Gå til innhold

Høynivå subwoofer

Anbefalte innlegg

Vi skal på en liten roadtrip til Norge med en innlagt fottur i Rondane/Femunden og i den anledning hadde det vært fint med en subwoofer i Touringen (E46). Jeg ønsker ikke å kjøpe full pakke... med nye forsterkere og en skikkelig lavnivå subwoofer... det får holde med en rimelig høynivå subwoofer. Tanken var å koble den på en av høyttalerne bak, men er det egentlig korrekt fremgangsmåte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva meiner du med høynivå og lavnivå? (er det signalet du meiner?)

Du må nok ha ein forsterker til subben.

Den innebygde forsterkeren i spiller klarer ikkje å dra ein sub.

Jeg har ikke så god oversigt over hva som finnes på markedet, men jeg mener at man kan få subwoofere som har en innebygget forsterker (type rør-subwoofer eller lignende) som man kan koble direkte på høynivå høyttalerkabler (les: BMW´s heller primitive Business spiller til E46 har selvfølgelig ikke utgang til lavnivå eller AUX). Hvis noen har erfaring med slike systemer og mener at lyden er elendig hadde det vært fint om det kunne komme frem i denne tråden... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en rimelig oppgradering vil det fungere med en aktiv sub (dvs med innebygget forsterker) som får signal fra høyttaler bak. Sub'en må i tillegg selvfølgelig ha strøm. Har vurdert en slik løsning selv i min E39, da det mangler bass i det originale anlegget. Har planer om å sjekke dette litt en av de nærmeste dagene. Noe må man jo bruke regnfulle feriedager til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg ikke sindsygt peiling på hvad der findes i bilstereo verden, men mitt hjemme anlegg er litt anderledes.

Hadde aldrig i livet koplet en sub til vanlig højtaler kabler, kan aldrig bli bra uanset hvor bra et delefilter der nu måtte sitte i subben.

Sub skal koples med signal kabler fra stereo til forsterker som går til subben, ellers kan det kun bli upræsis og mudret lyd (det samme gælder self. sub m. innbygget forsterker, må koples med signal kabler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@todleif

Ja du sier egentligt noe; Passiv Sub

Er bare i mine øre og min trangsynethet ikke en sub :P , bare en bass.

Tror forresten jeg har set nogle grå plastic "subwoffere" som kunne ligge unner front setene på Thorshov.

Fanget bare ikke riktigt min interesse, så jeg så ikke noe særligt på dem. Men dem koples vist direkte på højtalerkablet hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg gjort for og få bass i min E46 Touring:

Kjøpte denne; (Bildet) for og få signalkabler. Tok da signaler fra venstre høytaler bak.

Alva2017.jpg

Kjøpte 2x12" RF P2 og monoblokk på bilradiospesialisten.

sverige106.jpg

Bygget kassen så liten som mulig. Tar veldig liten plass.

Brukte kanskje 5timer på alt. Og lyden er fantastisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...