Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

ja jeg kan høre med dem!! og disel forbruke mitt gikk ned fra 0,7 til 0,5 på mila så d var oxo positivt!! der jeg hadde bilen min på verksted sa di at di hadde opplevd samme probleme på mange BMWèr av den typen.. kunne oxo komme viss kjørestilen ble drastiskt endret..!! Var iværtfall d di sa på BMW eg har ikkje peil så...!!

Ok hmmm. Ja det hadde vært fint om du kunne høre med de og fått litt info ang dette problemet og hva de kan om det.

Hadde vært litt gøy og hørt litt mere om den forandringen i kjørestil teorien.

Forbruket på min bil er ca 0,7 på mila, det er vel litt høyt for denne bilen ja, så det kan vel være at du er inne på noe her.....

Men hvordan er kjørestilen din når du har et forbruk på 0,5 på mila ???

En takk til alle som bidrar her for at vi kan få løst våres svært irriterende problem :):)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Min kjørestil er ganske variert.. men for d meste bykjøring da bruker den vell mellom 0,6-0,7 men på langkjøring bruker den 0,5!! Du kan jo ringe til bavaria i stavanger og høre med di selv da kan du jo spør om d du lurer på 51 63 60 00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bykjøing og kun 0,7l/mil????

Jeg ligger nå over literen på bykjøring, men landeveis ligger ned mot 0,5l/mil. Det må bety at noe ikke fungere i kjørestillen her i min by. Da jeg hentet bilen like før jul i Oslo, så lå forbruksmåleren på 0,55l/mil. Dette er litt feilvisning, men sannheten lå nok ca. 0,65l/mil.

Nå ligger forbruksmåleren i snitt på godt over literen, så det kan godt hende at drastisk endring av kjørestil gir merkelige resultater. Jeg viste ikke at automatkassen hadde en "lære-funksjon". Har Getrage-kasse.

Da bilen er importert fra Tyskland i 2005, så kan det være at motorstyring og automatprogrammet ikke er avstemt etter norske forhold.

Kan dette være en forklaring? Hvor mange av dere som har dette problemet og som kjører importert bil?

RS

Min kjørestil er ganske variert.. men for d meste bykjøring da bruker den vell mellom 0,6-0,7 men på langkjøring bruker den 0,5!! Du kan jo ringe til bavaria i stavanger og høre med di selv da kan du jo spør om d du lurer på 51 63 60 00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forbruk dere har :P . Ligger selv på 0.85 med 3 litern. Da med mye bykjøring.

Btw: ristinga i bilen viste seg å være dårlig gløde plugger av en eller annen grunn. Ikke vet jeg. Men skal inn å få bytta alle nå i slutten av mnd så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bykjøing og kun 0,7l/mil????

Jeg ligger nå over literen på bykjøring, men landeveis ligger ned mot 0,5l/mil. Det må bety at noe ikke fungere i kjørestillen her i min by. Da jeg hentet bilen like før jul i Oslo, så lå forbruksmåleren på 0,55l/mil. Dette er litt feilvisning, men sannheten lå nok ca. 0,65l/mil.

Nå ligger forbruksmåleren i snitt på godt over literen, så det kan godt hende at drastisk endring av kjørestil gir merkelige resultater. Jeg viste ikke at automatkassen hadde en "lære-funksjon". Har Getrage-kasse.

Da bilen er importert fra Tyskland i 2005, så kan det være at motorstyring og automatprogrammet ikke er avstemt etter norske forhold.

Kan dette være en forklaring? Hvor mange av dere som har dette problemet og som kjører importert bil?

RS

Min kjørestil er ganske variert.. men for d meste bykjøring da bruker den vell mellom 0,6-0,7 men på langkjøring bruker den 0,5!! Du kan jo ringe til bavaria i stavanger og høre med di selv da kan du jo spør om d du lurer på 51 63 60 00

Hmmm hvis jeg hovedsaklig kjører landevei ligger jeg på rett under 0.7 på mila.

Men er det forskjell på tysk progamvare og norsk. Min bil er import bil..

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil har vært nede i 0,55 på landevei, men stiger nok til 0,80 - 1.00 på blandet kjøring. Jeg har tyskimportert bil, dette med oppdatering av programvaren til girkassen høres interessant ut! Har forøvrig enda ikke skiftet hardykobling og mellomaksellageret. Det ligger i eska enda.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på et annet topic her inne at en skulle ta av strømmen og la den stå såndt i over en time. Da skulle den vist nullstille seg.

Ja det blir artigt og se resultatet etter at du skifter hardyen og lageret..

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har time hos BMW den 28.april der ny software for motor og automat skal legges inn. Har fått tips om at tysk-solgte biler som er blitt importert til Norge har programvare satt opp på en annen måte, enn biler solgt i norden. BMW gav meg et håp om en liten sjangse at problemet kan løses med dette, selv om de holdt en knapp på konverter.

Vi får se!

RS

Noen som har gjort noe mer her...? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi følger med i spenning om det hjelper med ny programvare. Men som sakt har jeg bytta koverter og girkasse uten at dette hjalp.

Men gi en tilbakemelding så snart du har vært hos bmw, så vi får høre resultatet :):)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi følger med i spenning om det hjelper med ny programvare. Men som sakt har jeg bytta konverter og girkasse uten at dette hjalp.

Men gi en tilbakemelding så snart du har vært hos bmw, så vi får høre resultatet :):)

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har time hos BMW den 28.april der ny software for motor og automat skal legges inn. Har fått tips om at tysk-solgte biler som er blitt importert til Norge har programvare satt opp på en annen måte, enn biler solgt i norden. BMW gav meg et håp om en liten sjangse at problemet kan løses med dette, selv om de holdt en knapp på konverter.

Vi får se!

RS

Noen som har gjort noe mer her...? :)

Noe nytt fra timen hos BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel !!!

Har en god og en dårlig nyhet!

Den goden nyheten er at etter en oppgradering av software på motor og automatkassen, så forsvant turtall-variasjonene. Hadde jo problemer med at turtallet pendlet ved lav hastighet i bykjøring 40-60km/h.

Den dårlige nyheten er at duringen som kun oppstår i oppoverbakker er fortsatt tilstede. Jeg klarer ikke å audiotivt lokalisere kilden til lyden, men subjektivt så høres det ut som det kommer bakfra/bak automatkassen. Lyd i karosseri kan forplante seg slik at man blir forvirret og kliden kan komme fra andreplasser enn hva man hører og tror.

Frekvensen på duringen virker veldig upåvirket av både hastighet og turtall. Jeg tenker slik at er det mellomakslingen/drivakslingene så endrer frekvensen på duringen etter hastigheter. Det rare er at når duringen oppstår, så behøver jeg bare å endten trykke litt på gassen, eller slakke litt av så forsvinner lyden. Men den komme tilbake igjen etter en kort stund. Duringen kommer så og si kun i oppoverbakker. Det virker som man må holde et fast gasspådrag i ei stund, så kommer duringen etter hvert. Jeg frykter converteren, men ikke selve hoveddelsen av converteren, men den løse turbinen som er i midten som skal sørge for at converteren "slipper" i nedoverbakkene eller når man slipper gassen. Converteren er som sagt 3-delt;

- Delen montert på drivaksliken ut fra motoren

- Delen som er koblet til inngående aksling på automatkassen

- En løs turbin i midten.

Jeg tror det er en slakk i den midtre turbinen som skaper en resonansvibrasjone ved et viss turtall på turbinen. Denne turbinen kan ha forskjellig turtall enn både motor og gearkassen da den ikke er fysisk fast i noen av delene. Det blir nok enda en tur på BMW, men akkurat nu tør jeg ikke i frykt for hva det vil koste :-s

Fikk fikset noen andre småting, så den egenetlig grunnen var å finne ut hvorfor den ene Xenon-lyset ikke tenner. Skal jo inn snart på EU-kontroll og må ha lysene i orden. Uansett ble automatkassen en helt annen etter oppgradering!

RS

Har time hos BMW den 28.april der ny software for motor og automat skal legges inn. Har fått tips om at tysk-solgte biler som er blitt importert til Norge har programvare satt opp på en annen måte, enn biler solgt i norden. BMW gav meg et håp om en liten sjangse at problemet kan løses med dette, selv om de holdt en knapp på konverter.

Vi får se!

RS

Noen som har gjort noe mer her...? :)

Noe nytt fra timen hos BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...