Gå til innhold

During/vibrering m/Triptronic 320DTA 03mod


Bjojoh
 Share

Anbefalte innlegg

Burde vel strengt tatt kreve at verksted ikke fakt. ting de bytter men som ikke løser problemet.

Strengt tatt burde fabrikken ikke levere biler som ikke lar seg feilsøke uten prøving og feiling! Evnt være villig til å ta støyten i form av refusjon til merkeverkstedene når de bytter deler som ikke fikser problemene. Slik det er i dag, er det kundene som sitter igjen med svarteper, mens verkstedene, importøren, deleprodusentene osv tjener grovt.

Det er tydeligvis svært mange både i inn- og utland som sliter med diverse problem som BMW-verkstedene ikke finner ut av, eller som sitter igjen med store regninger for regelrette produksjonsfeil. Dette vet BMW-ledelsen garantert om!

Å plages på denne måten sliter på entusiasmen til selv den mest ihuga bimmerfanatikeren. Merkelig at BMW fortsetter å late som om kjente problem knapt eksisterer, og setter sin lit til merkelojaliteten hos folk. Kan det holde i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er ikke uenig med deg der, men det som lå litt bak det jeg skrev er at folk flest ikke er flinke nok til å bruke kjøpsloven.

Å sette seg litt inn i den kan nok spare en for masse unødige utgifter på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig med deg der, men det som lå litt bak det jeg skrev er at folk flest ikke er flinke nok til å bruke kjøpsloven.

Kjøpsloven gir 2 års reklamasjonsfrist for privatkjøp, og det er det mange nok som ikke vet. Men vi er nok mye mindre bevisste mht reklamasjon og rettigheter ifbm reparasjoner...

Mye av problemet er at de fleste bilene her i landet er så gamle at de er langt utenfor både fabrikkgarantiene og reklamasjonsfristen fra importøren. Da er man som bileier prisgitt at den bilen man har, har godt nok kvalitet, at folk stiller krav til verkstedene og de vet hva de gjør, eller at man sjøl elsker å mekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro og mene at om man har bilen på service, og da ber dem fikse for eks during. Verksted gir deg en pris og de utfører jobben men ikke klarer å fikse det, er det grunn til å enten få bilen tilbake slik den var eller redusert pris.

Slik jeg tolker kjøpsloven hvertfall. Men man bør da kunne den og henvise til evt. paragraf. Mange verksteder som selv ikke kan så mye om kjøpsloven, så er lett å bli satt i en situasjon der man betaler for unødig arbeid.

Har et eksempel der en kamerat skulle bytte reg reim. Verksted ga en pris som viste seg å være ca 50% for lav. De prøvde seg på å få full pris men han henviste til kjøpsloven som sier maks 15% påslag uten å informere. De kunne ikke gjøre annet en å ta oppgitt pris før han leverte + 15% :) Viktig da å få tilbud skriftelig før man leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått flusha kassa, men det er ikke blitt noe bedre. Men de har oppdaget at motorfestene var gåen. Hvis jeg skulle ha tippet ut fra hvor durelyden kommer fra, så hadde jeg trodd det er mellomakslingen som er problemet. Jeg får ikke det til å stemme at duringen kommer fra converteren og nå som en har fått byttet converteren og fortsatt har problemet, så vente vi i spenning på neste runde.

Forresten oppdaget de at begge mine bakfjærer er brukke :-s

Finner ikke fjærer hos GS? Hvor er fjærene på GS?

RS

Ok. Da spørs det om jeg ikke må flushe den da, jeg tappet bare av og fyllte på. Kan du ikke si ifra om du ble kvitt lyden/vibrasjonen etter du har gjort det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått byttet dette:

- svingningsdemper motor (sprukket)

- motorfester (hard gummi)

- gearkassefester (like harde?)

- hardykopling differensial (sprukket)

- converter gearkasse (pga during som å kjøre på rillete veimarkering og kraftig rykking)

- tettering differensial (lekkasje pga vibrasjonene?)

Den voldsomme duringen på 1400-1600 omdreninger synes å ha vært forårsaket

av converteret. De gjenværende vibrasjonene etter converterbytttet er mindre nå. Men

det vibrerer fortsatt mellom 900 og 1800 omdreininger, dog mindre enn før (og kanskje

til å leve med). Skal få sjekket bakaksling, opphengsforinger og slikt. Og dekkene.

Vibrasjoner er tydeligvis vanskelige greier...

Fikk også oppgradert firmware i gearkassa og motoren i et desperat forsøk på å kurere

det svingende motorturtallet. Mirakelkur? I hvertfall oppfører bilen seg helt annerledes nå.

Gearingen virker noe hardere (pga at minnet er nullet ut?), men det varierende turtallet

er borte. Tør man håpe at det varer?

Vil absolutt anbefale dieselfolket å få sjekket motor- og gearkassefester, samt svingings-

demper. Med unntak av svingningsdemperen er dette ting som ikke koster all verden å få

byttet. Motorgangen er mykere enn før, og det er ikke lenger noen rykking ved start og

stopp av motoren.

Nå skal jeg rense EGR-ventil, bytte veivhusventilasjon og luftfilter, og inspisere innsug

(ingen løse spjeld?), så håper jeg at det ikke kommer flere dyre reparasjoner på en stund...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk oppdatert firmware i kassen (og motoren) her forleden. Det fjernet den nervøse oppførselen, og bilen føles som ny igjen. MEN: vibrasjonene er der fortsatt på 1400-1600 omdreininger. :(

I motsetning til problemet som Bjojoh beskriver, så virker det som om problemet på min bil ikke er avhengig verken av hastighet eller gear, kun turtall. Derfor har jeg vondt for å tro at dette kommer av mellomaksling eller differensial. Hva annet gjenstår? Svinghjul? Turbo? Selv om min bil har lav km, begynner jeg å tro at det kan være selve kassen som vibrerer. Selv om det var en annen her som hadde byttet hele kassen uten at vibrasjonene forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sent på denne, men har samme symptomer som de fleste her - visse turtall og pådrag - hørs ut som om mellomakselen er i kritisk turtall - går av gassen (-->forsvinner) - paller gassen (--> drar seg gjennom vibrasjonsområdet og stilner)

Har egentlig samme å melde som disl i denne gamle tråden:

http://www.eternia.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=29826&hilit=during&sid=39b1ba4691f98f4d9ed215c06d31b1f4

Hadde bilen på Tronrud (nå bilia) i Fredrikstad sent 07 - byttet aut.kasse olje (ikke flush) og filter + SWupg. Jeg betalte ca 1800 for dette, inkl en nøkkeloppmelding selv, bilen var da innenfor 5 års reklamasjonsrett (april 2003, ny fra stenshagen). Kmst: 80k

Ble bra i ca ett år/20k. Lyden er tilbake, men jeg har ikke gjort noe med det (grunnet teorien nedenfor, at kassa ikke raser pga dette). Samme teori som jeg ble presentert; filteret i kassa sitter på slange/rørstuss (eller 2x rørstusser)-simmerringene blir ganske fort morkne, og gjør at dette vibrerer og slår i sumpa på kassa. Det var i hvertfall deres teori.

Grandahl i Sarpsborg (importsjappe som etter hva jeg har hørt er OK) hadde på mistanke visstnok byttet mellomaksler og hardy-skiver mm. og etterhvert funnet ut dette.

Da jeg kom tilbake noen måneder senere for å klage på at lyden igjen var der, var bilen over garanti/rekl. Jeg mente at de gjorde dette innen 5 år, og at jeg attpåtil betalte for det - svaret han på serviceskranken presterte å gi var at "sånne garantisaker... det må du ta med tidligere eier..." Jeg gidder ikke ha noe med den forhandleren å gjøre, med mindre de skulle ha et knallkjøp av en sen e61 eller e91 i innbytte.

TK Bil (et uavhengig verksted på Kjenne i Onsøy/Fredrikstad) mente over telefon kanskje at det kunne være et flex-ledd på eksosen, noe jeg ikke har forsket noe mer på.

Bilen har nå gått 129k og jeg vurderer å bytte olja på kassa selv, eller la Bilia Moss ta det på insp1 minus oljeservice jeg skal ta snart, for å få stemplet.

I juni raste remskiva i forkant, kjent problem på e46DAT 150hk. Det var den vulkede svingningsdemperen mellom navet og rem-banen som slapp(enten navet eller banen, vet ikke). Det har i hvertfall ikke noe med denne å gjøre.

Stort sett fornøyd med Arne Guldbransen på Økern, siden jeg måtte la NAF frakte til nærmeste OK sted i Oslo. Bortsett fra at de skulle ha ca 700kr for nye viskerblader, da de selv knertet ruta mi som følge av en kasko-glass-rep de prøvde seg på, og måtte bytte ruta for egen regning... (endte med at de plukket av de nye, satt på de gamle og ga penger tilbake...)

Generelt vil jeg råde folk med denne bilen å ta oljeskift og enkle sjekkpunkter som luftfilter/kupe selv ved 15-20k, få tatt veivhusventilasjon minst hvert 3. skift, så turboen er safe. Dieselfilter ved hver ca 40k kanskje.

Til slutt:

Noen andre som har hørt samme teori? Dvs. oljefilter på girkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som veldig mange har dette problemet. Dette problemet oppstår på både diesel og bensin, men fellestrekket er automatkasse. Det er mest sannsynlig noe med Converteren og Lock-in-systemet, som skal hindre converteren å slure(Bedre forbruk). Jeg vet ikke hvordan Lock-in fungerer på disse kassene.

Som en tidligere her skriver er at etter at converteren ble byttet, så ble duringen mye bedre, men jeg tror Lock-in systemet styres fra innsiden av kassa så det kan være noe der som igjen skader Converteren.

Siden det er så mange som sliter med dette, så burde BMW kobles mer inn. Det blir alt for mye bytt-og-prøv som i lengden er svært kostbar. Det blir totalt feil at man bytter ting som ikke er feil med.

Derfor burde BMW sjekke dette bedre opp og få en skikkelig diagnose slik at når folk får symptomene, så vet verkstedene hva det er og hva som må fikses

JEG STILLER GJERNE BILEN TIL DISPOSISJON....HØRE DU BMW NORGE!!!???

Kan BMW CCN/Bimmers ta kontakt med BMW Norge om dette?

Jeg har selv samme symptomer og jeg forstår ingenting fordi duringen/vibrasjonen virker som det kommer bak fra, men slikt kan jo spre seg i karosseriet og man hører/føler feil.

Jeg har byttet olje og filter på automatkassen og det er ingen problemer med tettningsringene på filteret.

Det man må være nøye er å få ut de gamle ringene som kan sette seg fast og bli igjen når filteret dras av.

Jeg hadde også i begynnelsen problemer med at turtallet pendlet, men nytt program på automatkassen så forsvant dette. Det virker på meg at problemet oppstår i kombinasjon med flere ting, men hva????

Men hva er denne "Vibrasjonsdemperen" som dere snakker om? Er ikke dette Reim-hjulet på veiva framme? Det heter dette på GS Bildeler. Hvorfor kalles det vibrasjonsdemper?

RS

Sent på denne, men har samme symptomer som de fleste her - visse turtall og pådrag - hørs ut som om mellomakselen er i kritisk turtall - går av gassen (-->forsvinner) - paller gassen (--> drar seg gjennom vibrasjonsområdet og stilner)

...

Til slutt:

Noen andre som har hørt samme teori? Dvs. oljefilter på girkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lock-in eller Lock-up (hørt begge) er en lamell-clutch, i dette tilfellet mener jeg det er en hydraulisk aktivert (normal åpen clutch, utløserfjærer holder den åpen, oljetrykk klemmer platepakka sammen) flerlamells-clutch.

Denne kobler inn og bypasser converter så det blir null sluring, noe som bedrer drivstofføkonomien. Litt avhengig av bil, men denne går inn normalt rundt 90-110km/t på BMW mener jeg. En skal kunne merke et lite dropp i turtall, selv om en ikke har flere gir. Jeg kan ikke se å ha merket mye til det, selv om jeg har prøvd å steppe opp og vente rundt den farta.

Uansett - lasta ned en manual på ZF automatkasse til BMW - usikker på om det er den til E39 -520 M54 eller den som sitter på 150hk 320DAT - skal ta en titt om jeg ser noe til filteret (trolig en opptakssil i sumpa) - har tru på at det kan være denne som slamrer på visse trykk i kassa, da vakuumet i opptaksslangen kanskje er i en ugunstig frekvens. Viser igjen til tråden jeg linka to innlegg ovenfor.

Noen som vet eksakt modellen på automatkassa som sitter i 320DAT 150hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 320dA 150hk har to utgaver av GM-kasser; A5S-360R og A5S-390R

Disse GM-kassene er vist det samme som på endel Cadillac-modeller.

På min 2003mod er det en GM R360 som ikke er egnet for chipping :-(

ZF var jo de kassene som var på E34 og eldre 7-serien.

Forresten så stemmer deg godt at vibrasjonen oppstår når turtallet synker. Hvis jeg kjører i an slakk oppoverbakke/strekke i et sted mellom 40km/h og 80km/h så kan jeg se på turtelleren at den synker med ca. 300-500rpm ned mot 1500rpm og så kommer vibrasjonen. Slipper jeg gassen med 2mm så spretter turtallet opp igjen, men så etter noen sekunder synker den ned igjen og ved ca. 1500rpm som kommer duringen igjen.

Så kanskje det finnes en manual for GM-kassene :-)

RS

Lock-in eller Lock-up (hørt begge) er en lamell-clutch, i dette tilfellet mener jeg det er en hydraulisk aktivert (normal åpen clutch, utløserfjærer holder den åpen, oljetrykk klemmer platepakka sammen) flerlamells-clutch.

Denne kobler inn og bypasser converter så det blir null sluring, noe som bedrer drivstofføkonomien. Litt avhengig av bil, men denne går inn normalt rundt 90-110km/t på BMW mener jeg. En skal kunne merke et lite dropp i turtall, selv om en ikke har flere gir. Jeg kan ikke se å ha merket mye til det, selv om jeg har prøvd å steppe opp og vente rundt den farta.

Uansett - lasta ned en manual på ZF automatkasse til BMW - usikker på om det er den til E39 -520 M54 eller den som sitter på 150hk 320DAT - skal ta en titt om jeg ser noe til filteret (trolig en opptakssil i sumpa) - har tru på at det kan være denne som slamrer på visse trykk i kassa, da vakuumet i opptaksslangen kanskje er i en ugunstig frekvens. Viser igjen til tråden jeg linka to innlegg ovenfor.

Noen som vet eksakt modellen på automatkassa som sitter i 320DAT 150hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Dessverre! Har på en måte blitt vandt med dette, men skjønner jo at bilen ikke er salgbar med dette problemet. BMW-verksted vil nok anbefale gearkassebytte og da snakker vi om opp mot 100000kr :-s

Jeg har en mistanke at dette har noe med Lock-in-funksjonen for å låse converteren. Når converteren er låst, så slurer den ikke og man har direktedrift som også sparer drivstoff. Jeg vet ikke om denne funksjonen er innebygget i converteren eller om det er en del av gearkassen.

Er dette innebygget i converteren, så kan jo det kanskje løses med å bytte converter som er litt billigere enn hele gearkassen.

Det er ikke mange som har "peiling" på automatkasser, så man får svært begrenset svar på slike problemer. Har hørt om en automat-ekspert i Tromsø, men vet ikke om han driver fortatt med dette.

Kan dessverre ikke hjelpe!

Hei. Noen som har funnet ut noe mere ang dette during/vibrering på e46?? Har fått dette problemet på min 2004 dat. Begynner og bli irriterenes.er imellom 1400 og 1600 omdreininger.

Mvh joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...