlese det, ikke har jeg så fryktelig mye med det heller.

Ting er sikkert på stell de, det var mer hva pengene ble brukt på jeg tenkte på.

500.000kr for et medlemsblad er mye penger, burde være noe å spare her.

Man kan jo f.eks redusere antallet papirutgaver til 2, og heller sende ut mindre pdf "blader" ellers.

Blir liksom litt feil å sitte å lese om et treff som var i Juni når bladet kommer i November, eller isbanetreffet som var i Januar i August.

men på den andre siden, så er det vel ikke meningen at klubben skal tjene penger heller, skal vel fortrinnsvis gå i null.

Er iallefall viktig at dette kommer alle medlemmene til gode, og at man tilstreber å lage et så likt tibud som mulig for alle medlemmene uansett bostedsadresse.

Ser ingen grunn til å senke medlems avgiften, men folk må føle at de får noe igjen for pengene, eller gidder de ikke være medlem.

Nå er det en stund siden jeg var inne på hva som skjedde i styre å stell lokalt, men jeg mente alle lokal klubber fikk en minstesum årlig basert på antallet medlemmer, og at man kunne søke om mer penger ved behov, men det er kanksje ikke slik.

Skrevet

Enn trenger ikke fin lese mere en enn 1 min for å danne seg et bilde av regnskapet egentlig, så det burde du nok ta deg tid til he he :-).

Nå skal enn være klar over at det er ikke bestandig de store summene en alltid skal se på, små stubber kan velte store lass vet du ;-). jeg tror at økonomien drives og settes av årsmøte etter de beste forutsetninger. Da er det hovedstyret og styrene i avdelingeen som må forholde seg innfor dette. Nå kan jeg bare prate om øst avdelongen hvor jeg selv har sittet i styret og målet er JA gå i 0. Det er nok forsatt slik med minste sum omk avdelingen er aktivt. Er ikke avdelingen aktiv hvorfor ikke bruke mere penger til en avdelin som prøver dra om aktiviteten egentig tenker jeg. Tiden jeg satt i øst var det utrolig morsomt når folk kom fra fylker og avdelinger utenfra øst avd sitt område. Da var det jo greit at det var muligheter slik det er at muligheten for motta støtte fra sentralt var større. Dette syntes jeg er genial måte., mere aktiviter og større mulighet for motta forespørsel om penger. Jeg har selv syntes det har vært gøy reise til andre avdelinge for å delta på aktiviteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...