dejavu Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Plutselig nerveslitende tikkelyd fra min m50 motor i 320i -92 mod. bragte meg til verksted, hvor man antok ventilløftere var slitt. Kr. 650 pr stk. ganget med 24 gir 15600 pluss arbeidspenger. Jeg gadd ikke engang spørre om det var med eller uten moms. Dette forsto verksted,og foreslo motorrens kombinert med oljeskift.Jeg kjøpte en grå flaske med innhold verdsatt til 400 spenn. Skulle helles på motor,og kjøres i 10-30 minutt på tomgang. Deretter umiddelbart oljeskift og bytte av filter. Jeg satte i gang,og etter 30 minutter tomgang skrudde jeg først ut oljefilter, og gikk deretter løs på oljepluggen i bånnpanna. Brukte skikkelig skralle med kraftpipe på, og da det første jeg hørte etter å ha trukket mutteren feil vei, var lyden av "KNEKK", skjønte jeg at nå hadde tikkingen forårsaket et nytt problem. Hodet på mutteren gikk rett av,men på tross av dette så strømmet gloheit olje ukontrollert ned på beleggingsteinene på gårdsplassen min. Tipper det rant ut et par liter med svart gørr før bøtta kom på plass. Det undret meg noe, at olje rant ut, på tross av at gjengedelen av mutteren fremdeles satt i hullet. Forklaringen var at mutteren var hul,og at det bare var den massive delen som hadde knekt av. Den gjenværende hule biten, lot seg faktisk skru ut med et skrujern. -Et utrolig mirakel,tenkte jeg,som først hadde sett for meg pinlig verkstedbesøk og oppboring av nye gjenger. Det hele selvsagt etter 4 ukers venting. Kveld som det var,hadde Bavaria stengt,men Biltema åpent. Der skjedde nok et mirakel, idet de tryllet fra en identisk bånnpannemutter. Jeg kjøpte også 10 liter med syntetisk olje,5-50,-for litt slitne motorer, sto det. Hjemme igjen fyllte jeg opp,og opplevde en motor som maks gikk på 4 sylindre. Årsaken viste seg å være vann nede i pluggsetene. Jeg hadde tatt en motorvask forut for tikkeoperasjonen,og fordi det mangler en av festeskruene til toppdekslet,så rant vann ned i hullene og lagde krøll. Så da skrudde jeg ut to av coilene,stappet en strømpe nedi og tørket opp vannet. Ikke helt fornøyd ,så tok jeg også ut pluggene fra hull 1 og 2. Da er det at jeg mister èn av festemutterene til coilen nedi hullet. Med lommelykt kan jeg se at den balanserer på kanten av stupet,dypt der nede. Ny Biltema tur, hvor jeg kjøper inn magnetisk teleskop-penn. Da skjer tredje mirakel den kvelden, nemlig at jeg får mutteren opp og ut i friluft, i stedet for at den ramlet ned i sylindermørket,hvor jeg antar den ville forårsaket betydelig ugreie. Kveldens fjerde mirakel, var at tikkingen forsvant! Moralen må være at man bør være tilstede både i ånd og fysikk, når man som hobbymekaniker skrur på sin BMW. Det som i utgangspunktet skulle være en enkel operasjon, medførte 12 timers stress og mas for meg. I tillegg til en grisete parkeringsplass. Noen som vet hvorfor oljepluggen har hul gjengedel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Hvis du tar den prisen du fikk på verkstedet, trekker fra delekostnader og deler resten på 12 timer så sitter du igjen med en ganske grei timefortjeneste da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dejavu Skrevet Juni 21, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2007 Vel talt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Skal ikke være lett å skru selv nei, men du fikk i det minste ordnet det selv. Ikke dårlig bare det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 650 kr pr løfter ja.. de kan det med å ta seg betalt. hos koed får du de for 105 kr pr stk+moms. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Pluggen er hul fordi hobbymekanikere skal kunne skru den ut med skrujern etter å ha knekt av hodet Fint det ordnet seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dejavu Skrevet Juni 21, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2007 Pluggen er hul fordi hobbymekanikere skal kunne skru den ut med skrujern etter å ha knekt av hodet Fint det ordnet seg.. Det er det jeg mener, at ingeniørene i Bayeren slettes ikke er dumme! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Helt sikkert opplevd det de også tror du ikke? Syntes det var interessant at biltemaoljen fungerte så greit. Vet du hvilken rens du prøvde? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR.H Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Veldig bra skrevet ! 5-50 Oljen er fin for M50 motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bg320 Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Eg brukar biltema olje i BMWen min også. Trur det er statoil olje. Helsyntetisk Biltema olje er visst go greier sier far min Han har vore bilmekanikar så går god for det då! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 blir ikke 5-50 veldig tynt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 jeg har brukt 5-50 biltema oljen på m50 motor.. fungerer som olje det:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ropa Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Dette var jo mirakuløs lesing,hehe Men flott at det ordnet seg for deg Men viktig med oljeskift ved ca hver 10.000km ihvertfall, så man ikke får en tikke motor. 5000km enda bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dejavu Skrevet Juni 21, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2007 Vet du hvilken rens du prøvde Dessverre,den boksen gikk i restavfallet i morges. Men verkstedet hvor jeg kjøpte den, hentet den fra et avlåst metallskap,så de må ha vært ganske redde noen skulle komme forbi og stjele dem Forøvrig vet jeg ikke hva som har hjulpet.Ser flere muligheter. Frem og tilbake med høyt turtall på motorveien, renser vel noe opp i de hydaruliske systemene,oljeskift det samme og muligens den tilsettingen jeg helte på. Hvem vet. Noen skulle gjort en undersøkelse,og isolert de enkelte faktorer. Hadde vært greit å vite, om de kjemiske substansene er verdt pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Juni 21, 2007 Share Skrevet Juni 21, 2007 Heah, må innrømme at jeg kjenner meg igjen her Ikke med dette spesifikke tilfellet, men at ei halv fjær blir til 500hundre høns når noe skal fikses Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå