c_ellef Skrevet Juli 22, 2007 Skrevet Juli 22, 2007 Hvordan ser jeg om jeg må bytte bremseskiver? Hva burde tykkelsen på skiven minimum være? Hva kan man godta av spor i skivene? Jeg har et lite spor i den ene skiven. 1mm bredt og 0,5 mm dybt sånn cirka. De sa på EU-kontrollen at klossene foran var for tynne. Behøver jeg å gjøre noe med bremseskoene bak? Hvordan kan jeg vite når disse skal byttes uten å måtte skru opp? Er det noen triks?
Haug530D Skrevet Juli 22, 2007 Skrevet Juli 22, 2007 Bremseskiver skal ha en viss tykkelse, dette er forskjellig fra bil til bil, så du må nesten høre med en forhandler hva tykkelsen skal være, spor i skivene er jo ikke så kjekt men ikke noe de bruker å henge seg opp i på EU kontroll, det de sjekker er bremsevirkning foran og bak, det skal være ganske likt på begge sider foran og bak, mye rust på bremseskiver og kast i bremseskiver gir feil, også slitte bremseklosser. Når det gjelder bak så skal parkbremsen også ha lik bremsevirkning, det er ikke så godt å finne ut hvor mye som er igjen av bremseskoene bak, noen biler har inspeksjonsluke/hull som man tar ut en propp og ser inn, men ellers så må du nesten av med de å se, det kan egentlig også lønne seg å skifte bremse skiver når man skifter klosser/bremse sko da dette slites til hverandre.
Superbeetle Skrevet Juli 22, 2007 Skrevet Juli 22, 2007 Må nok ta av tromlene for å sjekke tilstanden der. Trenger en 5mm unbraco for å løsne trommelen. Ellers så slites bakbremsene mye mindre enn forbremsene, da mesteparten av bremsekraften skal være foran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå