Gå til innhold

Noen som får www.bmwccn.no til å funke?


 Share

Anbefalte innlegg

Denne utgreiingen burde val strengt tatt ikke ligge på et åpent fora Henrik?

(Er jo ikke vanskelig å finne ut hvem det gjelder, og han er ikke dømt for noe så dette er vel litt for nærme gapestokk.)

Det synes jeg blir en litt feil framstilling Endre...

Husk at dette er dokumenterbare fakta som også er omtalt i årsmøteprotokollen.

Saken har blitt behandlet av en intern utredningsgruppe som leverte sin rapport - også den er offentlig.

Husk at årsmøtet/styret valgte å ikke gå videre med saken av hensyn til at det ville medføre ekstra arbeid og belastninger for det sittende styret.

På det mer subjektive plan vil jeg si at denne saken har vært ille og dersom noen ville mene at det er feil av meg å ta opp dette når det blir fremsatt motargument som trekker i tvil de faktiske forhold så tar jeg mer enn gjerne den diskusjonen.

Dette var økonomisk utroskap - PUNKTUM!

Ikke uenig i innholdet, men når nytt fora er oppe å går, så bør slikt ligge i et lukket område som kun betalende medlemmer får tilgang til. Selv om informasjonen er offentlig tilgjengelig fra før, så er den jo bare det om man går inn for å finne det. Her ligger den jo ute for "gud og hvermann"..

Men oppklarende info for de som ikke hadde oversikt over dette var det absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 848
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Faktisk, etter det første "oppryddingsmøtet" jeg og Harald i styret hadde med Metronet etter at de sentrale aktørene hadde gitt seg, må jeg si at jeg ble meget imponert over Metronet.

I mine øyne hadde de gjort sin jobb på alle punkter bortsett fra ett - en skikkelig kravspec.

Metronet fremsto som proffesjonelle, forstående til situasjonen og ikke minst løsningsorientert.

De har på mange måter strukket seg særdeles langt for å kunne imøtegå BMWCCNs krav i etterkant av dette. Jeg tror ikke Metronet har en spesielt god fortjeneste på dette prosjektet når det tilslutt blir ferdig.

Men, i ærlighetens navn, så har jeg ingen kunnskap om IT-messige problemstillinger og jeg har således kun dannet meg et subjektivt oversiktsbilde av situasjonen. Jeg mener at prosjektstyringen har gått galt pga. BMWCCNs uryddige opptreden.

Jeg kjenner selvfølgelig ikke detaljene i denne saken og på det grunnlag har jeg egentlig ingen rett til å kommentere prosjektet eller aktørene i prosjektet. Det er absolutt heller ikke min hensikt å henge ut noen av aktørene offentlig her inne. Jeg reflekterer imidlertid over tidsperspektivet for prosjektet og på dette grunnlag stiller jeg meg uforstående til om prosjektet har vært profesjonelt ledet av partene; spesielt av den profesjonelle parten som i dette tilfellet er Metronet.

En manglende kravspesifikasjon kommer ikke som en overraskelse. Normalt utarbeides en kravspesifikasjon sammen med kunden. Det er, iallefall i IT sammenheng, et juridisk dokument som signeres av partene og alle evt. senere endringer ajourføres i det samme dokument og godkjennes av partene. Ved uklarheter eller uoverenstemmelser er det normal prosedyre at man innkaller til et prosjektmøte hurtigst mulig for å rette ut trådene. Det er normalt prosjektledelsen som har ansvaret for at dette gjøres og at prosjektet følger avtalt progresjon. En prosjektledelse har normalt utarbeidet et "worst case" scenarie og det er ikke unormalt at man i den sammenheng også har utarbeidet en "plan b" samt hvordan man evt. kan trekke i nødbremsen før kostnadene og/eller tidsforbruket løper løpsk.

Jeg håper selvfølgelig at prosjektet nå er back on track og at resultatet svarer til forventningene. Det siste BMWCCN har bruk for nå er et middelmådig produkt. Min forventning er derfor at Metronet leverer varen og at vi alle kan begynne å se fremover på klubbens vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra HenrikE30: "Det synes jeg blir en litt feil framstilling Endre...

Husk at dette er dokumenterbare fakta som også er omtalt i årsmøteprotokollen.

Saken har blitt behandlet av en intern utredningsgruppe som leverte sin rapport - også den er offentlig."

Det du skriver om denne saken er vel ikke så veldig offentlig Henrik. Jeg kjenner saken fra årsmøtet fra to år tilbake, men klubbens medlemmer har ellers aldri fått presentert saken slik som du nå har gjort i et forum (bimmers) som er åpent for hele verden!

Du og dine styremedlemmer i både dette og forrige styre gjøre en kjempejobb i en vanskelig situasjon for klubben. Jeg aksepterer at du mener at saken dreier seg om økonomisk utroskap, mens jeg ser det fortsatt som rot med økonomien. Pengene fra loddesalget bør ikke trekkes inn her da det var mange personer involvert og manglende rutiner for håndtering av disse pengene. Pengene kan ha forsvunnet ved et uhell uten at noen medlemmer i klubben var knyttet til det.

Gleder meg til årsmøtet der vi kan føre vår fantastiske klubb videre (inklusive bedre informasjon til klubbens medlemmer!)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dr_S. Det er vel ikke konstatert økonomisk utroskap i klubben. Det har vært økonomisk rot, men personen det gjaldt har ordnet opp i dette. Skriver dette fordi det er stor forskjell på rot og økonomisk utroskap!

Nå har riktignok Henrik gitt deg svaret allerede, men hvis du var tilstede på årsmøtet som du sier, fikk du nok med deg detaljene på ting som skjedde. Bevisste overføringer mellom egne og klubbens konto, kan ikke kalles rot. Det er en viss forskjell på din egen økonomi og BMWCCN sin.

Ja, det er ordnet opp i, men det er ikke noe som skal krediteres den som gjorde den ulovlige overføringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne utgreiingen burde val strengt tatt ikke ligge på et åpent fora Henrik?

(Er jo ikke vanskelig å finne ut hvem det gjelder, og han er ikke dømt for noe så dette er vel litt for nærme gapestokk.)

Det er jammen ikke lett å tilfredsstille medlemmer som ber om informasjon :)

Enten blir BMWCCN beskyldt for å skjule snusk, eller så får de kjeft for å være for åpne! :)

Jeg er absolutt for all åpenhet om ting det fort oppstår rykter om, slik at fakta kan komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et prominent medlem av bmwccn.. Ei heller den som roper høyest eller bidrar mest..kanskje minst.. Men kan jeg også få svar på mitt spm.. Når ble avtalen med metronet inngått?

Bare sånn i tilfelle jeg skulle finne på å bestille meg et eget netsted en dag..slik at jeg eventuelt kjenner tidshorisonten man må belage seg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men anklager om økonomisk utroskap som faktisk lett kan spores til en bestemt person er ille mener jeg.

Det er ikke for å forsvare hva som ble gjort, men jeg mener slikt ikke hører hjemme i et offentlig fora. De som absolutt spekulerer i dette kunne ha møtt opp på årsmøtet, eller tatt det på PM/Epost/Telefon.

Ellers er jeg selvfølgelig for mest mulig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra HenrikE30: "Det synes jeg blir en litt feil framstilling Endre...

Husk at dette er dokumenterbare fakta som også er omtalt i årsmøteprotokollen.

Saken har blitt behandlet av en intern utredningsgruppe som leverte sin rapport - også den er offentlig."

Det du skriver om denne saken er vel ikke så veldig offentlig Henrik. Jeg kjenner saken fra årsmøtet fra to år tilbake, men klubbens medlemmer har ellers aldri fått presentert saken slik som du nå har gjort i et forum (bimmers) som er åpent for hele verden!

Du og dine styremedlemmer i både dette og forrige styre gjøre en kjempejobb i en vanskelig situasjon for klubben. Jeg aksepterer at du mener at saken dreier seg om økonomisk utroskap, mens jeg ser det fortsatt som rot med økonomien. Pengene fra loddesalget bør ikke trekkes inn her da det var mange personer involvert og manglende rutiner for håndtering av disse pengene. Pengene kan ha forsvunnet ved et uhell uten at noen medlemmer i klubben var knyttet til det.

Gleder meg til årsmøtet der vi kan føre vår fantastiske klubb videre (inklusive bedre informasjon til klubbens medlemmer!)!

Først vil jeg si at jeg setter pris på utsagnet ditt om å føre klubben videre. Man skal aldri glemme fortiden, men det er framtiden man skal fokusere på :)

Når dette er sagt vil jeg også kommentere det du skriver...

Først og fremst vil jeg, nok en gang, poengtere at dette med loddpengene etter all sannsynlighet var et hendelig uhell og at dette i utgangspunktet kan tilgis. Men, på den annen side så er det heller overhodet ingen tvil om hvor dette ansvaret ligger. Nok om det.

Også oppbevaringen av klubbens penger i privat leilighet over flere måneder kan tilgis mener jeg. Ikke bra, men greit nok liksom...

Men, om du kobler dette opp mot overføringen av midler til egen konto som, nok en gang presiseres dette, ikke blir ført tilbake umiddelbart så er det plutselig blitt en stygg sak.

Dersom man ikke kan kalle det økonomisk utroskap så vet jeg ikke lenger hva som er definisjonen på det uttrykket.

Rot med økonomien er bare forbokstaven på hva som skjedde denne tiden - og jeg vil gjøre det helt klart at jeg tar min del av ansvaret for dette, jeg var jo sittende styremedlem da dette foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et prominent medlem av bmwccn.. Ei heller den som roper høyest eller bidrar mest..kanskje minst.. Men kan jeg også få svar på mitt spm.. Når ble avtalen med metronet inngått?

Bare sånn i tilfelle jeg skulle finne på å bestille meg et eget netsted en dag..slik at jeg eventuelt kjenner tidshorisonten man må belage seg på..

Jeg husker ikke i hodet datoen nå, men det er forsåvidt likegyldig.

Flaskehalsen her har vært BMWCCN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk, etter det første "oppryddingsmøtet" jeg og Harald i styret hadde med Metronet etter at de sentrale aktørene hadde gitt seg, må jeg si at jeg ble meget imponert over Metronet.

I mine øyne hadde de gjort sin jobb på alle punkter bortsett fra ett - en skikkelig kravspec.

Metronet fremsto som proffesjonelle, forstående til situasjonen og ikke minst løsningsorientert.

De har på mange måter strukket seg særdeles langt for å kunne imøtegå BMWCCNs krav i etterkant av dette. Jeg tror ikke Metronet har en spesielt god fortjeneste på dette prosjektet når det tilslutt blir ferdig.

Men, i ærlighetens navn, så har jeg ingen kunnskap om IT-messige problemstillinger og jeg har således kun dannet meg et subjektivt oversiktsbilde av situasjonen. Jeg mener at prosjektstyringen har gått galt pga. BMWCCNs uryddige opptreden.

Jeg kjenner selvfølgelig ikke detaljene i denne saken og på det grunnlag har jeg egentlig ingen rett til å kommentere prosjektet eller aktørene i prosjektet. Det er absolutt heller ikke min hensikt å henge ut noen av aktørene offentlig her inne. Jeg reflekterer imidlertid over tidsperspektivet for prosjektet og på dette grunnlag stiller jeg meg uforstående til om prosjektet har vært profesjonelt ledet av partene; spesielt av den profesjonelle parten som i dette tilfellet er Metronet.

En manglende kravspesifikasjon kommer ikke som en overraskelse. Normalt utarbeides en kravspesifikasjon sammen med kunden. Det er, iallefall i IT sammenheng, et juridisk dokument som signeres av partene og alle evt. senere endringer ajourføres i det samme dokument og godkjennes av partene. Ved uklarheter eller uoverenstemmelser er det normal prosedyre at man innkaller til et prosjektmøte hurtigst mulig for å rette ut trådene. Det er normalt prosjektledelsen som har ansvaret for at dette gjøres og at prosjektet følger avtalt progresjon. En prosjektledelse har normalt utarbeidet et "worst case" scenarie og det er ikke unormalt at man i den sammenheng også har utarbeidet en "plan b" samt hvordan man evt. kan trekke i nødbremsen før kostnadene og/eller tidsforbruket løper løpsk.

Jeg håper selvfølgelig at prosjektet nå er back on track og at resultatet svarer til forventningene. Det siste BMWCCN har bruk for nå er et middelmådig produkt. Min forventning er derfor at Metronet leverer varen og at vi alle kan begynne å se fremover på klubbens vegne.

Fredrik! Jeg forstod IKKE ditt innlegg som forsøk på å henge ut noen - til det vet jeg at du er for oppegående for :)

Bare for å gjøre det helt klart så ligger tidsansvaret her på BMWCCN.

En enkel gjennomgang av milestenene viser det (jeg utelater eksakte datoer, for det har jeg ikke tilgang på nå):

1. Avtale inngås mellom BMWCCN og Metronet

2. Prosjektet går noe tregt av naturlige årsaker - klubben drives på dugnadsbasis)

3. De to initiativtakerne går ut av prosjektet

4. Interne krefter i BMWCCN kommer på banen og roper varsko ang. avtalens substans, omfang og pris

5. Prosjektet stoppes opp i påvente av kommentarer fra initiativtakere, "varslere" og Metronet

6. Punkt 5 brukes lang tid på...

7. Hele prosjektet blir lagt på is i påvente av årsmøte i BMWCCN

8. Årsmøtet bestemmer at det blir nedsatt en komitè som skal utrede og levere et beslutningsgrunnlag for en ekstraordinær generalforsamling - planlagt å holdes to måneder etter

9. Komitèen lar vente på seg og de to månedene går uten at BMWCCN får levert rapporten

10. Tiden går videre, det jobbes noe med prosjektet fra èn person i styret i BMWCCN

11. Vi er nå i juni og jeg, som president, er meget bekymret for framdriften og ber om en statusrapport fra komitèen - den statusrapporten uteblir...

12. Håpet var at komitèen skulle kunne levere sin rapport slik at vi kunne avholde ekstraordinær generalforsamling ifbm BMW-dagene på Våler - rapporten uteble.

13. I slutten av september instruerte jeg styrets prosjektleder om å kjøre videre med prosjektet på tross av:

Manglende rapport/beslutningsgrunnlag fra komitèen

Manglende "velsignelse" fra årsmøtet om å gjennomføre prosjektet

Jeg er klar over at jeg tok en beslutning som egentlig ikke var min å ta, men å fortsette i et vakum mener jeg var en lose-lose situasjon for alle parter.

14. Prosjektet er nå i sine siste faser, men det er visse tekniske utfordringer med tanke på bla. innregistrering av medlemmer, betalinger, KID-numre m.m.

Som dere kanskje forstår så er det ikke Metronet som kan/bør lastes for dette, men heller BMWCCN`s vinglende og ikke-konsistente hendling av saken.

I flere perioder og over flere måneder har prosjektet blitt fryst som et resultat av BMWCCN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Henrik:

"1. Kasserer oppbevarte et stort kontantbeløp (på det meste rundt kr. 200.000,-) - av klubbens midler - i sin egen leilighet i Oslo over lengre tid. Det verste som oppstod av dette var manglende renteinntekter. Det kunne gått mye verre...

Dette kan i og for seg tilgis og skrives på det ubetenksommes alter.

2. Kasserer hadde ansvaret for lotteripengene som forsvant - ca. 25.000,-

Dette kan også tilgis."

- Du er altfor snill Henrik!

a) En kasserer som oppbevarer klubbens kontantbeløp i sin egen leilighet (over lengre tid) har rett og slett ikke forstått oppgaven og ansvaret som følger kassereroppgaven! Alle klubbens kontanter (bortsett fra et minimum av kasseveksel) SKAL UMIDDELBART inn på klubbens konto. Punktum! Dette gjelder uavhengig av om vi snakker om BMWCCN eller hvilken som helst annen organisasjon (privat, offentlig, frivillig etc).

B) Loddpenger som forsvinner. Uavhengig av beløp er det slik at så lenge loddsalg skjer med kontanter og disse midlene går inn i kassen er igjen ansvaret krystallklart; kasserers.

Dette gjelder også selv om kasserer overlater loddsalg/kassen/kontantbeløp til andre. Kasserer må gjerne delegere oppgaver til andre (f.eks. la andre stå for loddsalget), men ansvaret ligger like fullt på kasserer, og ansvar kan ikke delegeres.

Disse 2 sakene er i seg selv etter min mening så grove at begrepet "økonomisk utroskap" neppe er dekkende.

Den siste saken du nevner kvalifiserer etter min mening til bedrageri-anmeldelse uavhengig av om forholdet ble ryddet opp i eller ikke i etterkant.

Hva angår ny webløsning er det en del spørsmål som dukker opp:

a) Hvorfor ble Metronet valgt?

B) Hvorfor stilte ikke Metronet ved oppstarten (som den profesjonelle part i saken) spørsmål om klubbens behov? (Ref. også Fredriks innlegg o kravspekking sammen med kunden)

c) Presenterte Metronet noen gang forslag til hvordan de tenkte å løse oppgaven? (Igjen ref. Fredrik; foreløpige spekker på funksjonalitet, teknisk løsning ++, prosjektmetodikk, leveranseplan/testing +++). Klubben kan vanskelig sees på som en profesjonell motpart og jeg vil anta at Metronet også derfor har strukket seg langt i saken. Vi får håpe at ny løsning kan komme på plass raskt.

Jeg tror at læringseffekten av disse sakene allikevel har ført noe godt med seg; rutinene er blitt skjerpet og styringen er blitt bedre.

Men det viktigste nå må være å få avsluttet disse sakene og kunne fokusere på å drive klubben igjen på en best mulig måte for medlemmene, sponsorene og samarbeidspartnerne; nemlig som offisiell klubb for BMW i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at medlemmene i hoved styret står på så godt de kan, men hvorfor er det så vanskelig å få ut informasjon? bmwccn siden sier " VIKTIG årsmøtet er utsatt" javel... til når?? .....neste år kanskje? Nå ligger det jo en informasjon på bmwncc sine sider, hadde det ikke vært en ide og oppdatere denne litt oftere? Det har vært 3 vanskelige år for hoved styret, men det ser ikke ut til å ta slutt. Presidenten trekker seg, begge redaktørene har sagt takk for seg, Hedi (som tar tak i medlemmsregisteret) sa i fjor at hun ikke ønsket dette vervet lengre. Nettsiden til kubben har vært nede over 1 mnd.

Litt informadjon hadde hjulpet mye. Jeg satt selv i hoved styret og vet hvor mange timer som legges ned av personers fritid, men kan det være så vanskelig å få ut informasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fasinerende lesning her ja.. Noen synes tydeligvis at forumet ikke er SÅ viktig for klubbens medlemmer, men for oss som bor i grisgrendte strøk som ikke kan komme på alle treff/sammenkomster er faktisk forumet en viktig del av klubben. Har fått mye nyttig hjelp der selv om jeg bare har en gammel e23 og det ikke er av de mest (mildt sagt) populære bilene. Finnes selvsagt mange utenlandske forum jeg kan bruke men savner uansett forumet til bmwccn. Ser frem til det er oppe og går igjen, uansett hvilken former og farger det måtte bli i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet er uten tvil en svært viktig del av klubben. For mange er forumet, som du påpeker, pr. definisjon selve klubben. Jeg har f.eks bodd i utlandet siden 1999 og for meg har BMWCCN´s forum (og selvfølgelig bimmers) i nesten alle årene siden vi flyttet til Danmark vært min kontakt til andre norske BMW interesserte. Jeg har etterhvert møtt flere av forumbrukerne i virkeligheten og dette har også vært en hyggelig opplevelse. Det er litt merkelig å møte mennesker i virkeligheten som man føler at man kjenner selv om man bare har kommunisert via et forum. Jeg har flere ganger filosofert litt over hvordan min bilinteresse hadde artet seg hvis vi hadde hatt internettet på midten av 80-tallet. Dagens unge aner ikke hvor heldige de er.

HenrikE30+: Takk skal du ha for komplimentet og jeg setter stor pris på din ryddige gjennomgang av den ulykkelige situasjonen BMWCCN dessverre ble kastet ut i. Jeg har i likhet med Oljebrennern flere spørsmål, men jeg er usikker på hvor formålstjenlig det er å gå mer i dybden her inne når det gjelder problemstillingene og ikke minst på dette tidspunktet av prosjektforløpet. Jeg synes at vi har fått nok informasjon av deg til at vi kan danne oss et bilde av at det siste året absolutt ikke har vært lett for klubben og styret. Mye vann har rent ut i havet siden styret bestemte at klubbens profil på internettet skulle moderniseres. Gjort er gjort og det viktigste er at man lærer av prosessen og ser fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...