Gå til innhold

EGR-ventil / Bypass-erstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger ut en ny post her som oppfølger til tråden i denne posten: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=4 ... c&start=15

Produktet som jeg tilbyr meg å skaffe er et såkalt bypass-rør som erstatter EGR-ventilen i flere av BMW's dieselmotorer. Denne passer på M47, M47N, M57 og M67 motorene og erstatter egr-valve 11717785452 og 11714701242. Vet at den brukes til følgende modeller: 318d, 320d, 330d, 520d, 525d, 530d, 730d and 740d.

Årsaken til at dette er kommet opp er de mange postene på flere forum om problemer med egr ventilen. Tette, tilsmussete og defekte ventiler som ikke fungerer og hemmer prestasjonene til motoren. Både på dette forumet og alle de største forumene i Europa går dette igjen som et problem. EGR ventilen ikke noe problem så lenge den er ren og fungerende. Desverre så blir denne svært ofte årsaken til problemer som; mye eksos, redusert effekt, fusking m.m. når bilen er gått noen km. eller er tunet. EGR ventilen bør da erstattes eller renses.

Bypass'en erstatter EGR ventilen og eliminerer disse problemene. Har selv brukt denne i 2 mnd/4000km og er strålende fornøyd.

Bypassen jeg kan skaffe er åpen uten ventil, blokker røret fra eksoskjøleren og ser slik ut:

egrnewiq1.jpg

Om noen vil spørre produsenten om noe eller bestile direkte fra ham, kontakt da d.lyon33@hotmail.co.uk

Ellers kan de som ville bli med på gruppebestillingen sende meg en PM. Prisen kommer litt an på hvor mange som er interessert; 1-5 stk: 700,- , 6-10 stk. 600,- , 11 eller flere 500,-. I tillegg kommer eventuell frakt her i Norge.

Jarle

• 3 weeks later...
Skrevet

Følger opp emnet.

Første ladning med bypass'er er på vei, men det ser ut til jeg må bestille flere allerede. Så om noen ønsker dette produktet så er det bare å sende meg en PM eller legge igjen beskjed.

J.

Skrevet

Er interesert i denne siden jeg kjenner igjen mange av symptomene på min. Men før jeg bytter ut orginalventilen, så vil jeg gjerne hvite hva den egentlig gjør. Har forstått det slik at den drar eksos inn i innsuget, men når gjør den det, og hva er grunnen?

Skrevet

Litt eksos føres tilbake til ny forbrenning for å redusere tilgjengelig oksygen. Dette senker sylindertemperaturen og dermed mindre produksjon av NOX'er. Nitrogenoksyd er drivhusgass og fyfy.

Jeg tror EGR er utkoblet ved tomgang og fullt pådrag.

Skrevet

Bypass'en er designet og produsert slik at den er identisk med dimensjonene til den originale EGR ventilen. Det opprinnelige systemet lar varm og forurensende eksos resirkuleres gjennom inntaks systemet og dette medfører at det blir mye sot liggende igjen i systemet og da særlig i EGR ventilen. For EGR ventilen vil det ofte medføre at den blir nesten helt tett. En defekt EGR ventil stjeler kraft fra motoren.

Siden bypass'en er helt åpen innvendig er vil det medføre bedre luftgjennomstrømmming og dermed bedre ytelse. Andre fordeler en merker er bedre bunndrag, gassrespons og for min del forsvant problemet med eksos-skyen jeg la bak meg ved fullt gasspådrag.

Jeg har heller ikke opplevd noen feilkoder ved diagnose etter installasjon av bypass'en. Altså kun positive erfaringer for meg som for svært mange andre som har utført denne modifiseringen.

Dere kan også lese tilbakemeldingen fra produsentens ebay-side; http://cgi.ebay.co.uk/BMW-320D-520D-525 ... dZViewItem

Jarle

• 1 month later...
Skrevet

Hei! Jeg har nå fått en ny ladning med denne bypass'en. Så nå kan dere som ikke har fått ved de to første leveringene sende meg en PM. Siden den leveringen som kom idag ikke er på flere en 5 stykker gjelder selvsagt førstemann til mølla prinsippet!

Jarle

• 1 year later...
  • 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...