Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er positivt og negativt med en 524td (M21D24?) i forhold til den nyere 525td (M51D25?)

Det gjelder altså en 91 mod. E34 524td.

Motoren har vel gått 230.000 km, men topplokket er ikke så veldig gammelt.

Lurer på om det er cruisecontrol på den...

Er det mekanisk eller elektronisk styrt dieselpumpe på denne?

(Mtp. på å enkelt kunne skremme ut litt mer effekt av motoren)

Ønsker å vite mer om denne motoren :)

Skrevet

Ville ha gått for 525'n. Det eneste som skiller 525td fra 525tds er intercooler så vidt jeg vet.

Har hatt en e28 524td funka fint, med maaase svartrøyk. Valgte å stille den ned på dieselpumpa da det var rent flaut å kjøre i byen med den. Vess en vart stående å bakk i et lyskryss og da skulle gi gass måtte bilen bak ha GPS for å ikke kjøre i grøfta :shock:

Tror en 2.4td bli litt slapp til en stor E34.

Den 2.4td jeg hadde var gått 360.000 da jeg solgte den. Det var skiftet topp og turbo på rundt 250.000

Motoren passerte 300.000 på en tur fra Norge-Italia: ). Det eneste som gav problemer var en utslitt dynamoreim som måtte byttes på hjemtur. 150 km/t gikk fint på autobahn. Det var tidligere eier som hadde tatt denne turern. Han hadde også kjørt mye med campingvogn. Da jeg kjøpte bilen hos han sa han at det eneste han kunne gå god for på bilen, var motoren :)

Det stemte godt.

Skrevet

Joda, har hørt nys om at det er lettvint å frese opp en 2.4td med mekanisk styrt dieselpumpe.

Har søkt litt på forumet om dette, men ikke funnet ut når denne typen motor fikk el.styrt dieselpumpe, altså fra hvilket årstall??

2.4td ble vel produsert fram til 1991, da 2.5td + tds tok over..

For om det er el. styrt pumpe på denne modellen jeg snakker om, må man vel chippe for å få effektøkning, det koster kroner, og er ikke like effektivt som ved god gammeldags manuell justering.. :?

Ettermontere intercooler går sikkert ann, men er jo begrenset hvor mye man oppnår kun med det, da er det like greit å gå til innkjøp på 525tds..

Men jeg har bare sett litt på en 524td, som en midlertidig bruksbil, da alle prosjektene står i kø..

• 3 weeks later...
Skrevet

Min har ihvertfall fungert greit mekanisk.Har hatt litt problemer med dynamo,men ellers ganske grei.Tror du lett kan kjøre ihjel en sånn motor hvis du ikke er flink til å passe på tempen på den,men ellers fungerer den greit,og går ganske greit,og ryker VELDIG svart.

Skrevet

Men de siste av denne typen motorer fikk el.styrt dieselpumpe ettersom jeg har forstått, og ettersom dette er 1991 mod, er det aller siste utgave.

Vil den også etterlate seg mye svart røyk, selv om den går på fabrikk-innstilte verdier?

Forresten noen som har montert intercooler på en slik motor?

Verdt penga og arbeidet, eller?

Noen som vet reelt forbruk?

Noen sier 1/2 litern på mila, andre sier dem bruker like mye som en bensinmotor, og det BMW oppgir er høyere forbruk enn hva som faktisk er reelt ved pen langkjøring.. :roll:

Skrevet

hadde en 91-324td touring for noen år siden. kjørte opp norge å ned sverige med tillsammen 280 mil på en uke en sommer.

bilen låg på 0.65 i forbruk hele tiden og farten lå på 120 nesten konstant.

motorn var småsprek i en 3-serie vertfall og jeg digga den gromme diesellyden når den gikk på tomgang.

d negative...

min kokte en gang å toppen sprakk på 11 plasser.... :roll:

Skrevet

Okey.

Har dem lett for å bli for varme ved konstant hard belastning over tid, f.eks dra henger opp lengre, bratte bakker, samtidig som man vil holde en viss fart? Eller er det for lite kjølevæske som er grunnen til at slikt skjer med disse?

Hvorfor ble din overopphetet forresten?

Skrevet

sto på tomgang for lenge.. dårlig viskose.. mulig d var lite vann.. var på jobb da dette skjedde og noen andre kjørte bilen..

begynte å ryke hvitt og brukte vann. bilen gikk med alle sprekkene så trodde d var toppakning bare,noe d ikke viste seg å være...

så har ny ubrukt toppakning jeg ga 1000 kr for liggende...

satte i m2b20 å solgte bilen etterpå..

Skrevet
Joda, har hørt nys om at det er lettvint å frese opp en 2.4td med mekanisk styrt dieselpumpe.

Har søkt litt på forumet om dette, men ikke funnet ut når denne typen motor fikk el.styrt dieselpumpe, altså fra hvilket årstall??

2.4td ble vel produsert fram til 1991, da 2.5td + tds tok over..

Det handler om to forskjellige motorer... M21D24 (2443 cm3) som ble produsert i perioden 1983-92... og M51D25 (2498 cm3) som ble produsert i perioden 1991-00.

Skrevet

Din motor har nok elektronisk dieselpumpe! Mener 2.4td kom med elektronisk styrt pumpe rundt 1988.

Min 324td fra 1988 hadde hvertfall elektronisk. Denne måtte da chippes, for å få henta ut mer effekt.

Skrevet

Jeg for min del har hørt så mye negativt om toppene på disse motorene, (pluss at jeg har erfart det selv) til at jeg vil anbefale noe trimming.

Virker som om toppene regelrett er laget av kålrot. :lol:

Man må hvertall være himla forsiktig med noenslags varme på motoren over normalen.

Minst 1 øye, bør fokusere på trempmåleren konstant.

Dårlig viskosekobling, dårlig vannpumpe, luft i kjølesystemet, tull med termostat, vil sannsynligvis føre til deffekt topp på en slik motor, før du rekker å si kake.

Skrevet
Det handler om to forskjellige motorer... M21D24 (2443 cm3) som ble produsert i perioden 1983-92... og M51D25 (2498 cm3) som ble produsert i perioden 1991-00.

Yepp, er klar over det, skrev det lenger opp i tråden her. Da fikk jeg hvertfall bekreftet at det er korrekt :wink:

Tore Diesel: Om det kom el.styrt dieselpumpe rundt 88, vil vel det bety at alle E34 er utstyrt med det? :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...