Gå til innhold

hva er best for å fjerne limrester innevendig på rute?

morten_2
 Share

Anbefalte innlegg

Bruk en hårføner for eks. til og varme opp merkene litt.

Finn ett eller annet så du kan få tak i et hjørne og dra i, så kommer dem nok av.

Om ikke det funker, så brøv med en isskrape etter du har varmet litt.

Limrester som blir igjen fjerner du lett med whitesprit eller lignende.

Men ikke varm så grønnjævlig at ruta fyker da.

Kan skje om du holder varmen på et sted for lenge liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde samme problem når eg skulle fjerne lim etter solfilm...brukte sitrusrens (fekk kjøpt på ein bilverkstad...). Spraya på, let det virke eit par minutt og tørka av med papir.

Funka gull :)

Men unngå og få det på lakken.

Hur det blir om det kommer på skinn/gummi eller plast vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint med vanlig plasterfjerner som du kjøper på apotek, eller kanskje har i medisinskapet hjemme. har du kvinnfolk i hjemmet kan du låne litt neglelakkfjerner, det går bra det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aseton. eller malings-/neglelakkfjerner. avfetting også hvis du har.. men de to andre er mere effektive..

aceton? You f**** crazy?

Aceton er kjent for å raskt "hvitte ned" og gjøre glasset tåkete og ugjennomsiktlig... Neglelakkfjerner ER aceton i de fleste tilfeller.. Malingsfjerner er er bunn og grunn sterk lut... Malingsfjerner kan du lage ved å blande plumbo og tapetlim osv...

Om du ikke tror meg på hvor sterkt jeg vet det her kan du gjøre to ting..

1. Ringe Interiørsenteret A/s Gol, og høre om jeg jobber i malingsbutikk og har greie på løsemiddel..

2. Prøv først rødsprit på skiltet ditt... Deretter vasker du det med aceton...

Så får du se selv hvor sterkt aceton er..

Steike.. Typisk eksempel på at man må passe seg, selv om forumet er nyttig i 99,9% av tilfellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aseton. eller malings-/neglelakkfjerner. avfetting også hvis du har.. men de to andre er mere effektive..

aceton? You f**** crazy?

Aceton er kjent for å raskt "hvitte ned" og gjøre glasset tåkete og ugjennomsiktlig... Neglelakkfjerner ER aceton i de fleste tilfeller.. Malingsfjerner er er bunn og grunn sterk lut... Malingsfjerner kan du lage ved å blande plumbo og tapetlim osv...

Om du ikke tror meg på hvor sterkt jeg vet det her kan du gjøre to ting..

1. Ringe Interiørsenteret A/s Gol, og høre om jeg jobber i malingsbutikk og har greie på løsemiddel..

2. Prøv først rødsprit på skiltet ditt... Deretter vasker du det med aceton...

Så får du se selv hvor sterkt aceton er..

Steike.. Typisk eksempel på at man må passe seg, selv om forumet er nyttig i 99,9% av tilfellene...

passe seg? tror du ikke jeg har prøvd det eller!!!????? har gjort det 2-3 ganger jeg og det er det beste jeg har brukt. så det blir påstand mot påstand i tilfelle. sikkert flink med løsemidler du men jeg vet jo hva jeg har prøvd og det funka som F!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit Bmwhans..

Jeg står hvertfall ikke for det når du sier det.. Men jeg er rimelig klar på aceton er ett for sterkt løsemiddel for glass av denne type.. Som sagt! Ta en fille, dynk den i aceton å dra ett par ganger over lakken på bilen din om du tørr... Jeg skal hvertfall GARANTERE at du angrer deg.. Aceton er IKKE til å spøke med...

Jeg betviler IKKE at du har prøvd det på ditt glass. Og jeg betviler heller ikke at det har gått bra.. med om du har lyst til at andre sine glass står i fare for å bli ødelagte så fine by me.. Dette er ikke ment som en kritisering til deg, heller ikke ment som å betviler dine erfaringe. Men som fagmann på området ønsker jeg bare å UNDERSTREKE at aceton er ett sterkt løsemiddel som kan i værste fall føre til falming/hvitting av glass og andre materialer, og BØR ikke anbefales brukt på glass eller andre ting generelt ifm bil. [-X Det skal også sies at jeg slettes ikke er den alminnelige unge karen som jobber deltid på byggmakker. Jeg har jobba 5 år som maler, og har for tiden 1 og ett halvt års butikkerfaring.. Vært borti alle løsemidler og tynnere, og det finnes knapt noe som er råere enn aceton.

Som hovedregel bør man bruke minst graderte løsemiddel mulig, altså i dette tilfellet sitrusrens eller rødsprit.

Bmwhans? Pleier du som regel å sette deg opp mot fagfolk på området? Bilmekanikere har aldri rett? Lærere er dumme, og slaktere vet ikke hva som er godt kjøtt? Nei, så ikke engang bry deg med å sett deg opp i mot min faglige erfaring heller.. Hva er vitsen med å bruke et av de sterkeste løsemidlene når det står i fare for å ødelegge mer enn å gjøre godt?

Konklusjon: Jeg driter i om det funker.. Aceton bør aldri anbefales til vasking generelt. Er det ikke skadelig for materialet, er det skadelig for deg og miljøet. FINT at du har gjort deg opp en erfaring med det, men ta heller de rådene du får "for god fisk". Det er absolutt ikke din feil at du ikke visste dette. Mannen i gata vet generelt sett lite om løsemidler.. Og jeg bebreider deg ikke.. Ønsker bare å legge inn en forumpost der det står NEI!

Vi bidrar alle med hva vi kan.. Fagfolk får svare innenfor de områdene de kan.. Og når det gjelder dette? Kunne ikke vært mer innenfor min buisness..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...