Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan synse seg frem til en pris de tror vil være riktig? Har en fjern drøm om å skaffe meg en slik når jeg er ferdig utdanna, og kan sette meg selv litt i gjeld med en god jobb. Ser de ligger på alt fra 519.000,- til i underkant av 700.000,- nå, avhengig av utstyr, kilometerstand etc.

Vil en M3 E46 i 2011 komme seg ned på 400.000?

• Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fullt mulig! Men som du sier er jo prisforskjellen 150-200tusen nå, så kan vel regne med det i fremtiden også. Kan sikkert få en som har gått et stykke til en grei pris, men skal du ha en som har gått veldig kort må du jo ut med ganske mye penger...

Skrevet

Hvis renten og den generelle optimismen holder seg i ro tror jeg absolut at E46 M3 kommer til å falle signifikant i pris over et år halvannet. Mye av glansen går nok av dagens M3 når E92 M3 kommer på markedet... den er et helt annet konsept og en betydelig mer hardcore konstruksjon. Jeg tror det kan være relevant å sammenligne med hva som skjedde pris/imagemessig med E39 M5 da E60/61 M5 kom på markedet... det var en nedtur på flere nivåer... :roll:

Skrevet
Hvis renten og den generelle optimismen holder seg i ro tror jeg absolut at E46 M3 kommer til å falle signifikant i pris over et år halvannet. Mye av glansen går nok av dagens M3 når E92 M3 kommer på markedet... den er et helt annet konsept og en betydelig mer hardcore konstruksjon. Jeg tror det kan være relevant å sammenligne med hva som skjedde pris/imagemessig med E39 M5 da E60/61 M5 kom på markedet... det var en nedtur på flere nivåer... :roll:

Den kommentaren verken er jeg, eller vil jeg være enig i.

Tror ikke E46 M3 vil falle mer i pris enn den naturlig gjør. Prisen på de to modellene vil være for ulik til at de når samme kundegruppe.

Et helt annet konsept? Hvorfor det? Motoren har jo naturlig nok en annen karakteristikk, men konseptet er da det samme? En relativt diskret bil du både kan bruke daglig, og kjøre fra mye annet på bane med.

Det er større forskjell på E46 M3 og E36 M3 enn på E46 og E92, bortsett fra motor. E36 M3 er jo _nesten_ bare en M-Tech med stor motor.

Nye M3 er helt sikkert en fantastisk bil, og selvfølgelig mer moderne, men nekter å tro E46 M3 kommer til å falle gjennom som du beskriver.

Til det er den rett og slett for god, og ikke minst vakker.

Og det tilsvarende du sier om M5, det er overhodet ikke min oppfatning.

Skrevet

Den kommentaren verken er jeg, eller vil jeg være enig i.

Tror ikke E46 M3 vil falle mer i pris enn den naturlig gjør. Prisen på de to modellene vil være for ulik til at de når samme kundegruppe.

Et helt annet konsept? Hvorfor det? Motoren har jo naturlig nok en annen karakteristikk, men konseptet er da det samme? En relativt diskret bil du både kan bruke daglig, og kjøre fra mye annet på bane med.

Det er større forskjell på E46 M3 og E36 M3 enn på E46 og E92, bortsett fra motor. E36 M3 er jo _nesten_ bare en M-Tech med stor motor.

Nye M3 er helt sikkert en fantastisk bil, og selvfølgelig mer moderne, men nekter å tro E46 M3 kommer til å falle gjennom som du beskriver.

Til det er den rett og slett for god, og ikke minst vakker.

Og det tilsvarende du sier om M5, det er overhodet ikke min oppfatning.

Kikk litt på følgende data... så forstår du kanskje bedre hva jeg mener:

400 HK ved 6600 rpm og 500 Nm ved 3800 rpm (E39 M5)

507 HK ved 7750 rpm og 520 Nm ved 6100 rpm (E60 M5)

343 HK ved 7900 rpm og 365 Nm ved 4900 rpm (E46 M3)

420 HK ved 8300 rpm og 400 Nm ved 3900 rpm (E92 M3)

Som man ser er ikke E39 M5 spesielt sportslig hvis man sammenligner maksimal effekt i relasjon til turtall... faktisk henter dagens E92 330i maksimal effekt ved et høyere turtall enn E39 M5 (6650 rpm). E92 M3 er absolut en tann mer hardcore enn E46 M3 og det er også et poeng for BMW. BMW har fått tildels stor kritikk for at E46 M3 og spesielt E39 M5 var for komfortorienterte (les: kontinentkryssere) og for fokusert på det amerikanske markedet. Jeg mener at BMW har renskåret M3 konseptet med E92 M3... etter et par generasjoner med tildels "bløte" modeller er BMW igjen på banen med en modell som kan ta opp arven på en skikkelig måte etter E30 M3 (dog er E46 M3 CSL og tildels E36 M3 GT hederlige unntak). Jeg er imidlertid usikker på om 420 HK er nok til å imponere noen med litt erfaring i dag... :?

Skrevet

Tja...nå er det ikke alle som er enig med deg Fredrik....

Fant dette idag:

http://www.carmagazine.co.uk/first_driv ... 841&page=1

Man kan jo nevne etpar ting, slik som:

"The spine-tingling zinginess of the E46 car is gone, replaced by a more mature, if still exhilarating, progression"

"But, like the rest of the E92 range, turn-in still feels a bit dumbed down and numb. Understeer was never an issue in the last car – it just dived into a corner with razor-sharp precision. The new M3 has a little more roll on turn-in, and you can feel the loads building on the front tyre as forces increase."

"If you want a great all-rounder and you don’t drive everywhere at ten tenths, the new M3 won’t disappoint. But if you crave trackday thrills, hold fire for a CSL."

Så påstanden om at E92 M3 er en så mye råere kjøremaskin enn E46, kan vel være gjenstand for diskusjon slik jeg leser denne artikkelen...

Skrevet
Tja...nå er det ikke alle som er enig med deg Fredrik....

Fant dette idag:

http://www.carmagazine.co.uk/first_driv ... 841&page=1

Man kan jo nevne etpar ting, slik som:

"The spine-tingling zinginess of the E46 car is gone, replaced by a more mature, if still exhilarating, progression"

"But, like the rest of the E92 range, turn-in still feels a bit dumbed down and numb. Understeer was never an issue in the last car – it just dived into a corner with razor-sharp precision. The new M3 has a little more roll on turn-in, and you can feel the loads building on the front tyre as forces increase."

"If you want a great all-rounder and you don’t drive everywhere at ten tenths, the new M3 won’t disappoint. But if you crave trackday thrills, hold fire for a CSL."

Så påstanden om at E92 M3 er en så mye råere kjøremaskin enn E46, kan vel være gjenstand for diskusjon slik jeg leser denne artikkelen...

Slik er det jo hele veien... det er delte meninger om det meste... :wink: ... Jeg registrerer imidlertid at artikkelen poengterer at CSL er en glimrende kjøremaskin... og det er vel det jeg også forsøker å få frem i mitt innlegg. Mange mener nettopp at CSL er slik E46 M3 burde ha vært helt fra begynnelsen av... kompromisløs og ekstremt fokusert. Jeg tror absolut at BMW kommer med en gjennomført seriøs CSL også når det gjelder E92 M3.

Skrevet

Ser poenget ditt, iallefall hva M5 angår, uten at jeg er helt enig. M5 vil alltid være en kontinentkrysser og ikke en banebil, og kanskje E39 i noe større grad enn E60.

Synes motorkarakteristikken på E46 og E92 er overraskende like til å være ganske så forskjellige motorer.

Og mener du at det å ha effekttoppen på et høyt turtall er den viktigste faktoren for at en motor/bil skal være sportslig?

Den til dels kraftige kritikken du nevner, har jeg aldri sett eller hørt. Alt jeg har sett, lest, og ikke minst erfart om denne bilen, er utelukkende positivt.

CSL er en utrolig rå kjøremaskin, men "mangler" jo mye av det BMW-M skal være. Dvs en relativt praktisk, godt utstyrt sportsbil. Den blir jo mye mer rendyrket.

Jeg setter absolutt ikke komfort høyest på prioriteringslisten når jeg velger bil, men ville heller hatt en vanlig M3 kontra en CSL til daglig bruk, nettopp pga ting som automatisk klima og stereoanlegg. Og jeg tror det er denne kombinasjonen av "luksus" og råskap som definerer en M-bil.

Kommer sikkert til å være mer "sportsbildempende" dippedutter i E92 enn i E46 også.

Har inntrykk av at du legger stor, og noen ganger for stor, vekt på faktatall (HK og NM på det og det turtallet type fakta) og ting du leser, kontra å faktisk erverve egne erfaringer i praksis.

Poenget mitt er at den ikke kommer til å falle gjennom slik du beskriver, verken hva kjøreglede eller prisras angår.

Yes it is but, just like back in 1992, the E92 will leave the hardcore craving more – there’s definitely room for a hardcore CSL-style edition, more of which later. And the V8 does significantly alter the M3’s character. Where before a creamy straight-six throatiness was followed by the trademark metallic rasp towards peak rpms, now a nice woofly warble under lighter throttle loads precedes a hard-edged – if more muted – charge for the redline. The spine-tingling zinginess of the E46 car is gone, replaced by a more mature, if still exhilarating, progression.
Skrevet

Ser at Ferdinand har en ny M3 til salgs for 1,6 mill. Det er 3 ganger prisen en E46 M3 ligger på. Tror derfor prisen på E46 M3 ikke kommer til å bli så mye påvirket av at E92 er kommet på markedet.

Skrevet

///Magnus:

Jeg bruker maksimalt turtall (effekt) som en klar indikasjon på hvor sportslig en motor er og det gjør de fleste andre også. Motstykkene i hver ende av skalaen er en alminnelig dieselmotor til en personbil som i de fleste tilfellene har en maksimal effekt ved 4-4500 rpm og en F1 bil som har en maksimal effekt ved ca. 19000 rpm. Motoren i Honda S2000 har f.eks alltid blitt vurdert til å være ekstremt sportslig (til og med kanskje for spiss i karakteren) og den første versjonen hadde en maksimal effekt ved 8300 rpm (nå ser du sikkert tegningen). Ergo er det en klar sammenheng mellom høy effekt ved et høyt turtall og en sportslig motor... iallefall hvis vi forstår sportslig med en agil motor som har egenskaper utover en alminnelig motor.

Motorkarakteristikkene er objektivt absolut ikke like når det gjelder S54B32 og S65B40... til det er de teknisk for forskjellige. En rekkesekser har en lang veivaksel og det er en begrensning på flere nivåer i relasjon til de belastninger S65B40 motoren er bygget for å tåle... utover de dynamiske fordeler som bl.a et laver tyngdepunkt og en betydelig mer kompakt motorkonstruksjon gir. Her er det verdt å merke seg at S65B40 er en aluminium-silikon konstruksjon direkte videreutviklet fra BMW´s F1 "Landshut" motor). Tradisjonelt har den viktigste fordelen med en rekkesekser vært motorens silkemyke gange... et resultat av at stemplenes vibrasjoner utjevner hverandre langs veivakselen. Dette er imidlertid mindre viktig i en typisk sportsbil som M3... i motsetning til i en mer konvensjonell bil. Alt er relativt, men markedet har beveget seg videre og BMW prioriterer derfor heller et lavt tyngdepunkt og en mer kompakt motorkonstruksjon fremfor typiske komfortorienterte egenskaper. Derfor valgte BMW å utvikle en ny V8 motor fremfor en ny evolusjon av S54 motoren. Mitt poeng er at dette samtidig medfører at den nye E92 M3 fremstår som en betydelig mer fokusert sportsbil... bilens tekniske layout (chassis, motorplassering, tyngdepunkt etc.) bærer totalt mindre preg av å være et kompromis.

Jeg tror derfor at vi i fremtiden kommer til å vurdere skillet mellom E46 M3 og E92 M3 som like markant som skillet mellom E30 M3 og E36 M3. Hvorfor ?... nettopp på grunn av modellenes ulike fokusering på sportslighet i relasjon til en kompromisløs teknisk layout. I et marked der de fleste seriøse bilprodusentene nå har modeller som mer eller mindre kan det samme som E46 M3 (jeg skrev mer eller mindre) har BMW med den nye M3 valgt å fokusere på dynamiske egenskaper fremfor honing av et eksisterende konsept... akkurat som med E60 M5. I min bok er dette meget prisverdig og viser at BMW er ved å finne seg selv igjen etter noen år med tildels mindre interessante modeller vis a vis konkurrentene.

Skrevet
Angående prisfall.....

Denne her er faktisk helt nede på 490000,-

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10557120

Kanskje det er vanskelig å selge disse bilene om dagen....dette er det laveste jeg har sett en ihvertfall.

Ingen Navi riktignok, og sikkert delte meninger om interiøret....men dog.

Den der må det jo være noe rart med, eller så er selger desperat. Ligger jo 100-150 under alle de andre...

Skrevet

Interessant å lese det du skriver, Fredrik, men jeg har en liten følelse av at du ikke har testet E46 M3. Kan det stemme? Jeg tror de av oss som faktisk har gjort det har et litt annet syn på denne saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...