Chriso Skrevet Mai 18, 2007 Share Skrevet Mai 18, 2007 Takk for solid guide BDC. Jeg har alltid lurt på hva som er forskjellen på f.eks polish, voks, osv., og da hjelper det lite at de som forklarer ikke bruker de rette uttrykkene kosekvent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Mai 18, 2007 Share Skrevet Mai 18, 2007 Utstyr: Bilshampo: Denne bør være av samme merke som voksen du bruker, da shampoen ofte tilfører litt ekstra voks. Dermed vil du vedlikeholde voksen din ved å vaske den. Jeg bruker Meguiars NXT shampo. Felgvask: Skum som du spruter på felgen og spyler av igjen. Turtlewax sin extreeme wheel cleaner eller Meguiars All Wheel cleaner fungerer bra. Her sverger jeg til Turtlewax fordi det er nesten like bra som Meguiars og koster en brøkdel. Felgbørste: Dette anbefales på det sterkeste til de som har felger med mange eiker. Det gjør vasken til en lek. Jeg bruker en Sonax børste kjøpt på Clas ohlson. Vaskehanske: ull eller microfiber. Disse hanskene tar dritten inn i svampen istedet for at den ligger å gnisser mellom svampen og lakken (som igjen fører til vaskeroser/swirls). Bøtter: 2 stk. En med såpevann (bilshampo ja) og en med rent vann for å skylle svampen. Voks: Her er det mange som gjør feilen og tror at polering og voks er det samme. De fleste billige "polisher" inneholder både voks og polish, men det finnes også rene alternativer med kun polish eller voks. Jeg bruker autoglym super resin polish, og Meguiars NXT Tech-wax Microfiberkluter: Ideelt for både tørking, vasking og polering. Håndkle: Her er det mange som gjør feil. Turtle Wax pusseskinnet som de fleste sverger til, kan du rulle til en ball og kaste den så langt du greier. Dette er en ekte "lakkdødare". "Skinnet" er hardt, og det gnisser eventuell dritt mot lakken på samme måten som svampen nevnt tidligere. Jeg bruker et håndkle som heter "Meguiars water magnet". Det var dyrt, men det er en fryd å tørke bilen med. Det greier å suge opp 3 ganger sin egen vekt med vann. Del 1: Felgvask: Jeg liker å begynne med å vaske felgene. Sprut felgskum på felgen. Hvis den er veldig skitten, bruk felgbørsten. Spyl av. Dette skal ikke ligge lenge på felgen, derfor bør du ta en og en felg og spyle den GODT etterpå. Ingen produktrester skal ligge igjen. Bilvask: Vask alltid bilen i skyggen. Spyl bilen godt med hageslangen. Hvis bilen er veeeeeldig skitten, bruk kaldavfetting før du spyler. Du må legge på ny voks hver gang du bruker avfetting. Bruk svampen (vaskehansken) til å påføre såpevann fra tak til bunn. Det holder å dra svampen lett over et par ganger. Skyll svampen ofte. (i den ANDRE bøtten) Når du føler at du har vasket den nok, riv av tuten på hageslangen og la vannet renne over bilen. Med denne metoden vil minst mulig vann ligge igjen på bilen etterpå, og det blir lettere å tørke. Tørking: Her kommer håndkleet inn. Sett på musikk inni bilen. Begynn med å tørke av taket, og gå nedover. Det kan være greit å ta det meste med håndkle, så avslutter du med en microfiberklut. Vær ekstra nøye på paneler som ligger flatt. Vann som tørker på bilen vil etterlate skittmerker. Hvis du har steder hvor vannet samler seg som er vanskelig å komme til, kan du blåse tørt med trykkluft. Del 1 slutt Dette er den vanlige vasken. Jeg anbefaler å bruke avfetting så lite som mulig. Hvis du holder deg borte fra avfetting, kan du begynne på nytt på del 1 hver gang du vasker bilen. Hvis du bruker avfetting eller vannet slutter å perle seg på lakken, må du gå gjennom del 2. Del 2: Polering: Når du begynner på dette, må du ha ren og tørr bil (del 1). Mange blander polish og voks. Dette er IKKE det samme. Det finnes rene polisher og rene vokser. Det finnes også polish og voks i samme produkt. Det er den vanligste og enkleste kombinasjonen, men ikke nødvendigvis den beste. Polish er et slipemiddel som du påfører med roterende bevegelser. Når du gjør det, sliper du ned klarlakken og fjerner små riper. Dette bør påføres med en "poleringspad" som er en liten pute beregnet på polering/voksing. Påfør polish med små roterende bevegelser. Det er IKKE nødvendig å sause på et tykt lag med polish, det er bortkastet produkt, og det gjør det vanskeligere å tørke av. Når det har tørket, tørker du av restene med en microfiberklut. Denne fremgangsmåten brukes også på produkter som kombinerer polish og voks. Hvis du bruker dette, kan du bla forbi resten av innlegget. Voks: Voksen er det siste laget som skal forsegle og beskytte lakken. Nå bør bilen være helt ren, for eventuell dritt vil bli "pakket inn" hvis du vokser over det. Voksen påføres også i et tynt lag med en pute med roterende bevegelser. La voksen tørke lenge, og tørk bort rester. Lykke til med bilpleien! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDC Skrevet Mai 18, 2007 Share Skrevet Mai 18, 2007 Yngvejos: Meguiar's NXT wash inneholder ingen form for voks, i motsetning til Meguiar's Gold Class shampoo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mai 18, 2007 Share Skrevet Mai 18, 2007 Utstyr:Felgvask: Skum som du spruter på felgen og spyler av igjen. Turtlewax sin extreeme wheel cleaner eller Meguiars All Wheel cleaner fungerer bra. Her sverger jeg til Turtlewax fordi det er nesten like bra som Meguiars og koster en brøkdel. Anbefaler overhodet ikke den felgrensen, den lagde prikker på de gamle BBS felgene mine! Dessuten inneholder den syre og det skader lakken/aluen. Kjøp felgrens fra samme produsent som du kjøper felgbørste, Sonax. Den er syrefri og er helt genial. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Thomas Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2007 Hans Thomas: Meguiar's får du kjøpt hos BilXtra butikker. det ligger en et par hundre meter unna McDonalds på Åssiden. Autoglym får du kjøpt bl.a. på malebutikken på Buskerud Storsenter.Menzerna, Klasse, P21s og Poorboys World veit jeg ikke om du får kjøpt over disk i Norge, men de bestilles enkelt og greit fra f.eks www.detailedimage.com (USA). det er ikke nødvendig å benytte de merkene du ikke får kjøpt her i Norge hvis ikke du er litt "freak" som jeg er, Meguiar's produkter fungerer bra til lakkrens (claybar), polering og voksing! det er bare jeg som foretrekker de andre merkene til dette Ok, takker! Altså.. jeg vasker bilen 2-4 ganger i uken.. Selv når den er støvete! Så kall meg en "freak" om du vil ;P Men skitne biler tar seg rett og slett ikke ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Thomas Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2007 jeg bruker først Auto Glym Super Resin Polish, og deretter Auto Glym Extra Gloss Protection (eller noe i den duren, har ikke flasken foran meg ). Funker gloss flasken som voks? Bilen blir veldig skinnende og får en glatt overflate. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet Mai 18, 2007 Share Skrevet Mai 18, 2007 Kjøp felgrens fra samme produsent som du kjøper felgbørste, Sonax. Den er syrefri og er helt genial. Jeg kan skrive under på Sonax felgrens, den er helt utrolig bra. Kjøpte den på en bilrekvisita og har aldrig prøvd så bra felgrens.. Hadde noen 17" m-tech alufelger, brukt hele vinteren som vinterfelger, la om til sommerdekk og slengte de inn i boden. når vinteren kom, altså 9mnd etterpå så tok jeg de ut, de så ikke ut i det heletatt, men med den rensen, først en runde og så spyle av, så en runde med den og skrubbing så var felgene finere enn når jeg satt de på for over 1 år siden.. helt utrolig felgrens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDC Skrevet Mai 18, 2007 Share Skrevet Mai 18, 2007 anbefaler ikke å bruke felgrens på felger med annen finish enn originalfelger og stålfelger. høyglanspolerte, custom finish, krom etc. kan fort bli stygt og ødelagt, spesielt med syrebaserte (sitrusbaserte) produkter. men på vinterhjula kan det nok brukes (regner med det trengs hos mange også ) en tommelfingerregel er at man ikke skal behøve noe annet enn bilshampoo + svamp/microfiber/chenille etc. for å fjerne møkk, bremsestøv etc. lønner seg ikke å la det kake seg opp med bremsestøv, det kan fort vise seg vanskelig å fjerne uten å møtte ty til grovere metallpolish.. hvis du merker at det er mye tjære, asfalt o.l. som sitter fast på felgen så er det mye lurere å spandere en runde med claybar (enten av fin grad eller medium dersom det er virkelig gjenstridig møkk) for å spare resten av felgfinishen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå