The_transporter Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 var ute og kjørte her i helga... og så skulle jeg stoppe for å sjekke noe.. og så tittet jeg på temperaturen når jeg satte meg inn i bilen (gammel vane) og det er jeg glad for!!! for tempen hadde plutselig steget til rød... så jeg ruset opp motoren litt for å få igang litt sirkulasjon.. og det hjalp... så kjørte jeg til en bensinstasjon.. og fyllte på vann på radiatoren, har hatt problemer med at vannet gradvis har blitt borte, og så skulle jeg lufte da.. og stod der i en halvtime mens det fosset ut damp men til slutt så fikk jeg ut all luften og bilen var kjørbar... så jeg skulle stramme lufteskruen da.. men den var litt morken, så stod jeg der med knekt lufteskrue og ingen råd.. Kom en kar i bravidabil, han hadde en tre-skrue.. Som jeg skrudde igjennom hodet på lufteskruen og resten som satt igjenn i radiatoren Dette fungerte bra som en nødløsning.. Så kjørte jeg videre og kvelden var reddet... Morgenen etter så skulle jeg kjøre hjem ei venninde,trodde jeg.. Bilen begynnte og koke, og jeg stoppet den... Viste seg at det ikke var noe sirkulasjon da Så da satt jeg der uten bil og uten råd... og da lurer jeg: hvor mye varme tåler m52-b25 kan toppen ha sprukket eller noe? har sjekket olja etter det skjedde.. ikke noe tegn til vann der eller omvendt... og ryker ikke hvitt av eksosen heller... om toppen er skjev eller røket.. er det noe sted man får tak i dette "billig"? vet at vannpumpa har røket for den lager rare lyder.. og skal få byttet denne en av de nermeste dagene sammen med termostat :s takker for alle svar
Nilsen Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 hvis det ikke er vann i olja er det nok ikke sprekk i toppen. hadde en m40 som stadig kokte, og gud den tålte mye mishandling før den sprakk. Så toppen er nok i orden hvis m52 er like robust som m40 toppen var.
Odlaen Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 ja du har hvertfall symtom på vannpumpe trøbbel. skikkelig kjipt det der.
The_transporter Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Skrevet Juli 2, 2007 skal hente delene i dag etter jobb så om han som skal bytte det har tid denne uka.. så er jeg EVIG taknemmelig.. da denne bilen er alt jeg har!! betyr mer for meg en noen kan forestille seg!! jeg var ute og kjørte bilen til mor i går... en sierra stasjonsvogn og kjørte forbi en jentejeng.. og bare sank ned i setet jeg var lite morsomt uten min kjære bimmer
The_transporter Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Skrevet Juli 2, 2007 er det forresten farlig for automatkassa og bli tauet i nøytral et par mil? ferden skal jo selvfølgelig skje over lave hastigheter men...
Fredrik Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Problemet er trolig vannpumpen som er et kjent problem på de tidlige M52 motorene. Det er alminnelig prosedyre å bytte vannpumpen på disse motorene. Hvorvidt topplokket har tatt skade av varmgangen er vanskelig å si, men de er laget av aluminium på M52 motorserien og er derfor ikke spesielt robuste mot varmgang. Først må du finne årsaken til at motoren koker... og deretter kan du finne ut om alt er som det skal være med motoren ellers. Lykke til.
The_transporter Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Skrevet Juli 2, 2007 vel motoren ble kjørt pent når den var varm.. og gikk aldri over midtveis på det røde.. så vi får se da..
Bmwray Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Hvor langt kjørte du når den var på det røde Sjekk at du ikke har olje eller sånn brun grøt i kjølevannet ditt, for da kan topp pakningen ha gått, siden det ikke er vann i olja kan det ha gått andre veien men det tviler jeg på Den tåler nok litt varme, Hadde en 320 coupe for en stund siden og der gikk vannpumpa, ruste den opp og kjørte i ca 2 min før jeg stoppet, det gikk helt bra med topp pakningen på den Hva er mod og km stand på bilen din da?
Frode H. Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Hvis det er vannpumpen som er gått kan du sette varmeapparatet på full guff og kjøre som normalt, da skal den holde fin driftstemperatur. Enklere enn å taue.
Ballder Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Hvis det er vannpumpen som er gått kan du sette varmeapparatet på full guff og kjøre som normalt, da skal den holde fin driftstemperatur. Enklere enn å taue. Tviler på at sirk. pumpe til varmeapp. er såpass rå at det holder mål. Er det null funk i vannpumpen, så er nok ikke det der et forslag å satse på. Dessuten sirkulerer vel vannet til varmeapp. reg. kun i toppen og ikke i bånn. Blir vel litt oljetemp etterhvert da.
The_transporter Skrevet Juli 2, 2007 Forfatter Skrevet Juli 2, 2007 er 97 model som har gått nermere 300.000km jeg skal ikke kjøre den eller taue den likevel.. kjøper det jeg trenger av verktøy og tar jobben selv tror jeg... har da haynesboka og endel erfaring med å skru så tror jeg skal klare det selv men krysser fingrene på at det bare er vannpumpa da... kjørte den ikke mange hundre meterene på det røde . .
Frode H. Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Hvis det er vannpumpen som er gått kan du sette varmeapparatet på full guff og kjøre som normalt, da skal den holde fin driftstemperatur. Enklere enn å taue. Tviler på at sirk. pumpe til varmeapp. er såpass rå at det holder mål. Er det null funk i vannpumpen, så er nok ikke det der et forslag å satse på. Dessuten sirkulerer vel vannet til varmeapp. reg. kun i toppen og ikke i bånn. Blir vel litt oljetemp etterhvert da. Jeg tror ikke det blir noe problem å kjøre bilen til verksted på denne måten, så sant det ikke er en lang tur da.. Når vannpumpen røk på min for noen uker siden gjorde jeg dette og kjørte hjem med helt normal vanntemperatur.
vegarde Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Når det snakk om vannpumpe så har jeg også samme tendenser, når jeg står på tomgang en god stund så begynner plutselig tempraturen å stige over Normal driftstempratur. kan det være tegn til at vannpumpa har røket her? er forresten snakk om en 325 e36. å eventuelt er det mye arbeid å skifte vannpumpa på denne?
Frode H. Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Vannpumpene på den motoren som står i bilen din har en dårlig impeller som har en tendens til å ryke før eller siden, derfor anbefales det å skifte til ny pumpe før den plutselig tar helt kvelden, for det kommer sansynligvis til å skje før eller siden hvis den ikke har vært byttet. Jeg brukte en time på å skifte min + 20 min lufting etterpå. Hvis viskosekoblingen på kjøleviften er defekt kan den også bli overopphetet på tomgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå