Gå til innhold

BMW 528iA


Granhaug
 Share

Anbefalte innlegg

Vurdere kjøpe meg en BMW E39 528iA.

Så på modellguiden over biler her at 0-100km var 7,5 med manuell og 8,8 med automat, men hvordan er det hvis man bruker steptronicen og knepper selv? Er det fortsatt 8,8 eller?

Lurte evnt. også på og sette inn en chip, er det noen som vet om noen bra chip og evnt. firma som er eksperter på disse bilene?

Og hvor mye ekstra krefter er det egentlig og hente med en chip?

Morten Granhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skifte til M50 manifold for å få ut noe mere hester, det er det samme med både 523 og 528, jeg skal gjøre dette på min 523 og da får jeg rundt 200 hester, på 528 får en noe over 200 hester, disse motorene er strupet ned pga I Tyskland så er det dyrere med forsikring eller noe sånn hvis bilen har over 190 hester eller hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5-motoren med 192hk ble i 523 og 323 "strupet" ned for å skape avstand opp til 2,8 med 193 hk. Ikke på grunn av forsikring etc.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at årsaken til at M52 har trangere innsug enn M50 må ha en eller annen teknisk forklaring. Det er ikke helt uten grunn at ingeniørene har gått for en slik løsning. Garasjetrimmere som liksom vet mye bedre frigjør altså 30 hk toppeffekt kun ved å skifte dette innsuget? Min påstand: den økte toppeffekten går ut over noe annet.

Trangere innsugskanaler gi høyere fart på luften, øker spylegraden i sylinderen og gi enten bedre dreiemoment eller effekt. Jeg husker ikke hvilke av det to i farten. Samme fenomen ser vi på Honda med VTEC og Toyotas Vvti hvor ventilene har redusert løftehøyde frem til et vist turtall før de gir full åpning. Dette for å gi bedre bunndrag på lave turtall.

Jeg vet at på MC er det faktisk slik at når man porter toppen så støper man faktisk igjen litt av innsugsportene på enkelte modeller for å gi økt hastighet på luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skifte til M50 manifold for å få ut noe mere hester, det er det samme med både 523 og 528, jeg skal gjøre dette på min 523 og da får jeg rundt 200 hester, på 528 får en noe over 200 hester, disse motorene er strupet ned pga I Tyskland så er det dyrere med forsikring eller noe sånn hvis bilen har over 190 hester eller hva det var.

m50 b25 innsug skal hjelpe deg litt. er noe mer også tror jeg... ledningsnett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5-motoren med 192hk ble i 523 og 323 "strupet" ned for å skape avstand opp til 2,8 med 193 hk. Ikke på grunn av forsikring etc.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at årsaken til at M52 har trangere innsug enn M50 må ha en eller annen teknisk forklaring. Det er ikke helt uten grunn at ingeniørene har gått for en slik løsning. Garasjetrimmere som liksom vet mye bedre frigjør altså 30 hk toppeffekt kun ved å skifte dette innsuget? Min påstand: den økte toppeffekten går ut over noe annet.

Trangere innsugskanaler gi høyere fart på luften, øker spylegraden i sylinderen og gi enten bedre dreiemoment eller effekt. Jeg husker ikke hvilke av det to i farten. Samme fenomen ser vi på Honda med VTEC og Toyotas Vvti hvor ventilene har redusert løftehøyde frem til et vist turtall før de gir full åpning. Dette for å gi bedre bunndrag på lave turtall.

Jeg vet at på MC er det faktisk slik at når man porter toppen så støper man faktisk igjen litt av innsugsportene på enkelte modeller for å gi økt hastighet på luften.

Du mister litt bunndrag med bare å skifte manifolden, men det vinner du tilbake med ett big bore throttle kit, dette er omtalt mange steder rundt på nett, jeg skal uansett skifte til M50 manifold på min med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...