Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke at vi i fremtiden kommer til å ha den samme friheten som eiere av privatbiler som vi har i dag... med mindre vi får tilstrekkelig miljøvennlige biler i fremtiden. Problemet er at fremtiden er nå og hvis vi skal tro ulike rapporter fra FN og andre seriøse organisasjoner har myndighetene dårlig tid hvis vi skal unngå store og skadelige klimaforandringer. Ergo er det ikke kun snakk om å forby dagens motorer, men hvor hurtig de kan fases ut til fordel for bedre alternativer. Med mindre utviklingen går hurtig tror jeg vi bør akseptere at det ikke nødvendigvis er en slags folkerett å ha en privat bil og/eller bruke den som man ønsker. Jeg kan forsestille meg et slags kvote/graderingssystem der man betaler en avgift etter hvor mange kilometer bilen skal kjøres årlig (a la dagens bilforsikringer). I tillegg kan man ha en taksameterordning der det koster mer å kjøre i rushtidene enn på andre tidspunkter av døgnet. Man kan regulere bruken av bilen som med dagens firmabiler... dvs. at noen kjøreturer kan være fradragsberettiget (jobb, barnehave etc.), mens andre turer koster ekstra (hytta, utlandet, banekjøring). Utfordringen med tilstrekkelig dokumentasjon kan løses med en innebygget og plombert GPS sender som vi kjenner det fra f.eks politibiler, taxibiler etc.

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hei. Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Kjører pr. idag en Nissan 200SX-S14, og min neste bil blir en M3, men ikke på lenge enda. Hvis jeg har forstått dette riktig, hvis det blir en realitet; Jeg kan altså ikke bruktimportere fra Tyskland en f.eks.2005 M3 i 2016?, jeg må isåfall finne en bruktbil i Norge? Er M3 motorene såkallte bensin-only, eller kan de kjøres på noe av dette andre slik at de fortsatt kan bruktimporteres? Konkluksjon-Skal jeg bruktimportere en M3 må dette gjøres senest i 2014? Fra 2015 er det kun brukte M3 i Norge som er OK?

Skrevet
Hei. Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Kjører pr. idag en Nissan 200SX-S14, og min neste bil blir en M3, men ikke på lenge enda. Hvis jeg har forstått dette riktig, hvis det blir en realitet; Jeg kan altså ikke bruktimportere fra Tyskland en f.eks.2005 M3 i 2016?, jeg må isåfall finne en bruktbil i Norge? Er M3 motorene såkallte bensin-only, eller kan de kjøres på noe av dette andre slik at de fortsatt kan bruktimporteres? Konkluksjon-Skal jeg bruktimportere en M3 må dette gjøres senest i 2014? Fra 2015 er det kun brukte M3 i Norge som er OK?

Du oppviser en imponerende økonomisk planlegging når du tilsynelatende legger planer som strekker seg 7-8 år frem i tid. Jeg tror nok at det kan bli vanskelig å få godkjent bruktimporterte bensinbiler etter 2015 hvis Norge har et generelt forbud mot bensinbiler fom. 2015. Altså... jeg tror du har rett i dine antagelser. Forslaget er imidlertid ikke vedtatt av Stortinget ennå, men trolig får regjeringen ganske sikkert flertall for et konsept som legger seg tett opp til EU/USA.

Skrevet

Den danske statsministeren... Anders Fogh Rasmussen (fra partiet Venstre - tilsvarende Høyre i Norge) har invitert EU kommisjonens formann José Manuel Barroso til Grønland for at han med egne øyne kan se hvor hurtig innlandsisen nå smelter (- det er med andre ord alvorlig). Man har beregnet at hvis all isen på Grønland smelter vil verdenshavene stige med 2-3 meter. Grønland er sammen med Færøyene en del av det såkalte danske rigsfelleskab... de sorterer under det danske riket og er underlagt dansk lov... dog med et begrenset selvstyre.

http://jp.dk/udland/europa/article948913.ece

Skrevet

Jeg kan tenke meg at staten ville måtte gi opp en god del milliarder kroner i avgifter hvis benisnbiler blir forbudt, så kan umulig se for meg at det blir et totaltforbud. Hvem skal de melke hvis alle kjører gratis gjennom bomringer med elbiler?

Skrevet
Jeg tror ikke at vi i fremtiden kommer til å ha den samme friheten som eiere av privatbiler som vi har i dag... med mindre vi får tilstrekkelig miljøvennlige biler i fremtiden. Problemet er at fremtiden er nå og hvis vi skal tro ulike rapporter fra FN og andre seriøse organisasjoner har myndighetene dårlig tid hvis vi skal unngå store og skadelige klimaforandringer. Ergo er det ikke kun snakk om å forby dagens motorer, men hvor hurtig de kan fases ut til fordel for bedre alternativer. Med mindre utviklingen går hurtig tror jeg vi bør akseptere at det ikke nødvendigvis er en slags folkerett å ha en privat bil og/eller bruke den som man ønsker. Jeg kan forsestille meg et slags kvote/graderingssystem der man betaler en avgift etter hvor mange kilometer bilen skal kjøres årlig (a la dagens bilforsikringer). I tillegg kan man ha en taksameterordning der det koster mer å kjøre i rushtidene enn på andre tidspunkter av døgnet. Man kan regulere bruken av bilen som med dagens firmabiler... dvs. at noen kjøreturer kan være fradragsberettiget (jobb, barnehave etc.), mens andre turer koster ekstra (hytta, utlandet, banekjøring). Utfordringen med tilstrekkelig dokumentasjon kan løses med en innebygget og plombert GPS sender som vi kjenner det fra f.eks politibiler, taxibiler etc.

Jeg må ærlig talt si at jeg er veldig veldig skeptisk til dette med en taksameterordning på hver enkelt bil.

En ting er å forby bensinbiler, men en annen ting blir hvis man skal kontrollere hvor, når og hvem man kan kjøre. Og i tillegg skal dette kontrolleres av en gps sender. Jeg skal love deg at griser kommer til fly før staten får kontrollere hvor, når og hvordan jeg kjører. Et slikt system kan missbrukes på det sterkeste, både av staten og av kriminelle privatpersoner.

For hvis vi skal overvåke folks kjørevaner så kan vi jo like godt begynne å overvåke andre ting også. Kanskje vi skal begynne å registrere hvilket politisk parti folk stemmer på, hva folk spiser og drikker. Kanskje vi kan begynne å genteste folk slik at vi vet hvem som bærer på diverse genetiske feil. Eller et register som over folk med etnisk bakgrunn. Vi kan ha obligatorisk telefonavlytting og overvåking av folks internett-trafikk.

Til slutt ender vi opp med et totalitært samfunn. Noe ingen er tjent med. Og historien har påvist gang på gang at et slikt samfunn ikke fungerer.

Nå er det selvsagt et langt steg mellom å ha en gps sender i en bil og genteste folk. Men et sted må vi sette grensa. Og for meg så er overvåking av mine kjørevaner over grensa. Greit nok, hvis staten vil forby bensinbiler så er det greit, det kan jeg finne meg i. Blir riktignok sittende i stua og banne litt. Men en slik overvåking som du beskriver ovenfor her finner jeg meg ikke i.

Skrevet

Takker for svar ovenfor på mitt spørsmål. Det er stygt å lyve, så jeg må innrømme at jeg kun tenker på meg selv angående bilvalg. Det eneste jeg med sikkerhet kan love er at min neste bil skal slippe ut mer CO2 enn den jeg har idag, og jeg bryr meg overhodet ikke om det. Men er det noen som vet om en E46M3 motor kan justeres for å kunne gå på noe annet enn 100% bensin, slik at det vil bli mulig å bruktimportere en slik fra 2015? Angående lange tidsperspektiver som ble nevnt litt lenger oppe, så kan jeg opplyse om at jeg aldri kjøper nyere bil enn 10år, og bytter bil når de er ca.20år. Derfor er dette spørsmålet viktig for meg siden jeg må ha en bensinbil, den må også ha den største motoren med manuell kasse og trekke på bakhjulene, og siden 4 dører er helt uaktuellt så er det ikke så mange kanditater igjen utennom BMW. Er kansje noen her på forumet som har greie på M3 motoren?

Skrevet
Nå begynner de i feil ende igjen! Hvorfor skal mannen i gata straffes? Hva med å begynne der utslippene er størst? Fly/båt trafikk, ku-promp, fabrikker osv... Norges utslipp av CO2 er jo bare noen promille av det samlede utslippet globalt.

Norge, som et av verdens rikeste land kunne lagt seg i selen og f.eks begynt å forske på alternative drivstoffkilder til da f.eks skipstrafikk o.l. som er utslippsværstinger.

Dette er jeg helt enig i, men hvorfor ikke begynne i begge ender ?... :wink:

Er ikke imot det på lang sikt, men hvis det "haster" så utrolig mye som mange medier hevder, blir det feil synes jeg. En kan jo ta et eksempel; Du har 3 tonn hestemøkk midt i stua di + 300gram musedrit i et lite hjørne. Hva ville du blitt kvitt først? Jeg ville skutt hesten og blitt kvitt møkka, mens norske politikere står å kjefter på den stakkars musa i hjørnet at den spiser for mye gulost og driter over kvoten sin....

Skrevet

Er ikke imot det på lang sikt, men hvis det "haster" så utrolig mye som mange medier hevder, blir det feil synes jeg. En kan jo ta et eksempel; Du har 3 tonn hestemøkk midt i stua di + 300gram musedrit i et lite hjørne. Hva ville du blitt kvitt først? Jeg ville skutt hesten og blitt kvitt møkka, mens norske politikere står å kjefter på den stakkars musa i hjørnet at den spiser for mye gulost og driter over kvoten sin....

Hehehe... alle monner drar sa musa da han pissa i havet... :lol: ... Joda... det kan være temmelig slitsomt når politikere i små land som Norge og Danmark kjemper mot hverandre om å være verdensmestre i u-hjelp, integrasjon og miljøvern. Allikevel vil jeg mene at det er bedre at vi gjør noe aktivt... nå som vi har muligheten... fremfor at vi venter til situasjonen kanskje er kommet ut av kontroll. Mye tyder på at nettopp dette er holdningen i hele den vestlige verden akkurat nå... kanskje spesielt i USA der de også merker konsekvensene av at naturen er i ubalanse mer enn vi gjør.

Skrevet

Jeg må ærlig talt si at jeg er veldig veldig skeptisk til dette med en taksameterordning på hver enkelt bil.

En ting er å forby bensinbiler, men en annen ting blir hvis man skal kontrollere hvor, når og hvem man kan kjøre. Og i tillegg skal dette kontrolleres av en gps sender. Jeg skal love deg at griser kommer til fly før staten får kontrollere hvor, når og hvordan jeg kjører. Et slikt system kan missbrukes på det sterkeste, både av staten og av kriminelle privatpersoner.

For hvis vi skal overvåke folks kjørevaner så kan vi jo like godt begynne å overvåke andre ting også. Kanskje vi skal begynne å registrere hvilket politisk parti folk stemmer på, hva folk spiser og drikker. Kanskje vi kan begynne å genteste folk slik at vi vet hvem som bærer på diverse genetiske feil. Eller et register som over folk med etnisk bakgrunn. Vi kan ha obligatorisk telefonavlytting og overvåking av folks internett-trafikk.

Til slutt ender vi opp med et totalitært samfunn. Noe ingen er tjent med. Og historien har påvist gang på gang at et slikt samfunn ikke fungerer.

Nå er det selvsagt et langt steg mellom å ha en gps sender i en bil og genteste folk. Men et sted må vi sette grensa. Og for meg så er overvåking av mine kjørevaner over grensa. Greit nok, hvis staten vil forby bensinbiler så er det greit, det kan jeg finne meg i. Blir riktignok sittende i stua og banne litt. Men en slik overvåking som du beskriver ovenfor her finner jeg meg ikke i.

Her i Danmark... hvor folk normalt er langt mer kritiske overfor overformynderi enn i Norge... kan man allerede kjøpe billigere bilforsikringer mot at man aksepterer å ha nettopp en integrert og plombert GPS modtager/sender i bilen. Årsaken er at forsikringsselskapet på denne måten kan overvåke hvordan du kjører og at du ikke bryter fartsgrensene... det gir deg 40-50% billigere bilforsikring. Tja... hva skal man mene om denne overvåkingen ? På den ene siden er det absolut betenkelig at forsikringsselskapet vet hvor du er til enhver tid og hvor hurtig du kjører, men på den annen side gjør overvåkingen det mulig for en 20-åring å forsikre en M3 for 8-9 tusen kroner i året med fri kjørelengde. Valget er ditt... :wink:

Skrevet

Norges CO2-utslipp er jo lite iforhold til f.eks USA.... Vil de sørge får at det blir mindre co2 sluppet ut i lufta må de gå på verdensbasis! Noe som kommer til å gå veldig SEINT!

klart alt av forminsk av utslipp hjelper. Men mener det skulle vært mer begrensinger andre steder. Norge er ikke så ille :)

Og forby salg av bensin biler i Norge om 7 år var en smule tidelig..

Skrevet

:-(

Holdt på å få hjerteinnfarkt da jeg leste dette.

Tror jeg kommer til og holde meg til eldre biler.

Fatter ikke hvorfor regjeringa skal trø til med slike drastiske tiltak.

Forbanna Norge sier jeg.

Skrevet

Jeg mener også dette blir å begynne i feil ende.

Først må et alternativ, være seg kollektivtilbud og alternativt drivstoff, være på plass. Dette forslaget bli å tenke altfor konkret på for kort tid, og kommer aldri til å bli noe av.

Hørte også i en debatt, fra en kvalifisert person, at om Norge klarte å få sitt CO2-utslipp lik null, altså overhodet ingenting, ville det redusert verdens utslipp med 0,02 promille... Snakk om å skulle være verdensmester i alt. Greit at man skal begynne i egne rekker, men det her blir for naivt. :roll:

Skrevet

De har tenkt til å godta E85 da! Flott det da :D 102 oktan og kjappere forbrenning. Hehe.

Synes vi skulle brukt mer resurser på å få andre store land til å skjerpe seg, enn å prøve å bevise for resten av verden at vi er "best"

USA driter i det uansett, det ser vi jo, så bytt taktikk.

Orker ikke si min mening om Norges miljøpolitikk, har for mye på hjertet til at jeg gidder å begynne.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...