Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 525i ligger på mellom 70 og 80n grader på vanlig kjøring, men kom over 100 på Autobahn i sommer, har kjørt myyye på bane med 120-130 grader og har tippet 130 grader i noen tilfeller.

Motoren er en M50B25tu som nå har gått 260000 og oljen er Mobil1 5-50.

Temperaturen er målt i bunnpanna.

Skrevet

Kan oljetempføleren i bunnpanna være sliten i iom at jeg har litt lav oljetemp, eller hvor ligger feilen? Ikke at dette er et stort problem da, heller litt for mye enn for lite kjøling.

Skrevet

på min så ligger den på ca 80 grader under normal kjøring, kommer jo an på viskositet og jeg kjøre 10w-60

var oppe i 100 grader når jeg prøvde den på bane og da lå den konstant der.

Skrevet

Om så oljen er 1000 grader har det intet å si.

Det som har noe å si er at du har den olje på bilen din som tåler det den utsettes for (Les:Spesifikasjon)

Det som også har noe å si self. er at motoren skal være produsert for å operer i et slikt temp nivå.

Men om noen har instruksjons bok; hva står der om maks. temp over x tid på S38B3X ?

Skrevet

Men om noen har instruksjons bok; hva står der om maks. temp over x tid på S38B3X ?

Jeg har en slik. Anbefalt olje 15-50 eller 15-40, ingen nevner hardcore 10-60 :wink:

Ellers står det at normal arbeidstemp er mellom 80 og 120 grader. 130 grader skal ikke overskrides...

Inntil 50 grader skal ikke 4000rpm overskrides.

• 4 weeks later...
Skrevet
Min M5, 3,6Liters ligger på rundt 80 grader ved normal kjøring.

Tar som Gunnar siger, ca. 10-15 minutter etter at kjølevæske er varm før olje er oppe på 70 grader.

Drar ikke bilen over 2.000 rpm før 60Grader, og ikke over 3.000rpm før 70 grader.

Å pine motoren ned på lave turtall er mye værre enn å la den arbeide lett på 2-3000 rpm.

Enig.. Oljen trenger litt turtall for å sirkulere bra når den er kald. Max 4000 omdr før den har nådd normal driftstempratur.

Man skal derfor aldri la motoren gå ifra kald til varm med bare å stå på tomgang. Man bør begynne å kjøre med en gang man har startet den for å få god sirkulasjon på oljen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...