Gå til innhold

Noen som får www.bmwccn.no til å funke?


 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 848
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men alt om denne saken (kommunikasjon, informasjon, Fahrfreuderedaktør, regnskap ++) bør etter min mening tas på klubbens forum (så snart det kommer opp) og/eller som sak på årsmøtet og ikke på et eksternt forum som bimmers selv om jeg ser at mange nok ønsker å gi uttrykk for sine meninger umiddelbart og kanskje ikke føler at det finnes andre relevante fora akkurat nå...

Jeg synes at dette er ganske illustrerende for det litt spesielle forholdet som alltid har eksistert mellom BMWCCN og bimmers. Flere av de mest sentrale personene her inne har vært eller er svært aktive i BMWCCN sammenheng også... og visa versa. Det er ingen her inne som er tjent med at BMWCCN har problemer og det viser vel denne tråden også når alt kommer til alt. Jeg håper iallefall at forumet snart går live igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, her synes jeg det var mye "grums" i innleggene som egentlig ikke gjør ting bedre slik ståa er pr dags dato. Er nesten litt merkelig at enkelte innlegg med personangrep ikke har blitt moderert bort. Men nok om det.

Jeg har vært medlem i klubben siden 2003 (tror jeg?) og har sett klubben både fra utsiden og innsiden under min tid som styrerepresentant i lokallaget mitt. Klubben har vært igjennom mye siden 2007-2008, med økonomisk utroskap som det tok utrolig mye tid å rydde opp i. Takket være dyktig kompetanse fra klubbens revisor, har også klubben fått refundert moms som har blitt innbetalt fra trykkeriet til Fahrfreude.

Pga at sentrale styremedlemmer mest sannsynlig tok vann over hodet og inngikk kostbare IT-avtaler uten styrets samtykke, ble også dette et økonomisk problem for BMWCCN. Og det hjalp vel ikke saken akkurat at vedkommende bare forlot sine verv sånn uten videre, før årsmøtet.

Årsmøtet ifjor satte ned et utvalg av personer som skulle jobbe med å få de nye nettsidene/forumet opp og hale iland en avtale mtp drifting av server, hosting ++.

Denne gruppen skulle på en ekstraordinær generalforsamling ifm Rudskogentreffet presentere hva de hadde kommet frem til. Meg bekjent ble dette ikke noe av pga gruppen hadde ikke noe konkret å vise til eller hadde ikke samarbeidet godt nok.

Så kommer 2011, med serverkrasj og tapte data på klubbens server ca. 3 uker før årsmøtet, som så plutselig blir avlyst. Jeg har blitt opplyst at grunnen er sykmeldt revisor, så det er jo ikke noe styret kan belastes for.

Samtidig har vi en situasjon med to redaktører for medlemsbladet som plutselig finner seg andre jobber og blir borte, samt at president Henrik trekker seg da han starter firma sammen med Fredrik M. "Redaktørbiten" er løst ser det ut til, og jeg vet at nøkkelpersoner i klubben er på vippen til å takke ja til presidentvervet, men har fått kalde føtter.

Jeg håper for klubbens del at vi kan komme oss ut av "tåka" snart og begynne se fremover. Som Henrik sier, de som tar over etter ham, får mye gratis da det er ryddet opp i en hel masse gammelt rot.

Klubben har et voldsomt potensiale som BMW-klubb, bare det holder stø kurs og ting ramler på plass, noe jeg håper og tror vil skje i løpet av 2011.

Nye nettsider og forum har vært etterspurt i mange år, det vet jeg også, men pga diverse annet har dette arbeidet blitt nedprioritert føler jeg. BMWCCN har også når vi først skal ha nye websider, ønsket å lage en skikkelig portal for medlemmene med integrert innmeldingsdel, webshop og forum.

Til syvende og sist vil jeg bare minne om at vi er en bilklubb og det er også bil og BMW vi bør ha mest i fokus, ikke bare alle problemene og konfliktene.

Ses på treff ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at sentrale styremedlemmer mest sannsynlig tok vann over hodet og inngikk kostbare IT-avtaler uten styrets samtykke, ble også dette et økonomisk problem for BMWCCN. Og det hjalp vel ikke saken akkurat at vedkommende bare forlot sine verv sånn uten videre, før årsmøtet.

I frykt for å lide av Alzheimer måtte jeg sjekke opp gamle styrereferater i arkivet mitt. Men hukommelsen min er i orden. :D

Avtalen med Metronett ble enstemmig valgt på på styremøtet av de 5 styremedlemmene som var tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at sentrale styremedlemmer mest sannsynlig tok vann over hodet og inngikk kostbare IT-avtaler uten styrets samtykke, ble også dette et økonomisk problem for BMWCCN. Og det hjalp vel ikke saken akkurat at vedkommende bare forlot sine verv sånn uten videre, før årsmøtet.

I frykt for å lide av Alzheimer måtte jeg sjekke opp gamle styrereferater i arkivet mitt. Men hukommelsen min er i orden. :D

Avtalen med Metronett ble enstemmig valgt på på styremøtet av de 5 styremedlemmene som var tilstede.

Det medfører nok riktighet, men problemstillingen er ikke dermed i balanse. Den utløsende faktoren for krisen som oppstod i etterkant var nok heller at beløpet for prosjektet ikke var i nærheten av det som ble forespeilet for resten av styret.

Det første beløpet som ble fremsatt kunne mer enn blitt forsvart med at man sparte utgifter som ville blitt overflødige med det nye nettsystemet på plass.

I tillegg er det definerende problemet her, som Dr_S poengterer, den unnvikende opptreden til de to styremedlemmene som igangsatte prosjektet - på tross av sine løfter om å gjennomføre det - likegyldig om de skulle fratre sine verv.

Konsekvensen som det resterende - haltende og tre personer for lite - styret måtte se i hvitøyet var en regning som var det doble av det initielle beløpet, en manglende spesifikasjon av prosjektet og ikke minst en framdriftsplan som var så alvorlig forrykket at man i realiteten måtte begynne på nytt - med økte kostnader og enorme ressursmessige belastninger som ballast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... noe tyder iallefall på at man bør være forsiktig med å inngå avtaler med Metronet Norge. "Vi har lang erfaring med å oppnå våre kunders mål, det er resultatene som teller"... skriver de på deres nettsider. Etter snart 20 år med hardcore programmering og prosjektledelse har jeg vanskelig for å tro at denne påstanden er helt korrekt. Med mye erfaring merker man om andre ikke har erfaring... og det bør man ta hensyn til hvis resultatene er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dr_S. Det er vel ikke konstatert økonomisk utroskap i klubben. Det har vært økonomisk rot, men personen det gjaldt har ordnet opp i dette. Skriver dette fordi det er stor forskjell på rot og økonomisk utroskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spade er en spade. Nå kjenner jeg ikke saken.. Men hvor går grensa? Ordnet opp på eget iniativ, eller etter at noen har bemerket at det er noe som ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spade er en spade. Nå kjenner jeg ikke saken.. Men hvor går grensa? Ordnet opp på eget iniativ, eller etter at noen har bemerket at det er noe som ikke stemmer?

Ja... Denne tråden mener jeg har utviklet seg til å omhandle ting som er helt utenfor den opprinnelige diskusjonen. Men, siden disse tingene blir kommentert føler jeg meg tvunget til å forklare/kommentere.

I mine øyne er fish sine uttalelser helt korrekte.

En rask kikk på fakta sier mer enn noe annet i akkurat denne saken:

1. Kasserer oppbevarte et stort kontantbeløp (på det meste rundt kr. 200.000,-) - av klubbens midler - i sin egen leilighet i Oslo over lengre tid. Det verste som oppstod av dette var manglende renteinntekter. Det kunne gått mye verre...

Dette kan i og for seg tilgis og skrives på det ubetenksommes alter.

2. Kasserer hadde ansvaret for lotteripengene som forsvant - ca. 25.000,-

Dette kan også tilgis. Også dette kan være lett å gjøre for en person som har jobbet i to dager, døgnet rundt, med et BMWCCN-treff. Man blir nokså "tåkete" i hodet av alle de arbeidsoppgavene dette medfører.

Hva som har skjedd med pengene vites ikke, men at NOEN der ute har fått nyte godt av de er helt sikkert.

3. Kasserer, med tilgang til klubbens konto, overførte 5 dageer før årsmøtet (det som ble avvist) kr. 46.000,- til sin egen konto. På kvelden etter det avviste årsmøtet ble jeg oppringt av klubbens regnskapsfører med beskjed om denne merkelige transaksjonen. Jeg ringte UMIDDELBART til personen dette gjaldt og konfronterte ham med det. Han stilte seg uforstående til situasjonen og ville fortsette sin kveld på byen.

I de påfølgende dager ble kasserer presset på dette, men han påstod hardnakket at det var en feil han hadde gjort da denne overføringen egentlig skulle være mellom hans egne konti siden han hadde kontoer i samme bank selv.

Men, det merkelige med denne forklaringen oppstår når beløpet IKKE umiddelbart returneres til klubbens konto.

For å få tilbake beløpet jobbet vi i det resterende styret i nesten to måneder. Beløpet kom tilslutt tilbake etter flere innbetalinger på feks. kr. 15.000,-.

Dette er IKKE en handling som kan tilgis i mine øyne. Hadde pengene blitt satt tilbake i sin helhet umiddelbart kunne jeg til en viss grad forstått at dette hadde vært en feil. Men i dette tilfellet skal jeg rett ut si at jeg ikke tror på den versjonen. Dette var underslag. I absolutt mildeste tilfelle var det et uberettiget lån.

Denne forklaringen er kun et røft utdrag av de problemstillingene som kom i kjølvannet av kasserers opptreden. Det er utenfor enhver tvil at også resten styret har et ansvar med å ha kontroll på klubbens økonomi - noe daværende president med styret gjorde helt klart. Men, som ofte skjer i tilfeller med økonomisk utroskap så finner man ut av forholdene først etter de har oppstått. På bakgrunn av dette ha dagens styre jobbet hardt for at slike ting ikke skal skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... noe tyder iallefall på at man bør være forsiktig med å inngå avtaler med Metronet Norge. "Vi har lang erfaring med å oppnå våre kunders mål, det er resultatene som teller"... skriver de på deres nettsider. Etter snart 20 år med hardcore programmering og prosjektledelse har jeg vanskelig for å tro at denne påstanden er helt korrekt. Med mye erfaring merker man om andre ikke har erfaring... og det bør man ta hensyn til hvis resultatene er avgjørende.

Faktisk, etter det første "oppryddingsmøtet" jeg og Harald i styret hadde med Metronet etter at de sentrale aktørene hadde gitt seg, må jeg si at jeg ble meget imponert over Metronet.

I mine øyne hadde de gjort sin jobb på alle punkter bortsett fra ett - en skikkelig kravspec.

Metronet fremsto som proffesjonelle, forstående til situasjonen og ikke minst løsningsorientert.

De har på mange måter strukket seg særdeles langt for å kunne imøtegå BMWCCNs krav i etterkant av dette. Jeg tror ikke Metronet har en spesielt god fortjeneste på dette prosjektet når det tilslutt blir ferdig.

Men, i ærlighetens navn, så har jeg ingen kunnskap om IT-messige problemstillinger og jeg har således kun dannet meg et subjektivt oversiktsbilde av situasjonen. Jeg mener at prosjektstyringen har gått galt pga. BMWCCNs uryddige opptreden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne utgreiingen burde val strengt tatt ikke ligge på et åpent fora Henrik?

(Er jo ikke vanskelig å finne ut hvem det gjelder, og han er ikke dømt for noe så dette er vel litt for nærme gapestokk.)

Det synes jeg blir en litt feil framstilling Endre...

Husk at dette er dokumenterbare fakta som også er omtalt i årsmøteprotokollen.

Saken har blitt behandlet av en intern utredningsgruppe som leverte sin rapport - også den er offentlig.

Husk at årsmøtet/styret valgte å ikke gå videre med saken av hensyn til at det ville medføre ekstra arbeid og belastninger for det sittende styret.

På det mer subjektive plan vil jeg si at denne saken har vært ille og dersom noen ville mene at det er feil av meg å ta opp dette når det blir fremsatt motargument som trekker i tvil de faktiske forhold så tar jeg mer enn gjerne den diskusjonen.

Dette var økonomisk utroskap - PUNKTUM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Slike redegjørende innlegg er nettopp det jeg har savnet fra BMWCCN og noe du Henrik har vært meget flink til å kontiuerlig oppdatere da BMWCCN-forumet var operativt. Og det er slik det må fortsette i framtiden skal vanlige medlemmer "holde tritt" med utviklingen i klubben pr.dd. En nyhet/blogg-seksjon med siste nytt fra klubbdriften/styrets arbeider håper jeg blir en obligatorisk del av den nye nettsiden! For kommunikasjonen er alfa omega for at denne klubben skal kunne fungere effektivt ovenfor alle medlemmene. En "min side" del på det nye forumet er nok heller ikke noen dum ide, der hver medlem (med sitt medlemsnr) kan logge seg inn å sjekke status på medlemsskapet, klubben arrangementer, kommende hendelser, saker for styret etc. etc.). Gjerne også sette opp avstemninger ala "direkte demokrati" prinsippet på viktige avgjørelser i klubben.

Må si det er utrolig synd du ikke kunne fortsette Henrik, og jeg blir flau over enkeltpersoner som til stadighet prøver å diskredditere arbeidet deres, med kritikk på fra under beltestedet. Jeg føler på mange måter mange er så fed up av de siste 10 årene (++) styring av klubben at all kritikk skal samles å slenges hardt i tryne på første og beste BMWCCN representant, uansett hvem i styret/klubbledelse det måtte være, uavhengig om man er skyldig eller ikke. At sittende styrer får full kritikk fra alt som har foregått siste 10 årene er jeg rimelig sikker på. "Alt er galt".

Å få opp det nye forumet må bli en velsignelse. (Men husk å krysse av med 2-3 uker INTENS brannslokking etter forumet omsider kommer opp. Jeg ser for meg 100-siders tråder med kjeft fra ALLE kanter.. vi vet alle hvordan enkelte CCN forum troll liker å helle racefuel på kaffekopp-bål #-o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...