Gå til innhold

Tikkingens iboende faenskap...


dejavu
 Share

Anbefalte innlegg

Plutselig nerveslitende tikkelyd fra min m50 motor i 320i -92 mod. bragte meg til verksted, hvor man antok ventilløftere var slitt. Kr. 650 pr stk. ganget med 24 gir 15600 pluss arbeidspenger. Jeg gadd ikke engang spørre om det var med eller uten moms. Dette forsto verksted,og foreslo motorrens kombinert med oljeskift.Jeg kjøpte en grå flaske med innhold verdsatt til 400 spenn. Skulle helles på motor,og kjøres i 10-30 minutt på tomgang. Deretter umiddelbart oljeskift og bytte av filter.

Jeg satte i gang,og etter 30 minutter tomgang skrudde jeg først ut oljefilter, og gikk deretter løs på oljepluggen i bånnpanna. Brukte skikkelig skralle med kraftpipe på, og da det første jeg hørte etter å ha trukket mutteren feil vei, var lyden av "KNEKK", skjønte jeg at nå hadde tikkingen forårsaket et nytt problem. Hodet på mutteren gikk rett av,men på tross av dette så strømmet gloheit olje ukontrollert ned på beleggingsteinene på gårdsplassen min. Tipper det rant ut et par liter med svart gørr før bøtta kom på plass. Det undret meg noe, at olje rant ut, på tross av at gjengedelen av mutteren fremdeles satt i hullet. Forklaringen var at mutteren var hul,og at det bare var den massive delen som hadde knekt av. Den gjenværende hule biten, lot seg faktisk skru ut med et skrujern. -Et utrolig mirakel,tenkte jeg,som først hadde sett for meg pinlig verkstedbesøk og oppboring av nye gjenger. Det hele selvsagt etter 4 ukers venting. Kveld som det var,hadde Bavaria stengt,men Biltema åpent. Der skjedde nok et mirakel, idet de tryllet fra en identisk bånnpannemutter. Jeg kjøpte også 10 liter med syntetisk olje,5-50,-for litt slitne motorer, sto det. Hjemme igjen fyllte jeg opp,og opplevde en motor som maks gikk på 4 sylindre. Årsaken viste seg å være vann nede i pluggsetene. Jeg hadde tatt en motorvask forut for tikkeoperasjonen,og fordi det mangler en av festeskruene til toppdekslet,så rant vann ned i hullene og lagde krøll. Så da skrudde jeg ut to av coilene,stappet en strømpe nedi og tørket opp vannet. Ikke helt fornøyd ,så tok jeg også ut pluggene fra hull 1 og 2. Da er det at jeg mister èn av festemutterene til coilen nedi hullet. Med lommelykt kan jeg se at den balanserer på kanten av stupet,dypt der nede. Ny Biltema tur, hvor jeg kjøper inn magnetisk teleskop-penn. Da skjer tredje mirakel den kvelden, nemlig at jeg får mutteren opp og ut i friluft, i stedet for at den ramlet ned i sylindermørket,hvor jeg antar den ville forårsaket betydelig ugreie.

Kveldens fjerde mirakel, var at tikkingen forsvant!

Moralen må være at man bør være tilstede både i ånd og fysikk, når man som hobbymekaniker skrur på sin BMW. Det som i utgangspunktet skulle være en enkel operasjon, medførte 12 timers stress og mas for meg. I tillegg til en grisete parkeringsplass.

Noen som vet hvorfor oljepluggen har hul gjengedel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken rens du prøvde

Dessverre,den boksen gikk i restavfallet i morges. Men verkstedet hvor jeg kjøpte den, hentet den fra et avlåst metallskap,så de må ha vært ganske redde noen skulle komme forbi og stjele dem :?

Forøvrig vet jeg ikke hva som har hjulpet.Ser flere muligheter. Frem og tilbake med høyt turtall på motorveien, renser vel noe opp i de hydaruliske systemene,oljeskift det samme og muligens den tilsettingen jeg helte på.

Hvem vet. Noen skulle gjort en undersøkelse,og isolert de enkelte faktorer. Hadde vært greit å vite, om de kjemiske substansene er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...