Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

98 gir ikke bedre effekt enn 95 som noen tror..

Den kan faktisk gi mindre effekt om ikke motoren får mer fortenning, ettersom 98 tenner på et senere tidspunkt, den trenger mer temperatur for å anntenne!

Hvorfor 98 bensin er dyrere enn 95 hvis de gir lik effekt?

Taktikken deres med at 95 er billigere enn 98 er fordi 98 forurenser mer.

Derfor ønsker de at flertallet fyller 95 fremfor 98, noe de gjør om prisen er lavere, dermed fås forurensningen ned en smule.

Hvorfor produseres 98 bensin da hvis det forurenser så mye?

Rett og slett fordi noen av de eldste bilene er produsert for å gå på nettopp den typen.

Det andre er fordi en del med turbomotorer og slikt trenger den for å hindre tenningsbank.

Tenningsbank oppstår når temperaturen i forbrenningskammeret er for høy (noe som ofte skjer i turbomotorer) det som da skjer er at bensinen anntenner FØR gnisten, og på den måten bremser/slår stempelet i retur, noe som kan føre til at stempelet svis hull i eller går i oppløsning, da har man havari.. 98 bensinen trenger mer temperatur for å anntenne, (den er mer stabil som det sies) og er man heldig, så får man den bensinen til å faktisk å tenne når gnisten tenner, og ikke pågrunn av høy motortemperatur.

Får man fremdeles tenningsbank med 98 bensin, så må man ta u bruk den samme gamle visa, vanninsprøytning, større intercooler, bedre kjøling osv..

Dette er rett og slett forklaringen på 95 og/eller 98.

Håper jeg har fått dette forståelig på frem, og at jeg ikke selv tar feil her, men har lest en del på nettet anngående tenningsbank og måter å forhindre dette på, da fant jeg et tema om at 98 bensin skal være mer stabil enn 95 bensin på dette temaet.

Så for de som ikke har har problemer med å bruke 95 bensin er det bare tull å kjøre med 98, da dette KUN gjør det dyrere for pengboka! :)

Skrevet

Dette kommer ann på fra bil til bil.

I hovedsak spiller tenningen en del inn her.

På biler som er laget for 95 bensin, så må man justere tenningen litt tilbake for at 98 skal gi utslag. (HVIS det gir utslag.)

Kanskje din bil er justert nærmere 98 enn 95? 6hk er jo ikke allverden, dette kan jo tilsvare det tenningsinnstillinger har og si..

Som sagt skal ikke 98 bensin gi mer effekt, den skal være mer stabil, den skal tenne senere (må ha mer temperatur før den tenner som nevnt i forrige innlegg i denne tråden)

Men det er min lærdom.

Har forøvrig prøvd 95 og 98 på diverse lettmotorsykler og der viser deg seg at de går DÅRLIGERE med 98 bensin, og her snakker man om samme strekninger og samme værforhold, og de syklene har så små motorer at der kan man enkelt sjekke om toppfarten endrer seg, og det gjør den!

Og de syklene er 4-takt, akkurat som bilmotorer.

Har prøvd dette både på 1 og 2 sylindrede sykler.

Men det skal nevnes at tenningsinnstilling ikke her har vært rørt!

(det er selvfølgelig ikke fra disse "sykkelerfaringene" jeg har denne lærdommen, den har jeg fra diverse søken på nettet som nevnt tidligere)

Skrevet

Min lett sykkel gikk bedre på 98 oktan ihvertfall! Da den faktisk var beregnet for det.. Planet topp. Dette var en 2 takter!

Så på 5 gir der de prøvde ut forskjellige typer bensin. der kom faktisk shell 99 oktan på topp. der den ga 15hk mer på enn Impreza sti! og 5hk eller noe på Golf gti.. fordi clio, nada:) Så om hjernen på bilen kan utnytte det.. så fyll 98 oktan.

Så om du ikke får utnytte effekten av 98 0ktan er det ikke vits og fylle det! Dessuten, 95 oktan lukter bedre enn 98

Skrevet

Nyere motorer har bankesensor, så tenninga vil "alltid" være optimal på en slik motor, da den selv kjenner banken og stiller tenninga automatisk akkurat rett før bank.

Min trimma M10 har tenninga stilt slik at med 95 banker den noe forferdelig, mens med 98 blir det tyst :D

Skrevet
Min lett sykkel gikk bedre på 98 oktan ihvertfall! Da den faktisk var beregnet for det.. Planet topp. Dette var en 2 takter!

Så på 5 gir der de prøvde ut forskjellige typer bensin. der kom faktisk shell 99 oktan på topp. der den ga 15hk mer på enn Impreza sti! og 5hk eller noe på Golf gti.. fordi clio, nada:) Så om hjernen på bilen kan utnytte det.. så fyll 98 oktan.

Så om du ikke får utnytte effekten av 98 0ktan er det ikke vits og fylle det! Dessuten, 95 oktan lukter bedre enn 98

Denne episoden gikk faktisk på Discovery Channel i dag, og det stemmer det.. Men det var 98 oktan (shell) på topp, BP sin 97 oktan og vanlig 95 oktan dem testet.. I tillegg fikk man en god del mer NM ut av 98 kontra 95 oktan..

Jeg fyller bare 98 oktan på min bil..

Skrevet

etter hva jeg har hørt skal tenningen justere seg automatisk etter oktanvalg så lenge det sitter en bankeføler i blokka.

i min gamle e36 sto det i instruksjonsboka el at oppgitt motoreffekt var med 95, fyller man lavere oktan garanterer ikke BMW at motoren yter det den skal, fyller man derimot høyere oktan garanteres det ytelse over oppgitt effekt. vil ikke tro at det er mange gamp det er snakk om, men alle monner drar. jeg synes min gamle is dro bedre på lave turtall med 99 oktan, men merka ikke stor forskjell.

jeg synes 98/99 oktan lukter bedre enn 95, særlig når eksosanlegget er godt og varmt.

Skrevet

Siden det har så liten innvirkning på sluttsummen som står på pumpa når jeg er ferdig, fyller jeg 98 oktan.

Dette gjør jeg fordi jeg er usikker på om 95 anbefales til min bil, og fordi jeg synes forbruket ble litt lavere med 98.

Når jeg gikk fra 95 til 98, sank drivstoff-forbruket med 1dl per liter. Men siden så mange sier til meg at dette bare er tull, skal jeg ikke si det sikkert at 98 gir lavere forbruk.

Har kjørt mye på 98, og en gang skulle jeg prøve 95 for å spare litt penger. Da hadde den en tendens til å fjuske litt på lavt turtall.

Skrevet

Mener at en moderne BMW-motor har innebygget tenningsbank-føler m/elektronisk tenningsregulering. Dvs at hvis en fyller bensin med høyere oktantall så føler motoren dette og elektronikken forskyver så tenningstidspunktet bakover. Dette vil gi noe bedre ytelse fra motoren (til et visst punkt).

Skrevet
Mener at en moderne BMW-motor har innebygget tenningsbank-føler m/elektronisk tenningsregulering. Dvs at hvis en fyller bensin med høyere oktantall så føler motoren dette og elektronikken forskyver så tenningstidspunktet bakover. Dette vil gi noe bedre ytelse fra motoren (til et visst punkt).

Men her er det snakk om en m20b20.

Har det noe for seg å kjøre den på 98 oktan?

E30 eiere: Fram med instruksjonsbøkene. ;)

Skrevet

Ja åssen er det med en m20b25 da, vil hjernen dens være smart nok til å tenne litt seinere? Og prøvde å fylle 98 på crosseren mon, en 200ccm 4-takter, og da gikk den bare mer og mer ureint ettersom 98 bensina kom til....

Skrevet

en M20 motor stiller ikke tenninga selv nei. På alle M20-motorer jeg har hatt (3) har jeg fylt 98 bensin, har egentlig aldri tenkt på hvorfor, men når jeg tenker på hvor gammel en m20 begynner å bli antar jeg den er tenningsjustert etter 98. Jeg har instruksjonsboka på en E30 323 i turbobilen (som kun får 98 sef) kan sjekke hva slags oktantall de anbefaler her. men nyere BMW blir også anbefalt å kjøres på 98 for best ytelse (ref: autosentrum)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...