Gå til innhold

Hjelp - min E60 520i vil ikke starte !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har en 2003 modell 520 E60.

Bilen min skal være bryllupsbil i et bryllup i morgen og nå vil den ikke starte. Det som skjedde var at jeg under kjøring fikk opp følgende melding: "Restraint systems - Function of airbags, belt tensioners and belt force limiters faulty. Ensure your seat belt is fastened despite the fault!"

Jeg stoppet bilen for å ta en restart men da ville den ikke starte.

Jeg trenger krisehjelp fort!!!

Lys stereo og alt annet funker men det virker som om bilen "nekter" meg å starte.

Kvasin. :cry:

Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg er litt bekymret for å skade elektronikken, er det trygt å koble fra slik? Det er kun + polen som er synlig, er det samme om jeg tar minus eller + ?

Kvasin

Skrevet

du trenger kun koble fra + polen. Det skal ikke være noe problem det, det blir litt dumt å lage en bil som ikke tåler at du kutter strømmen til den.

Ikke skyt meg om jeg tar feil.

Skrevet

Tommelfingerregelen er å ta (minus) av først!

Jeg ville ha sjekket sikringene!

Det virker som om mange elektroniske ting er falt ut ut fra feil-mld.

Om systemet oppdager def airbag, så skal fortsatt bilen fungere, bare med deaktivert air-bag.

Står batteriet bak?

RS

Hei og takk for svar!

Jeg er litt bekymret for å skade elektronikken, er det trygt å koble fra slik? Det er kun + polen som er synlig, er det samme om jeg tar minus eller + ?

Kvasin

Skrevet

Det står faktisk ikke i instruksjonsboken. Det er en + pol fremme i motoren men jeg vet ikke om denne gir ønsket effekt?

Kvasin

Skrevet

Logisk sett tror jeg ikke er det noen problem å fjerne pluss-polen først, men årsaken til å fjerne minus er nok mer at så lenge minuskabelen er på batteriet, så kan man kortslutte mellom plusspolen og chassi.

Men i alle servicebøker, så står det "minus først".

RS

Tommelfingerregelen er å ta (minus) av først!

Fordi?

Skrevet

Ok, så rent pratisk betydning da. Jeg vil også tro batteriet befinner seg bakover i bilen en plass da det er mest logisk i forhold til vektfordeling

Skrevet

Jeg tror at motoren er tilkoblet en separert jord-kabel mot blokken/startmotoren. Går det egen jord-kabel fra batteriet fram til motoren?

Batteriet står garantert bak i bagasjerommet på siden og bak deksjel. Kan også være at den står under baksetet, men tror ikke det! Åpne sidepanelene i bagasjerommet, så finner du sikkert batteriet!

Men sjekk sikringer!

RS

Hei og takk for svar!

Kvasin

Skrevet

Hmm en lokal mekaniker kjørte akkurat forbi og mente jeg ikke burde rote med dette fordi jeg risikerte å miste all data i bilen. Dvs at stereo, navi osv må unlockes på nytt.

Er det virkelig trygt å koble fra strømmen?

Kvasin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...