Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Har en 1999mod 320D e46 som jeg har chipet til 166hk

bilen varierer på draget når jeg holder full gas, med d samme så

har jeg fullt drag, så svekkes det litt som om jeg slipper gassen,

så kommer det tilbake plutselig!

Jeg har orginalt luft filter, kan det komme av det? :roll:

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

orginalt filter funker fint det, bare det er relativt rent.

Hvordan ser det ut bak deg når du gir flat pedal, mye sort eksos?

Ellers så kan det være mange feilkilder; egr ventilen, viftefilter, kat., LMM, dyser osv.

Jarle

Skrevet

Det er gjenganger problemer med LMM, EGR på alle 320d. Problemer som sjelden gir feilkoder på diagnosetester. Ville nok sjekket dette først.

Hadde du samme problemet før du chippet også?

Jarle

Skrevet

da er det sikkert en liten feil med chippen. ta kontakt med det firma som leverte chippen å få de til å sjekke

Skrevet

Enig med forrige innlegg, men med tuning gir du motoren mer diesel noe som krever mer luft inn og ut for å fungere optimalt. Med det mener jeg at motoren blir mer kresen på at luftfilteret er ok, dyser er rene, egr systemet må funke og kat./eksos må være iorden. Mindre defekter blant dette merker en mindre til i standard/utrimmet oppsett, men blir mer merkbart når motoren skal yte mer. Hvilket chip eller box er det du har?

Jarle

Skrevet

Det er kanskje verdt å nevne at de tidligere M47D20 variantene uten common rail (E46 318d med 115 HK/265 Nm og E46/E39 320d-520d med 136 HK/280 Nm) er knapt så vennlige overfor chip/boktuning. Motorstyringen er ikke like sofistikert som på de nyere modellene og det er færre parametere til å kontrollere motorstyringen. Her i Danmark får man f.eks ikke godkjent disse motorene med chip/boks lenger... de klarer ikke avgasskravene i EU testen. Det er ikke til å stikke under en stol at det etterhvert er mange problemer med dieselbiler som er chippet og mye kan tyde på at problemene nettopp dukker opp nå når bilene begynner å få noen år på baken. Det er mange 320d´er der ute som har levd et hardt liv i hendene på folk som nok aldri skulle hatt en dieselbil. Det er nå man skal passe ekstra godt på ved et kjøp av disse bilene... :roll:

Skrevet

Sitat fra Fredrik: Det er mange 320d´er der ute som har levd et hardt liv i hendene på folk som nok aldri skulle hatt en dieselbil. Det er nå man skal passe ekstra godt på ved et kjøp av disse bilene...

---

Det som også er viktig er om bilene er ivaretatt riktig. Oljeskift, filterbytte og normalt ettersyn er enda viktigere på biler som tar ut mer effekt fra. Kjørestil betyr jo også mye. Mange mener også at det er bra å la bilen gå litt på tomgang før en slår den av osv.

Likevel er det vel noe betenkelig at de problemene som så ofte går igjen (LMM, EGR) sjeldent blir oppdaget av forhandlerne via diagnose. I England anbefaler de bytte av PCV filteret hver 30.000 miles/årlig, mens dette ikke har vært en del av service I eller II her i Norge hittil (meg bekjent, i alle fall).

Jarle

Skrevet

En diagnose kan som kjent ikke oppdage mekaniske feil med komponenter

,feilkodene settes kun hvis en/et feilsignal oppdages flere ganger under samme kjøresyklus.Hva er PCV filter (veivhusventilasjon)?.Å la bilen gå litt på tomgang etter avsluttet kjøretur er noe som vil forlenge levetiden på lageret i turboen ,da turboen oppererer opp mot 100 tusen omdr/min er det ikke så vanskelig å sjønne at å ta bort smøringen ved å stoppe bilen rett etter hardkjøring er relatift dumt.

Skrevet

PCV filter/ventil er det samme som canister-filter/ventil. Oppgaven til dette er å resirkulere veivhusgasser. PCV filter/ventil er en enveis ventil som samler opp og renser luften/gassen mellom motorblokka/veivhuset og inntaksmanifoilen. Den er trykkstyrt pga. undertrykket fra inntaks manifoilen.

---

Saken er at når denne er tett mener man at dette kan utløse turboras! Motoren min sveiv også jevnere når jeg byttet denne, og noen hevder det forbedrer effekten i forhold til en med tett filter/ventil. Uansett så må det være en fornuftig grunn til at denne anbefales byttet så ofte i forhold til tidligere.

Jarle

Skrevet
PCV filter/ventil er det samme som canister-filter/ventil. Oppgaven til dette er å resirkulere veivhusgasser. PCV filter/ventil er en enveis ventil som samler opp og renser luften/gassen mellom motorblokka/veivhuset og inntaksmanifoilen. Den er trykkstyrt pga. undertrykket fra inntaks manifoilen.

---

Saken er at når denne er tett mener man at dette kan utløse turboras! Motoren min sveiv også jevnere når jeg byttet denne, og noen hevder det forbedrer effekten i forhold til en med tett filter/ventil. Uansett så må det være en fornuftig grunn til at denne anbefales byttet så ofte i forhold til tidligere.

Jarle

Hadde min 320 dat inne på service på 100000KM og da sa jeg til Bavaria at de måtte bytte PCV filter, det som de sa da var at det lå i servicen nå.

Skrevet

Hadde min 320 dat inne på service på 100000KM og da sa jeg til Bavaria at de måtte bytte PCV filter, det som de sa da var at det lå i servicen nå.

Se det! Det er ikke mer enn et halvt år siden jeg kjøpte dette på Bavaria selv og da var spurte han på delelageret meg hvorfor det var flere som hadde kjøpt dette i det siste.... Det var et ganske hett tema på forskjellige tyske og engelske forum på den tiden så svaret lå nok der!

Jarle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...