Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har nettopp kjøpt meg en BMW 528iA 1997 mod. Ble veldig overasket over både ytelse og komfort ! Skulle ikke tro 193hk +automat skulle gå så bra i en så stor bil. Automatkassa fungerer veldig bra (når jeg får bygget om +/- til riktig retning) Blei helt feil med + framover og - bakover. Har noen spørsmå da siden jeg er helt fersk i BMW verden:

528 har visst innsug fra 520, altså veldig restriktivt. Har hørt at det går an å kjøpe innsug fra 2,5 liter motor og få høyere effekt.

1. Vil den dra dårligere på lavt turtall med dette innsuget?

2. Er det bare å bytte over eller må jeg bytte sw (chip) ?

3. Noen som har prøvd dette ? Erfaringer ?

Skrevet

Poenget med 2,8 literen, var en mer momentsterk utgave av M52. Den fikk lengere slaglende enn 2,5 literen, og innsuget fra 520'en. Lange tynne innsugsrør gir bedre moment på lavt turtall, men samtidig mindre topp-effekt, og omvendt med mindre restriktivt innsug. Den forlengede slaglengden gjør den midre idell på høye turtall, da det oppstår langt større påkjenninger i den nedre del av sylinderen.

528 er den mest idelle motoren for norske forhold, der man trenger mest moment mellom 1500 og 3000 RPM i typisk "hverdags-askelerasjon". Spesielt biler med automatgir kler best en momentsterk motor.

Jeg er ikke så godt kjennt med automat-kasser fra BMW, men kan tenke meg at det må gjøres noen justeringer i kassa får å få til å bli med "nedgirings-villig" på lave turtall.

Skrevet

Ja motoren er helt suveren! Sterk og gir bra moment på lavt turtall. Så jeg blir ikke å bytte innsuget hvis det fører til redusert moment under 3000rpm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...