Fredrik Skrevet Juni 29, 2007 Share Skrevet Juni 29, 2007 I dag har danske og tyske myndigheter blitt enige om en fremtidig broforbindelse over Femern-Sund mellom Roedby i Danmark og Puttgarten i Tyskland. Broen blir 19 Km lang og skal staa faerdig i 2018. http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=913626 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Juni 29, 2007 Share Skrevet Juni 29, 2007 Fine greier. Den ferga er jo akk så drøy, selv om det tydeligvis var meget populært å handle øl ombord... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Juni 29, 2007 Share Skrevet Juni 29, 2007 høres bra ut det ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 30, 2007 Share Skrevet Juni 30, 2007 Tøffe greier. Desverre er Danmark mange titalls år foran Norge i det å forstå at infrastruktur er viktig. Vi har ikke en dritt å støtte oss på når olja forsvinner... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 30, 2007 Share Skrevet Juni 30, 2007 Vil det hjelpe noe mellom Norge og Tyskland da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juni 30, 2007 Share Skrevet Juni 30, 2007 Vil det hjelpe noe mellom Norge og Tyskland da? Regner nesten med at du kjører til tyskland gjennom danmark? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 1, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2007 Vil det hjelpe noe mellom Norge og Tyskland da? Det er jo et spørsmål om hvor du kjører når du skal til Tyskland. Hvis du kjører via f.eks Frederikshavn eller Hirtshals får den nye broen mellom Rødby og Puttgarten intet å si for deg, men hvis du kjører via Malmø vil du med den nye broen spare mellom 1-3 timer på turen til f.eks Hamburg. Hvis du f.eks skal fra København til Berlin vil den nye broen i fremtiden trolig medføre at en togreise kan gjennomføres på ca. 1,5 timer. Det er hurtigtog (altså tog som kjører i over 400 Km/t) det satses på i Europa. Allerede i dag kan man mellom Paris og Marseille (750 Km) reise med det franske TGV toget på ca. 3 timer. Norge er helt håpløst langt bak når det gjelder infrastruktur i forhold til det kontinentale Europa... noe jeg har påvist i denne tråden. Faktisk var infrastrukturen i Norge (i relativ forstand) bedre i 1940 enn den er i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 2, 2007 Share Skrevet Juli 2, 2007 Det er det jeg mener, det er kortere for de fleste med båt til Hanstholm eller Hirtshals enn å kjøre via Sverige. Derfor har det mindre betydning for nordmenn som skal til Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2007 Det er det jeg mener, det er kortere for de fleste med båt til Hanstholm eller Hirtshals enn å kjøre via Sverige. Derfor har det mindre betydning for nordmenn som skal til Tyskland. Hmmm... også hvis man kommer fra det sentrale Østlandet; som de fleste i Norge gjør ?... ... Da jeg bodde i Oslo var det alminnelig å kjøre den såkalte "fuglefluktruten" når man skulle til Tyskland... dvs. Oslo-Gøteborg-Helsingborg-Helsingør-Rødby-Puttgarten-Hamburg. I dag er det heldigvis en bro mellom Malmø og Amager på Sjælland i Danmark så fergen over Helsingborg-Helsingør er ikke lenger aktuell. Når broen mellom Rødby og Puttgarten er bygget vil man kunne spare mye tid i forhold til enten fergen over Femernbælt til Tyskland eller kjøreturen over Storebælt til Fyn og videre via Kolding på Jylland mot Flensburg i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Juli 2, 2007 Share Skrevet Juli 2, 2007 Er jo greit med den broen, men som privat/ferie bilist, syntes jeg det er helt greit å parkere bilen på en ferge og få seg en lille pause og noe mat. Ikke noe tvivl om at broen er viktig for erhvervs livet og det frie flyt innen EU, men prislappen blir sikkert også derefter. Og ja Norge er da håpløst etter med tanke på vei standart. Finnes jo store huller i motorveiene her oppe, helt skandaløst. Og motorveie er der jo nesten ingen steder. Kjørte en del i Øst Tyskland etter murens fall, der var vei standarten mange steder skikkelig dårlig....nesten som å kjøre i Norge Ufatteligt mange døds ulykker her i Norge, husker ikke at der var det så ofte i Danmark som her. Fredrik, har du noen statiske tall på det fra Dk? Self er det et annet landskap med mere rette veie, men allikavel, syntes det er hele tiden og så igjen at der skjer alvorlige ulykker her oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2007 Er jo greit med den broen, men som privat/ferie bilist, syntes jeg det er helt greit å parkere bilen på en ferge og få seg en lille pause og noe mat.Ikke noe tvivl om at broen er viktig for erhvervs livet og det frie flyt innen EU, men prislappen blir sikkert også derefter. Og ja Norge er da håpløst etter med tanke på vei standart. Finnes jo store huller i motorveiene her oppe, helt skandaløst. Og motorveie er der jo nesten ingen steder. Kjørte en del i Øst Tyskland etter murens fall, der var vei standarten mange steder skikkelig dårlig....nesten som å kjøre i Norge Ufatteligt mange døds ulykker her i Norge, husker ikke at der var det så ofte i Danmark som her. Fredrik, har du noen statiske tall på det fra Dk? Self er det et annet landskap med mere rette veie, men allikavel, syntes det er hele tiden og så igjen at der skjer alvorlige ulykker her oppe. Antall alvorlig skadede og drepte på danske motorveier er faktisk redusert signifikant etter inntroduksjonen av 130 Km/t. I perioden 2002 til 2005 var det tilsammen hhv. 569, 506, 377 og 356 ulykker med alvorlige personskader som medførte døden på motorveiene i Danmark (ut av en befolkning på 5,5 millioner mennesker). Det er derfor ikke automatisk en sammenheng mellom høye hastigheter på motorveiene og antall alvorlige ulykker. Hvis man f.eks sammenligner antall alvorlige ulykker med personskader på motorvejene i Danmark, Tyskland og Sverige (som jo ligner på de norske motorveiene) er det helt tydelig at hastigheten alene ikke er avgjørende for sikkerheten ved å kjøre på motorveier. I Tyskland gennomføres 31% af den totale trafikken på Autobahn... tilsvarende tall for Danmark og Sverige er 25% og 21%. Når man så tar i betraktning av at trafikken på tyske motorveier (les: Autobahn) har en utnyttelsgrad som er nesten dobbelt så høy som den danske og den svenske forstår man at hastigheten alene ikke kan være avgjørende for graden af ulykker på motorveiene. Spesielt de nederlandske motorveiene (max 120 Km/t) viser klart at hastigheten alene ikke er avgjørende. http://en.wikipedia.org/wiki/Road-traff ... y#Motorway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 2, 2007 Share Skrevet Juli 2, 2007 nå vet jeg ikke om det er nevnt, men det går jo en svært effektiv båt der hvor det nu planlegges bro. Den har jeg tatt og er egentlig grei nok. Rask og effektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Juli 2, 2007 Share Skrevet Juli 2, 2007 @Fredrik Intressante tall. Tror helt klart at Tysklands evne til å ha så bra tall, er kjørestilen og respekten for medtrafikanter (Ikke fri hastighet), en ren fornøjelse å kjøre der. Mye henger også sammen med skikkelig skiltning av avkjørsler og hvor de leder hen, trenger ikke sitte å lure på om det er denne eller neste avkjørsel man skal ta. Standarten på veiene generelt. Kansje den høye fart har en preventiv virkning i Tyskland allikavel, virker som om folk er mere våken på veien dernede. Kansje fordi man veit at her må man følge med for ikke å få en M5 (self. ) i røven. Men når det går gernt på Autobahn, da går det som regel skikkelig gernt. Jobbet dernede i 3 år, og kjørte i snitt ca. 50-60K kilometer i året. Har sett noen grumme grumme ulykker, og vert tæt på i bli revet med i et par stykker også. Kan hvertfall garantere deg for at man våkner når man sitter som passager med 160Kmh, og pludselig kjøre man 4 biler ved siden av hverandre og slingre med de 20 centimeter som er på begge sider av bilen Fik gravet fingrene ganske langt ned i instrument bordet akkurat der og da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2007 nå vet jeg ikke om det er nevnt, men det går jo en svært effektiv båt der hvor det nu planlegges bro. Den har jeg tatt og er egentlig grei nok. Rask og effektiv. Den nye broen handler mest av alt om næringspolitikk... der målet på kort sikt er å skape et regionalt kraftsenter i København-Malmø området og på lengre sikt i hele Sjælland-Skåne området med et utvidet perspektiv til hele den nordlige delen av Tyskland, Danmark og det sydlige Sverige. Altså et område som i det nordlige EU kan konkurrere med aksen Frankfurt-Benelux-Paris. Det er en bred enighet i delstatsforsamlingene i Niedersachsen, Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern og Brandenburg om et behov for et øket samarbeide i det nordlige EU... som en motpol til det dominerende katolske syd. Svaret er å bygge opp aksen København/Malmø-Hamburg-Berlin... som totalt har ca. 25 millioner innbyggere... og det er i dette perspektivet den nye broen er en viktig brikke. Som vi forstår kjører det europeiske toget hurtig videre uten Norge og danskene orienterer seg mer og mer mot kontinentet fremfor Skandinavia. Jeg registrerer også at det langsomt etableres en politisk/økonomisk akse mellom Oslo, Stockholm og Reykjavik... bl.a med et et kraftig utvidet forsvarssamarbeide. Det er et naturlig svar på København/Malmø-Hamburg-Berlin aksen. Disse politisk/økonomiske aksene er altså ikke et spørsmål om for eller mot EU, men derimot regionale kraftsentre innen EU og/eller på områder der man har felles interesser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå