Gå til innhold

DIY: Montere subwoofer i E39 med nedfellbar seterygg


Anbefalte innlegg

NB! Denne guiden gjelder E39 sedan MED nedfellbar seterygg.

For E39 sedan UTEN nedfellbar seterygg, se denne guiden:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=752485#752485

664414337_e8507977fa.jpg

Lyden i min 1996 523 manglet futt. Personlig er jeg ikke spesielt audiofil, men jeg setter pris på å høre de laveste og høyeste frekvensene, og alt imellom. Løsningen ble derfor å kline inn en subwoofer i bagasjerommet.

Den grunnleggende teknikken er jeg allerede kjent med:

Jeg skulle montere 1 stk forsterker, 1 stk subwoofer. Anlegget i bilen mangler egen forsterker, og det er ingen CD-veksler. Ingen av DIY-ene jeg har funnet på nettet tar for seg mitt oppsett.

Se! Ingen forsterker!

665280908_ee0fc5c512.jpg

Så vidt jeg har funnet ut går det ingen linjeutgang bakover i bilen, så jeg ble nødt til å koble meg inn på høyttalerledningene som går til høyttalerne i hattehylla.

Problemet mitt var at jeg ikke visste hvilke ledninger jeg skulle lure meg inn på.

Så her følger:

Tips til hvordan du kan, evt ikke bør, montere subwoofer i e39 med Business CD RDS

665273710_b2e0ede417.jpg

Del 1: Montere forsterker

Dette er helt basic, og jeg har ikke tatt bilder av dette. Dette er så enkelt at selv mor kan klare det:

Gå på Clas Ohlson og kjøp 1 stk feit rød og svart kabel. Jeg gikk for 2x4mm, noe som kanskje er litt lite om du har en stor forsterker. Jeg har en liten fissen en, så det bør duge for meg.

Mens du er der, plukker du opp:

1 sikringsholder

1 eske med sikringer

Evt en slik universaltang (husker ikke hva det heter) som kan kutte og avmantle ledninger.

Også lurt å kjøpe en boks med forskjellige plugger.

Plukk også med deg egnet signalkabel som skal lures inn på bilens høyttalerkabler. 2x2mm holder i massevis.

Det kan også være lurt å skaffe:

Multimeter

Tapetkniv

Tilbake til bagasjerommet:

Finn ut hvor mye feita kabel du trenger å strekke mellom forsterker og batteriet. Det er bedre å ta for mye enn for lite dersom du finner ut at du vil flytte forsterkeren.

Del den feite røde kabelen i to på egnet sted, og monter sikringsholder imellom. Lur så en ende av den røde ledningen på pluss-polen på batteriet, og pass på at kobberet på ledningen er intakt - Altså at så godt som alle kobbertrådene er der. En kabel er ikke sterkere enn sitt svakeste punkt.

Lur den svarte kablen til jord. Jeg kveilet enden rundt en feit skrue som går inn i karosseriet.

Du må også ha styrestrøm til forsterkeren, slik at den skrur seg av og på med tenningen. Et smart sted å koble er på kjørelyset bak. (Om du lurer på hvor jeg har koblet, så skal jeg ta et bilde)

Om alt er gjort rett, har du nå: 1 rød kabel med sikring på pluss-polen på batteriet, 1 svart kabel av samme tykkelse til jord, 1 kabel av valgfri farge (f.eks gul) og tykkelse til kjørelyset bak.

Koble til forsterkeren. Om du er nøye på at du kobler til kablene på forsterkeren rett, og tenningen er av, kan du hoppe og drite i å koble fra batteriet før du begynner. Men ikke skyld på meg om noe går åt skogen.

Gratulerer. Du har nå koblet strøm på forsterkeren din. *golfklapp*

Del 2: Ledningshelvete

Det er nå den kjipe jobben begynner. Nå skal du lure deg inn på høyttalerledningene som BMW-ingeniørene har gjemt unna med masse deksler og farger.

Ledningene befinner seg på hjulbuene på høyre og venstre side av bilen, bak setene.

664423213_76bb3e0dd8.jpg

Du må først legge ned seteryggene. Deretter må du løsne de putene som sitter helt ytterst ved døren. Disse må, så vidt jeg har skjønt, fjernes med makt.

Lur en hånd under. De er festet nesten øverst, så finn ut hvor motstanden er, og dra til. Du må rykke en del for å få dem løs.

(Jeg fjernet, festet, fjernet, festet og fjernet og festet mange ganger, siden jeg ikke skjønte at ledningene jeg var på jakt etter befant seg under der til å begynne med. Det endte med at jeg rev i stykker det ene festet på puten. Gjør dette helst bare en gang)

Ops!!

664413451_0bfcc81f59.jpg

Jeg klødde meg mye i hodet, og kuttet feil ledning. Resultat: Ingen antispinn. Måtte deretter koble dem sammen igjen.

For at du skal unngå det samme, se etter disse ledningene:

Høyre side:

Blå/lilla -

Blå/grå +

Venstre side:

Gul/lilla -

Gul/grå +

664421215_010425effc.jpg

665265726_ab72bb1ad3.jpg

NB! Jeg garanterer ikke at fargene og polariteten er lik på din bil. Jeg brukte dette skjemaet for å komme frem til hvilke ledninger jeg var på jakt etter: http://www.dakarm3.com/e36_200w_stereo_pinouts.gif

Det KAN også være motsatt. Skjemaet jeg så på var motsatt på den ene kanalen, og dette er måten jeg koblet på.

Jeg var såpass heldig/uheldig at den ene bakhøyttaleren min ikke fungerte, slik at det ikke var noen lyd bak. Jeg bestemte meg derfor for å kutte begge ledningene og la hattehyllehøyttalerne seile sin egen sjø.

664407751_1cd5c2628e.jpg

Om du vil ha lyd i dine - spør noen med bedre peiling. Jeg er ganske usikker på om det skjer noen store endringer i impedanse, og hvordan dette slår ut.

Anyway: For å være sikker på å ikke ryke forsterkeren (eller høy/lavninvå-omformeren dersom du har gått for en slik løsning), bør du være sikker på at det faktisk går lyd og ikke 12 volt i kablene.

Her er multimeteret nyttig.

Koble multimeteret til lednigene med laveste innstilling på spenning (f.eks 60 mV) og skru på anlegget. Dersom det er lyd vil spenningsnivået variere. Om det ikke er lyd har du enten ingenting eller konstant spenning på f.eks 12 volt.

Under ser du hjemmesnekret tilkobling til eldgammelt multimeter:

665267192_7d0fe2c434.jpg

Når du har forsikret deg om at du har funnet rett ledning, kobler du 2mm-kabel eller tilsvarende til, og strekker til forsterker/konverter.

Resten er plankekjøring. Koble til subwoofer. Skru opp lyden. Rån litt, men ikke så mye at det blir pinlig.

Voila! Du har nå bedre lyd i skranglekassa di.

665271822_bd767d24a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 520i touring 2000mod.,og lurer på å sette inn en forsterker og sub.,Blir lydkvaliteten bra, ved å bare koble seg innpå høytalerkablene for å få signal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke utgang på spilleren som står i bilen orginalt da? Da trekker man jo bare signal kabel fra line out/audio out å bak til audio in på forsterkeren. Får når du nå stiller på balance, å fader på spilleren din vil det gå stille til suben vettu ;) Men kansje ikke noe problem siden ingen høytalere bak er kobla.

MVH Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge bra DYI ! Brukte den i dag alt var riktig. Jeg har sedan der er seteryggen en hel del. Trikset er å skru ut en skrue nederst på hver side og løfte opp og ut. Setebunnen er bare å nappe rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra DIY!

Men trenger du ikke en konverter før forsterkern? mente det var umulig å bare koble høyttaler ledningene rett inn på LINE in på forsterker?

Mulig jeg tar feil, er en år siden jeg satt på skolebenken :roll:

De fleste forsterkerne har kun lavnivåinnganger (Phonokontakter) og trenger en konverter for å kunne bruke høyttalersignal, men noen forsterkere har også høynivåinnganger der du kan koble signalet fra høyttalerne rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv er samme fremgangsmåte. Det er jo bare forsterker og sub i en kasse.

Min forsterker har høynivåinngang. Det er ganske vanlig på aktive subber også. Men du kan ikke koble slik om du ikke har høynivå, da må du nemlig kjøpe en sak som konverterer fra høynivå til lavnivå.

Lyden i min bil ble i alle fall vanvittig mye bedre. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal få inn en ekstern lydkilde, som PC eller noe.

Stilig at dere setter pris på dette. Jeg tenkte at dette var elementært, og at "alle" visste det.

Jeg har koblet mye forsterker, bygget høyttalere osv, men da først og fremst vanlige stereoanlegg. Når det kommer til bil er min erfaring at det kan være en sant helvete.

Og siden jeg ikke fant noen DIY til mitt oppsett, tenkte jeg at andre også sikkert lurte på det.

Jeg skal skru litt på E39-en og E34-en min fremover, så det kommer nok DIY-er av ymse slag :)

Jeg ELSKER DIY-er, og leser det meste jeg kommer over til mine biler, selv om jeg ikke har tenkt til å gjøre det som skrives der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå skrive under på at denne DIY'n er fult mulig å gjennomføre. Fikk det til uten større problemer i dag. Jeg har en aktiv sub som heldigvis hadde egen lavnivå inngang så jeg slapp filter osv.

Må få si takk for en genial DIY!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...