Gå til innhold

Klima blåser ikke kaldt!?

|Andreas|
 Share

Anbefalte innlegg

@Simen Malerbakken

Veit du hvor mange bar's tryk der maks må vere på et klima anlegg?

Har en bil som mister trykket ganske fort, og vil derfor pumpe op til maks. med luft, og så spraye alt med såpevann for å finne lekasjen.

Da kan du jo fylde anlegget mit etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nykking som om bilen skulle fusket e.l. Men man kjenner at motoren mister litt kraft det første sekundet kompressoren starter.

Om jeg starter klimaen på tomgang så synker turtallet til 500o/min i et lite sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om eller opplevd at bilen nykker når klimaanlegget starter/stopper.

Merker dette tydeligt på min Transit, veldig tydeligt faktigst.

Er egentligt heller ikke så ulogisk, kompressoren dra jo nogle HK, derfor er det egentligt logisk at man merker kompressoren starter og stopper.

Men det kan hende at den undre normale forhold skulle lage en blid start/stop så man ikke merker det så kraftigt.

Desverre fikk jeg aldrig prøvd Klima anlegget i min E34 da det var tom for gas, og nu har jeg byttet motor uten kompressor. Kompressor kommer dog på igjen seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Simen Malerbakken

Veit du hvor mange bar's tryk der maks må vere på et klima anlegg?

Har en bil som mister trykket ganske fort, og vil derfor pumpe op til maks. med luft, og så spraye alt med såpevann for å finne lekasjen.

Da kan du jo fylde anlegget mit etterpå :)

Fylle med luft vil jeg ABSOLUTT ikke tilråde deg.

Fyll med nitrogen, sett trykket til rundt 15 bar la det stå en halvtime, sjekk om det i løpet av en halvtime ikke har sunket så kan du slippe av trykket, bytt tørkefilter og vacumer en 40 minutter eller mer og så kan du slippe på R134a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål ang klima i E36, Jeg har den manuelle utgaven, jeg synes det nykker så fælt i bile.n hver gang kompressoren starter, merker det når den stopper også men da er det ikke fullt så ille. Er det bare sånn det er? eller er kan det være noe å gjøre med det?

Btw: en grillfest hørtes ikke feil ut :)

Her kan det være noe galt med kompressoren, dersom feks et lager er i ferd med å ryke kan den bli tungdrevet, da kan det hende den trenger mer effekt til å dras rundt, en ting er jo feks å etterfylle litt olje kan hjelpe, men som oftest er det like før det er slutt for den kompressoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylle med luft vil jeg ABSOLUTT ikke tilråde deg.

Fyll med nitrogen, sett trykket til rundt 15 bar

Hmmm 15 bar, det var myyyyyye. Blir jo den bombe hvis noe ryker :shock:

Hvor højt er vanligt driftstryk egentligt på et AC system? håper ikke det er så højt, for da kommer jeg da til å utvikle en frykt for å ha biler med AC :lol:

Er rørlegger, og tryktester vi med luft, da går vi ikke over 1bar.......men det er self. også maaange flere liter med luft vi prater om da.

Men ryker et anlegg med bare rimelig størrelse og 1 bars tryk....ja da er det bare å håpe at ingen står tæt ved der det ryker :grab:

Nitrogen ja......da er det jo bare med å få tak i det da......hvad med Argon, eller blir det samme effekt som luft.

Trodde ikke det var så farlig om der kom luft i, systemet skal jo vakumeres allikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...