Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, noen som har noen formening?

Jeg fikk for ca. 3 uker siden endelig kjøpt meg en 318 IA Cab med automat. Bryr meg ikke så mye om bensinforbruk, men den bruker ca 1 liter / mil. Er dette vanlig?

Det er en godt holdt 1997 modell, gått 100.000km

En annen ting jeg lurer litt på er hvor seint den girer når motoren er kald, den "nøkker" litt før den blir ordentlig varm, og det er veldig merkbart at den girer. Dette gir seg imidlertidig når den har blitt varm.

Etter at den har blitt varm synes jeg den ligger på noe høyt turtall... ca 2500rpm ved 80 km/t.

Det virker som den girer ved rundt 90km/t igjen, iallefall synker turtallet noe da.

Er dette vanlig?

Gleder meg til svar om ca. 38 sekunder... ?

Skrevet

Forbruket virker fornuftig på norske veier iom. at BMW oppgir et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,93 liter/mil for din modell. At gearkassen girer tregt når den er kald kan du gjøre noe med ved å skifte olje på den. Lockup funksjonen slår til når turtallet har stabilisert seg i en kort periode (føles som om gearkassen gir deg et slags ekstra gear).

Skrevet

Aha, takk for svar :)

Jeg så det andre innlegget ang. automatkasser også, men skjønte ikke helt at det stod i forhold til spm. mitt før jeg så svaret nå ;)

Angående lockupfunksjonen:

Vil denne "slå til" og senke turtallet på bilen etter at jeg har holdt jevn fart i en liten stund uavhengig av hvilken hastighet jeg holder?

Skrevet

Jeg har ikke kjørt din modell med automatgear, men generelt tror jeg lockup kun gir mening i det høyeste gearet... iom. at gearkassen ellers ganske enkelt vil gire opp til neste gear hvis det er naturlig i forhold til turtallet og motstanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...