Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drivstofforbruket i modellguiden tar vel utgangspunkt i en EU-norm, som innebærer blandet kjøring i et visst mønster.

http://www.zett.no/auto/carforsale/viewCatalog.action?ref=OFV4097_1998

Her står det hvor mye din bil skal bruke. Målingene på 90km/t inkluderer vel ikke oppstart og akselrasjon, men faktisk forbruk målt i fart, altså tall som er umulig å oppnå.

Din bruker vel litt mer enn den skal på bykjøring, sjekk at den får mengden luft den skal ha, og at den klarer å kvitte seg med luft.

En periode var jeg selv oppe i 1,45l/mil, da var det tett katalysator som var problemet.

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Husk at dette også gjelder orginale dekk (dekkdimmensjon) med korrekt lufttrykk.

Større felger, bredere dekk og for lite luft trekker opp forbruket ganske mye.

Jeg kjørte alltid på 0.89 - 0.90 blandet før, på 17" 225.

Nå med 19" 235 ligger jeg på 1-1.3.

0.8x på langkjøring. (fredrikstad - oslo på 100 vei, med litt kø på slutten)

Skrevet

Jeg fikk testet den på langkjøring inatt =) Hadde meg en tur på 15mil, og da blr forbruket under 1l/mila iallefall....så kanskje alt er som det skal likevel. Jeg har 17" og 225 ja, så det trekker nok litt opp. Kan prøve å bytte plugger og. Luft tror jeg den får nok av. Har satt på ett stort King Dragon nyrenset/oljet filter.

Takk for svar

Skrevet

Jeg har 225 foran og 245 bak og 2.8 liters motor og bruker mindre bensin enn deg, dekkbredden har ikke så mye å si som noen vil ha det til her. Derimot kan man skifte til dekk med mye dårligere rullemotstand enn de gamle, da vil man merke forskjell. Jeg har hatt bilen i snart 3 år og aldri vært over 0,9 på en hel tank untatt da kamakselsensoren var kaputt. Hva er vitsen med å produsere 318 når man har bl.forbruk opp mot 1,3 (som var max bl. forbruk jeg hadde på min 535iA) ?

Skrevet

M42 motoren har en luftmengdemåler og ikke luftmassemåler som alle 6 sylindrede motorer fra 90 tallet har. Luftmassemåleren bruker den såkalte glødetrådteknologien mens luftmengdemåleren har et spjeld som måler luftverdiene. Så det skal gå helt fint med hans motor...

Men fortsatt var det et veldig høyt forbruk på maskineriet hans. Lambdasonden er kjent å gå i stykker på disse bilene noe som gir et forbruk nært det du beskriver. Ellers kan jeg nevne at effektannlegg og K&N (kon) filter gir økt bensinforbruk. Hvertfall det jeg erfarte når jeg satt det på min isbil.

Skrevet
M42 motoren har en luftmengdemåler og ikke luftmassemåler som alle 6 sylindrede motorer fra 90 tallet har. Luftmassemåleren bruker den såkalte glødetrådteknologien mens luftmengdemåleren har et spjeld som måler luftverdiene. Så det skal gå helt fint med hans motor...

Men fortsatt var det et veldig høyt forbruk på maskineriet hans. Lambdasonden er kjent å gå i stykker på disse bilene noe som gir et forbruk nært det du beskriver. Ellers kan jeg nevne at effektannlegg og K&N (kon) filter gir økt bensinforbruk. Hvertfall det jeg erfarte når jeg satt det på min isbil.

isbil ja :) (ding ding) .... aldri tenkt over at jeg kjører isbil :P

Uansett....forbruket skal vel ikke gå så drastisk opp uansett, bare ved å benytte feks K&N samt effektannlegg.

En kompis av meg låg bak meg en stund idag, han ringte fort å sa at det luktet ganske mye bensin av bilen min....så virker som om den blir matet med formye bensin og ikke forbrenner alt. meker og at det lukter en del benin når jeg starter den opp.

så er det mulig at det er en "dingsen" som lager oppskriften på mengde luft og bensin som er ødelagt ?

Skrevet

Uansett....forbruket skal vel ikke gå så drastisk opp uansett, bare ved å benytte feks K&N samt effektannlegg.

En kompis av meg låg bak meg en stund idag, han ringte fort å sa at det luktet ganske mye bensin av bilen min....så virker som om den blir matet med formye bensin og ikke forbrenner alt. meker og at det lukter en del benin når jeg starter den opp.

så er det mulig at det er en "dingsen" som lager oppskriften på mengde luft og bensin som er ødelagt ?

Ville tippet på Lambdasonden som måler oksygeninnholdet i eksosen. Er den gåen vil den da gi gale verdier og bensinfrobruket blir høyt.

Skrevet

Ville tippet på Lambdasonden som måler oksygeninnholdet i eksosen. Er den gåen vil den da gi gale verdier og bensinfrobruket blir høyt.

Hvordan finner jeg ut om den er gåen eller ikke ?

Må jeg til verksted og koble til sånt måleutstyr som går igjennom hele bilen ?

Mye koster en ny, er det greit å kjøpe brukt ?

Skrevet

Brukt er vell ikke å annbefale. Ny orginal koster i 2000 kr klassen, mens en uorginal på biltema går for 400, da må det derimot loddes litt.

Du skal kunne måle på noen ledninger, men er ikke helt sikker på hvordan det gjøres. Jeg kjøpte fra biltema, og den funket bare bra :)

Skrevet
Brukt er vell ikke å annbefale. Ny orginal koster i 2000 kr klassen, mens en uorginal på biltema går for 400, da må det derimot loddes litt.

Du skal kunne måle på noen ledninger, men er ikke helt sikker på hvordan det gjøres. Jeg kjøpte fra biltema, og den funket bare bra :)

Koster ikke mer nei, lodding skal gå greit. Bør sikkert byttes uansett, så jeg kan prøve å bytte den. Var uansett ikke på biltema sine nettsider under "lambasonder" og BMW var ikke ett valg. Husker du hvilken du kjøpte ?

Skrevet

Jeg hadde en e36 325 som jeg koplet ut lambdasonden på grunnet feil. Jeg målte den til 0,87/mil og ny eier klarer å kjøre den på 0,78 på langkjøring!! 318is burde da virkelig gå billigere enn dette hvis den er i orden.

Pørv for moro skyld å kople ut lambdasonden og mål forbruket uten.

Skrevet

Koster ikke mer nei, lodding skal gå greit. Bør sikkert byttes uansett, så jeg kan prøve å bytte den. Var uansett ikke på biltema sine nettsider under "lambasonder" og BMW var ikke ett valg. Husker du hvilken du kjøpte ?

IKKE lodd ledningene til lambdasonde. Da ødelegger du kabelen, garantert! Allle lambdasonder skal skjøtes ikke loddes. Fucker opp resistensen i kabelen med lodding.

Skrevet

Jeg lodda ikke, det fulgte med sånn klemmer som jeg brukte ;)

Panser: Prøv å koble ut lambdasonden å se hva som skjer. Går den rimeligere da så har du lokalisert feil.

Du skal han en uorginal lambdaosonde med 4 ledninger. Har ikke noe å se hvilken bil den er til bare den har 4 ledninger (tror jeg)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...