Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det koster ca. 1000-lappen. De setter av en time til dette for også å prøve kjøre bilen etterpå-

Jeg betalte tilsammen 4500kr men da inkluderte det ei Xenon-pære og 3timers diagnostisering pluss oppgradering. Det er ikke så ille for jeg fryktet mer! Jeg anbefaler sterkeste at dere som har f.eks import fra av en 2002mod, så oppgrader autmoatkassen og motor. Automatkassen ble silkemyk i gearingen etter oppgraderingen.

RS

Hvor mye kostet oppgraderingen av software?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Noen som med sikkerhet har lokalisert årsaken til denne omtalte durelyden? Hardykobling? Mellomaksling?

Har en 03 320dat(ikke importert) der jeg har merket denne duringen av og til, lyder akkurat som om man kjører på sånne oppdelte gule striper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Som jeg har skrevet tidligere:

Etter en oljeskift på automatkassen ble det mye bedre. Siden automatkassen ikke ble flushet så fikk jeg kun byttet 5 av 9 liter, så er det fortsatt noen gammelolje igjen. Vurderer å få flusha kassa.

Det var stor forskjell etter oljebyte, så jeg tror her er løsningen!

RS

bumper denne! noe nytt? :?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange automatkassehavari som kunne vært unngått hvis man la inn oljebyte på storservicet?

Der har BMW sviktet dramatist.

Og for ikke å glemme veivhusfilteret som kan gå tett og forårsake turbo-havari.

RS

Virker derimot som om det er forskjellig fra forhandler til forhandler. Jeg vet derimot at Trondsen anbefaler bytte av olje hver 100k, men ikke alle gjør det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Vel hvis alt annet ikke fungerer, så er det stor sannsynlighet at det er et problem med konverteren.

Ikke mulig å reparere og man må bytte. Man risikerer også totalhavari :-s

Dette er dyrt, så da kan det lønne seg å få kontakt med en GM-spesialist. GM-kassene finnes også på endel Am-Cars ala Cadillac.

Skal selv til flushing om 1uke. Tok selv for et år siden en tapp av/fyll på skift som gjorde ting merkbart bedre. Vil være helt sikkert og satser på en skikkelig flushing slik at all olje blir byttet.

RS

Hva ble konklusjonen på dette problemet? Jeg byttet olje på kassa men ble ikke kvitt lyden :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent samme problemer med min '03 320dAT.

Vibrasjoner ved 14-1600 omdreininger som virker å kommer fra midt under bilen eller bak.

I tillegg: kraftige svingninger i turtallet i området 900-1800 omdreininger, som kommer og går. Svinger med ca. 1-200 omdreininger, opp og ned. Uavhengig av motortemperatur osv.

Begge problemene oppstår helst ved svakt gasspådrag, og gjerne i oppoverbakke. Svingningene har etter hvert også begynt å komme på slett vei og uten gasspådrag. Begge problemene forsvinner ved å lette litt på gassen.

Verkstedet konkluderte med defekt konverter. Ble byttet, sammen med motorfester og gearkassefester. Pris ca. 30.000.-

Muligens en liten bedring i vibrasjonene (placebo-effekt?) Ellers ingen forskjell (dog en merkbar forskjell for lommeboka!!)

Verkstedet driver i skrivende stund og bytter svingningsdemper på motor, og hardykopling på differensial, samt tettering differensial pga lekkasje (som vel antakelig kommer av vibrasjonene). Pris ca. 10.000,- Spent på utfallet, men tviler nå veeldig sterkt på at det vil fikse variasjonene i turtallet.

Hvorfor får jeg følelsen av at BMW-verkstedene er helt på jordet når de stilles overfor problemer som dette? Det finnes flere eksempler på at folk nærmest blir ruinert av deres prøve-og-feile-fremgangsmåte.

Skal prøve å få oppgradert software i gearkasse og motor for å fjerne turtallsvariasjonene.

Kommer med tilbakemelding...

Autonils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...