Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

EGR ventilen må du vel fysisk åpne, dvs. koble fra inntaket og se inn i den. Min var svært tett av grums uten at dette viste på diagnose. LMM-feil vises visst bare om den er helt defekt, men ikke om den har redusert effekt. Dette er nok årsaken til at så mange ikke finner utav dette før de eventuellt bytter den ut. En defekt LMM sender signaler som reduserer innsprøytingen (ergo mindre effekt, særlig ved lavt turtall). LMM-signalene bruker ECU'en til bl.a. styre innsprøytingen og kontrollere EGR. Derfor er det viktig at denne fungerer optimalt for å oppnå full effekt fra motoren. Feil signaler fra LMM = reusert effekt.

Jarle

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ok. Finnes det noe rep. håndbøker på biler av nyere dato, eller er det bare de gammle traverne som har bøker?

Kanskje det er beskrevet der hvordan man bytter/Sjekkker osv på egen hånd.

Alltid greit å ha en manual å se på når man skal under pansret. Synes nå jeg i hvertfall.

Slik at man unngår denne effekten når man åpner pansret... :wae:

Skrevet

Trolig ved hjelp av en indirekte diagnose... bilen går ikke som den skal... diagnosetesten forteller intet... vår erfaring forteller oss at det kan være LMM´en... eller ERG´en... eller noe annet... vi kan evt. prøve å bytte LMM´en - på din regning naturligvis... :roll:

Det er jo standard det Fredrik. Mye synsing og gjetting på verkstedene. Så fint det hadde vært om de faktisk kunne fortelle kunden akkurat hva som er galt, + litt god gammeldags service. Det hadde vært saker det.

Bare en tanke.

Skrevet

Tror bildet som Fredrik linket til er feil, du har vel 136 hk versjonen. Den har en annen LMM. Se f.eks

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=568301&type=new

eller

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL71&mospid=47634&btnr=13_0652&hg=13&fg=20

I følge TIS så sier SI 130101(690) at motorstyringen må programeres om ved bytte av orginal LMM til den med nytt delenummer. (se Realoem linken)

Så det kan se ut som du må merkeverksted for å få byttet ut LMM, da kan være like greit å få sjekket feilminnet på bilen først.

Skrevet
Tror bildet som Fredrik linket til er feil, du har vel 136 hk versjonen. Den har en annen LMM. Se f.eks

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=568301&type=new

eller

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL71&mospid=47634&btnr=13_0652&hg=13&fg=20

I følge TIS så sier SI 130101(690) at motorstyringen må programeres om ved bytte av orginal LMM til den med nytt delenummer. (se Realoem linken)

Så det kan se ut som du må merkeverksted for å få byttet ut LMM, da kan være like greit å få sjekket feilminnet på bilen først.

OBS... min feil... det er naturligvis forskjell på M47D20 motoren med og uten common-rail. Overgangen ble gjennomført i produksjonsmånedene 03/2001 tom. 09/2001 for E46 320d.

• 3 months later...
Skrevet

Det finnes Pierburg LMM med temp sensor også. Ref. http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=180725 og disse kan kjøpes rimelig her http://www.blimportcentra.se/

Temaet LMM er en lei gjenganger på alle bilforum og det er særlig leit at BMW's original er så kostbar.

Det finnes også en LMM / MAF manipulator her http://tuning-diesels.com/75Zt/R75maf.htm som også fungerer til flere bilmodeller.

Skrevet

Hvis profilen "Tozzy" har rett i det han har skrevet i sitt siste innlegg i denne tråden ... burde en VAG LMM passe perfekt i en M47 motor (les: dieselmotorer har ikke temperatursensor).... eller ?... :?

Skrevet

Det kan jo virke slik. Jeg husker tilbake for endel år siden da jeg den gang som Audi Tdi-eier satte inn Merce LMM med utmerket resultat. Den gang kostet LMM til Merce CDI en fjerdedel av VAG's LMM. I etterkant satte VAG ned prisene på sine LMM til VAG diesel betydelig fordi VAG diesel eiere satte inn denne LMM'en samt LMM fra VAG bensin 2.0 literen.

Nivået på prisen for BMW's LMM er uansett grådig høyt. Ikke rart at det spores opp gode alternativer......

Skrevet
EGR ventilen må du vel fysisk åpne, dvs. koble fra inntaket og se inn i den. Min var svært tett av grums uten at dette viste på diagnose. LMM-feil vises visst bare om den er helt defekt, men ikke om den har redusert effekt. Dette er nok årsaken til at så mange ikke finner utav dette før de eventuellt bytter den ut. En defekt LMM sender signaler som reduserer innsprøytingen (ergo mindre effekt, særlig ved lavt turtall). LMM-signalene bruker ECU'en til bl.a. styre innsprøytingen og kontrollere EGR. Derfor er det viktig at denne fungerer optimalt for å oppnå full effekt fra motoren. Feil signaler fra LMM = reusert effekt.

Jarle

Jeg skal ha min på BMW for å kjøre en diagnose test på LMM en i slutten av mnd. Men hvis de ikke kan se om den er delvis ødelagt er det jo ingen vits å gjøre det " eller. "

Hvordan vil motoren funke hvis den er helt defekt da. En vil vel merke det..

Jeg hvet ikke hvordan de gjør denne testen, men jeg går da ut i fra at de hvet hvilke parameter som sensoren skal vise ved max pådrag og ved tomgang osv. Da er det vel bare og sammenligne med de oppgitte parameterene fra BMW.

Ser også inne på denne siden at en kan få kjøpt LMM til 96 Euro. Det blir vel en 1300-1400 kroner med frakt og moms. ikke dumt det.

Men så er problemet og finne den rette til bilen min da hehe..

Glenn

Skrevet

Jeg har selv fått byttet LMM på min 320D 2000mod. (136HK). Dette ble gjort på BMW-verksted og jeg stod og så på mens det ble utført. Den mekaniske jobben er veldig enkel men som nevnt her må det programering til hvis det byttes til en LMM av annen type enn den som stod i fra før.

Da jeg kjøpte bilen synes jeg den var veldig daff og tok derfor kontakt med selger og han sa ta den på verksted på hans regning.

Slik sjekket de om den var deffekt:

Koblet til diagnoseboksen. Hold nøyaktig 4000 rpm på motoren og leste ut verdien som LMM gav fra seg. Den skulle holde seg innenfor en bestem range, noe min ikke gjorde.

Byttingen var veldig enkel:

Skrudde av det store plastdekselet midt i motorrommet. LMMen kommer da tilsyne litt til venstre om man står å ser ned i motorrommet. Den ble skrudd ut (2-3 skruer) og ny ble satt på plass.

Tilslutt var det programering.

space

Skrevet

Skulle vært interessant å visst om en sikker måte å kunne måle om LMM er delvis defekt. Såvidt jeg forstår vil en normal diagnosesjekk kun avsløre en helt defekt LMM. Som regel vil en ikke greie 4000rpm på en dieselmotor engang da. En delvis defekt LMM gir dårlig trekkraft også ved lavt turtall. Ble fortalt av en VAG mekaniker at den beste metoden han visste om var enkelt og greit bare å bytte til en ny og sjekke forskellen i hele registeret.

Når en leser på forum rundt på nettet er jo dette temaet konstant til hodebry på alle Merce, VW, Audi og BMW forum.

Men det finnes en elektronisk sak som manipulerer en delvis defekt LMM og sender det riktige signalet til ecu. Den funker for mange.

Forøvrig blir det advart mot "kinakopier" som har svært kort levetid sammelignet med Bosch og Pierburg.

Jarle

Skrevet

på et autorisert bmw verksted kan vi gå inn å ta en test av masse målern altså se kor mye spenning den sender ut på et viss turtall! men noen ganger er feilsøking som å lete etter ei nål i en høystokk :(

Skrevet

Såkalte periodiske feil er nesten verre enn den berømte nåla i ...

Autosentrum (BMW) fant ikke feilen med min LMM i allefall, men de antydet likevel at den kunne være defekt noe som i ettertid viste seg å stemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...