Gå til innhold

ulyd bak drivverk E46

torfinn9990
 Share

Anbefalte innlegg

Har en ulyd bak (tror jeg). Starter på rundt 25-30km/t. Høres spesieltgodt på ny asfalt. På hastigheter over 80-90 høres det ikke lengre pga annen støy. Har ikke noe med motor å gjøre, fordi det høres like godt når man ruller. Kan tenke meg at lyden er som et gåent hjullager (10-20 pulser pr omdreining). Bilen er en 2002 modell 318dT. Km ca 95000.

Torfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig være et hjullager som er slitt, men det er litt tidlig ved ca. 95000 Km (med mindre du kjører på enormt store felger/dekk). Jeg ville testet med et annet sett felger/dekk for å sjekke om et hjul kan være skadet. Evt. kan du ta godt fatt i et dekk og hive i det... hvis et hjullager er slitt vil du kunne høre et svakt "klunk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye dekk på bilen. Felgene er helt ok. Har jekket opp bilen og kjent på hjulene. Det er ikke slakk. Hvis jeg snurrer et bakhjul fort rundt kan jeg høre lyden. Det er ikke noen forskjell i sving.

Torfinn

Da er jeg enig med Ske1eton... sjekk om bremseklossene på et punkt tar mot bremseskivene eller om noe annet er galt med bremsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at slitte hjullager lager en konstant romlelyd, spesiet da man svinger. Det blir verre jo fortere og mer svingete man kjører. At man hører det i så lave hastigheter som 35-40km/t får meg heller til å tenke på drivverk og gummiforinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt bilen oppe på bukk og snurret rundt hjulene. Lyden kommer fra inne i kardangen. Hvis det var bremseskiver ville man fått en puls pr omdreining. Her er det mange flere. Kanskje det er et dårlig pinjonglager? Har fått time på verksted. Verkstedet hadde ikke vært borti at bakaksel var en svakhet på E46.

Torfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...