Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 98 318i e46!! den er ganske døv å kjøre så har lyst til å monterte kompressor!!! er det noe vits i en 318???? hva er det prisen ligger på???

Skrevet

liten vits i 4 sylindra motor. får mye mer effekt med turbo. billigere og lettere med turbo. kompressor fungerer bedre på motorer med minimum 6 sylindra og minimum 2.0 liters slagvolum.

får jo komplette turbokit til rundt 10 000,-, det burde affal øke effekten med 50hk+! se under selges kategorien, autodb (søk turbo bmw) og se på finn (turbo bmw) på torget der! :)

Skrevet
liten vits i 4 sylindra motor. får mye mer effekt med turbo. billigere og lettere med turbo. kompressor fungerer bedre på motorer med minimum 6 sylindra og minimum 2.0 liters slagvolum.

Dette er bare tullball... bl.a Mercedes-Benz har en lang tradisjon for å bruke kompressor på deres firesylindrede motorer. I tillegg er en kompressor en vesentlig enklere og mer kompakt installasjon enn en turbo iom. at den er remdrevet og ikke eksosdrevet. Et marginalt høyere bensinforbruk er imidlertid årsaken til at mange bilprodusenter foretrekker turbo fremfor kompressor.

Forøvrig... hvis du skulle kjøpe en fabriksny bil med en toliter bensinrekkesekser... hvilken bil ville du ha kjøpt da ?... Hverken BMW eller f.eks Lexus leverer mindre rekkeseksere enn hhv. 2494 cm3 og 2499 cm3... :wink:

Skrevet
så dere mener at det er like greit å montere kompressor??? hva ligger prisen på kompressor på ferdig montert????

Rent teknisk er en kompressor betydelig enklere å intallere enn en turbo, men relativt kostbart er en slik installasjon under alle omstendigheter. Det er nok ikke så mange som ønsker å betale rundt 5300 Euro eller ca. 43000 kroner for en kompressor til en M44 motor. Norske ESS Tuning er eksperter på BMW og kompressorinstallasjoner, men M44 motoren er ikke i deres sortiment. Alt kan imidlertid sikkert ordnes for nok penger... :wink:

Skrevet

Dette er bare tullball... bl.a Mercedes-Benz har en lang tradisjon for å bruke kompressor på deres firesylindrede motorer. I tillegg er en kompressor en vesentlig enklere og mer kompakt installasjon enn en turbo iom. at den er remdrevet og ikke eksosdrevet. Et marginalt høyere bensinforbruk er imidlertid årsaken til at mange bilprodusenter foretrekker turbo fremfor kompressor.

Forøvrig... hvis du skulle kjøpe en fabriksny bil med en toliter bensinrekkesekser... hvilken bil ville du ha kjøpt da ?... Hverken BMW eller f.eks Lexus leverer mindre rekkeseksere enn hhv. 2494 cm3 og 2499 cm3... :wink:

Ikke noe tullball nei.

For en bil som ikke har kompressor ut av fabrik ville faktisk miste effekt i selve motor for å dra rundt kompressoren.

Eks:

vist du har en 318i lader med turbo 0.4bar så oppnår man ca 50hk meir en org. med kompressor på samma trykk så har man ca 20-30hk, for at du skal oppnå samma effekt med kompressor så må man opp på høyere trykk for å oppnå dem 50hk og det kan igjen med før at motoren haverer for at den er tåler ikke høyere trykk på orginal motor.

For dem som har 4sylinder motor uten kompressor orginalt så ikke hiv på kompressor. Da gå heller for turbo.

men vist man har en 4sylinder motor så er dekomp så begynn å lade med 0.6 og opp over så kan man begynn å tenk på kompressor å ikke ellers.

Skrevet

Ikke noe tullball nei.

For en bil som ikke har kompressor ut av fabrik ville faktisk miste effekt i selve motor for å dra rundt kompressoren.

Eks:

vist du har en 318i lader med turbo 0.4bar så oppnår man ca 50hk meir en org. med kompressor på samma trykk så har man ca 20-30hk, for at du skal oppnå samma effekt med kompressor så må man opp på høyere trykk for å oppnå dem 50hk og det kan igjen med før at motoren haverer for at den er tåler ikke høyere trykk på orginal motor.

For dem som har 4sylinder motor uten kompressor orginalt så ikke hiv på kompressor. Da gå heller for turbo.

men vist man har en 4sylinder motor så er dekomp så begynn å lade med 0.6 og opp over så kan man begynn å tenk på kompressor å ikke ellers.

Vel... bensinforbruket er normalt marginalt høyere med en kompressorinstallasjon enn med en turboinstallasjon... nettopp fordi en kompressor krever mer energi for å gi effekt i forhold til hva en turbo gjør (iallefall på lavere turtall). Hvis en kompressor krever mer energi... krever den også mer effekt... ergo velger mange bilprodusenter en turboinstallasjon fremfor en kompressorinstallasjon. Det er imidlertid viktig å ikke blande kortene... fordi det som alltid handler om et kompromis... der bensinforbruket som regel er et absolut begrensende parameter for bilprodusentene i forhold til målet i form av relativt mer effekt. Det finnes imidlertid flere vellykkede eksempler på små motorer og kompressorinstallasjoner... den første versjonen av Mini Cooper S 1,6 hadde en kompressor som ytet 160 HK og Mercedes-Benz benytter stadig en kompressor på deres C-klassemodeller 180K og 200K med hhv. 156 HK og 184 HK (begge motorene er på 1796 cm3).

Historisk er det én vesentlig årsak til at man ikke har valgt en kompressor i tilknytning til små firesylindrede motorer og det er fordi de tradisjonelt har manglet effekt... spesielt moment på lavt turtall. Dette er imidlertid ikke lenger et problem iom. at f.eks den nye firesylindrede N47TUB20 motoren utvikler like mye effekt som den gamle sekssylindrede M54B22 motoren... som forøvrig ESS Tuning tilbyr en kompressorinstallasjon til.

N47TUB20 - 170 HK ved 6700 rpm og 210 Nm ved 4250 rpm (1995 cm3)

M54B22 - 170 HK 6250 rpm og 210 Nm ved 3500 rpm (2171 cm3)

Den nye N47 motoren kan man forøvrig snart også få i tilknytning til E60/61 og dermed går det nok ikke så lang tid før ESS tilbyr en kompressor til denne motoren. Det er ingen tvil om at kost - nytte forholdet er avgjort bedre i dette tilfellet enn når utgangspunktet er en M44 motor som yter 118 HK ved 5500 rpm og 180 Nm ved 3900 rpm... :wink:

Skrevet

vi snakker ikke om fabrikk bygget biler med kompressor her no.

No er det en kar som lurer på om det er noe å sett en kompressor på en 318i 98mod og han syns at bilen er ganske så doven at han har løst på meir effekt uten å gjør noe med innmaten i motoren.

Så da vell jeg sei en kompressor til 45.000kr og få 30hk meir på 0.4bar da vill jeg heller sei at man gå etter turbo steden for 10.000kr og 50hk meir på 0.4bar.

Kompressor må du betall 1500kr på heile per 1hk (45.000kr og 30hk)

Turbo må du betall 200kr på per 1hk (10.000kr og 50hk)

Og Fredrik hva ville du ha valgt vist du skal bare ha 50hk meir i bilen din?

Det jeg ville ha valgt en turbo steden for å få motor haveri på høyere trykk med kompressor på 50hk

Skrevet

N47TUB20 - 170 HK ved 6700 rpm og 210 Nm ved 4250 rpm (1995 cm3)

M54B22 - 170 HK 6250 rpm og 210 Nm ved 3500 rpm (2171 cm3)

Du ser no selv på fabrikk tallene at N47TUB20 må oppveldi høyt turtall for at noe skal skje da mein jeg selv at du kan ikke sammenlign

N47TUB20 mot en M54B22 uansett om begge har 170hk og 210nm

Her ser du jo at M54B22 har topp effekten før heile 450rpm en N47TUB20 og M54B22 har også topp Nm før heile 750rpm en N47TUB20

En N47TUB20 vell man har meir giring på Norske veier en M54B22 vill gjør

Skrevet
vi snakker ikke om fabrikk bygget biler med kompressor her no.

No er det en kar som lurer på om det er noe å sett en kompressor på en 318i 98mod og han syns at bilen er ganske så doven at han har løst på meir effekt uten å gjør noe med innmaten i motoren.

Så da vell jeg sei en kompressor til 45.000kr og få 30hk meir på 0.4bar da vill jeg heller sei at man gå etter turbo steden for 10.000kr og 50hk meir på 0.4bar.

Kompressor må du betall 1500kr på heile per 1hk (45.000kr og 30hk)

Turbo må du betall 200kr på per 1hk (10.000kr og 50hk)

Og Fredrik hva ville du ha valgt vist du skal bare ha 50hk meir i bilen din?

Det jeg ville ha valgt en turbo steden for å få motor haveri på høyere trykk med kompressor på 50hk

Vi snakker nok litt forbi hverandre... mitt poeng er kun å påvise at små firesylindrede motorer rent teknisk selvfølgelig kan utstyres med en kompressor iom. at det faktisk er en betydelig enklere installasjon enn en tilsvarende turboinstallasjon. At det neppe er økonomisk forsvarlig har jeg allerede nevnt i et tidligere innlegg.

Normalt har en firesylindret motor et relativt bedre moment ved et lavt turtall enn en tilsvarende stor sekssylindret motor. Effektutviklingen har tradisjonelt vært mer lineær for en firesylindret motor - der en sekssylindret motor typisk har en klar effektforbedring fom. ca. 3500 rpm. Det beste eksempelet på dette fenomenet er forskjellen på M40B18 og M20B20 motorene. I dag løser man denne utfordringen ved hjelp av sofistikerte elektroniske innsprøytningssystemer.

Skrevet

takk!!! det ble litt av en diskusjon pga meg her!! jeg tror det er like greit å bare hive i en 325 motor!!! penger er ikke et problem!!! har lyst på dumpventil egentlig!! tror jeg skal henvende meg til ESS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...