Gå til innhold

Mitt student prosjekt. E36 316I-318is. *skrota*

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blir nok omtrent som natt og dag etter motor bytte fra 316 til 318is ;)

Ja jeg håper virkelig det for er lei av å kjøre om natten :lol: Det jeg savner mest på 316'n motoren er faktisk moment, men turtallskick er alltid gøy, og praktisk med tanke på forbikjøringer osv. Momentet er jeg faktisk avhengig av og det gjør 316'n motoren nesten ubrukelig der jeg bor. Skal jeg rygge opp oppkjørselen min her i oslo har jeg full gass i revers og det er såvidt den klarer å krype opp. :roll:

• Svar 441
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja jeg håper virkelig det for er lei av å kjøre om natten :lol: Det jeg savner mest på 316'n motoren er faktisk moment, men turtallskick er alltid gøy, og praktisk med tanke på forbikjøringer osv. Momentet er jeg faktisk avhengig av og det gjør 316'n motoren nesten ubrukelig der jeg bor. Skal jeg rygge opp oppkjørselen min her i oslo har jeg full gass i revers og det er såvidt den klarer å krype opp. :roll:

Er ny clutch du trenger! Ikke ny motor :lol:

Skrevet

Er ny clutch du trenger! Ikke ny motor :lol:

Haha, med turtall på 500rpm så er det nok ikke clutchen :P

Skrevet

Da er jeg igang :) Godt å komme hjem til Trondheim og få litt skitt under neglene igjen :D Har ikke glemt hvordan jeg mekker selv om jeg går på Handelshøyskolen BI nå :lol:

Begynte å demontere fronten:

dsc01238qb1.jpg

Og etter 1 time skruing så bilen slik ut :)

dsc01239mv6.jpg

Fortsetter imorgen tidlig. Har faktisk trua på at motorbyttet skal gå ganske fort :)

Trenger hjulstillingskontroll som dere ser. På bildet kjører jeg rett fram :lol:

dsc01237pf9.jpg

Kommer oppdateringer imorgen etterhvert som ting skjer :) Delene mine er kommet til Strandveien Auto også så skal å hente de imorgen tidlig :)

Skrevet

Sikker på at det ikke er rattet som er satt på feil? ;) Har vært borti det mer enn en gang for å si det sånn.

Skrevet
Sikker på at det ikke er rattet som er satt på feil? ;) Har vært borti det mer enn en gang for å si det sånn.

Den drar til høyre også så er nok ikke bare rattet ;) Er faktisk litt jævlig å kjøre :P Så kan jeg i tillegg se på de gamle dekka mine som er veldig skjevslitt at her er det no alvorlig galt ;)

Skrevet

Idag var motoren ute av bilen litt over 1 :)

dsc01240bo8.jpg

Var litt oppfinnsom med jekkestropp og 2 garasje jekker og fikk lirket den ut :)

dsc01241pt6.jpg

Der var den ute av bilen :)

dsc01242mg7.jpg

Må bruke girkassen fra 316'n da girkassene var ulike og det visste seg å være en e30 girkasse på motoren jeg kjøpte. Men skjekket opp delenummerne på girkassene fra 316 og 318is e36 og de var like så Er null problem å bruke denne kassen :)

dsc01245bs2.jpg

Som dere ser så var det en gåen simmering på denne girkassen også og siden jeg allerede hadde byttet på den andre girkassen måtte jeg ut å kjøpe en simmering til denne kassen også :( Strandveien auto hadde ikke på lager, men gs bildeler hadde så fikk heldigvis tak i :) Tok og spylte av oljen på denne kassen så den er klar for bilen nå.

Blir fort rot når man holder på slik, men så lenge man rydder når man er ferdig må det vel være greit :wink:

dsc01246lp4.jpg

Tok også av bunnpanna på 316 motoren og fjernet girkassen fra is motoren så skal bare sette på bunnpanna fra 316'n på denne imorgen så skal olje byttes på girkassa og monteres på motoren så skal den løftes inn :)

Grunnen til at ismotoren har e30 bunnpanne og girkasse er enten pga. den kommer fra en e30 eller at den har fått e30 gir og bunnpanne montert pga. den har stått i en 5 serie. Jeg tror egentlig mest på det siste da is e30 ikke ble laget i 93 og jeg fikk beskjed om at motoren var fra 1993. Eksosmanifolden er også hjemmemekka litt så det har vært litt modifikasjoner på den for å få den ned i 5serien.

Var veldig effektiv tidlig idag, men pga. jeg måtte ut og få i simmering samt kjøpe noe verktøy da jeg ikke hadde 6-kant kopper i huset gikk fort timene på ettermiddagen til tull og tøys. Håper å få motoren i bilen imorgen og få satt sammen og koblet til det meste :) Har et håp om å faktisk være ferdig imorgen kveld, men vi får se. Er som regel ofte noe som dukker opp :cry:

Skrevet
Ser artig ut det der! Gleder meg til å få tak i m42motor og begynne å bytte ut m40b18 min jeg og!! Må du bytte speedometer også?

Tror jeg skal slippe unna det :) Føleren til speedometeret ligger jo i differensialen så den bør ikke bli påvirket av motorbyttet. Men vi får se :) Har ikke planer om å kjøre så mye over 220 km/t så 316 speedometeret holder til mitt bruk :)

Skrevet

Blir sikkert bra dette. Du får holde oss opdatert med hva som skjer. Har litt lyst til å gjøre det samme med min egen, men så vet jeg ikke om jeg heller skal vente å gå for noe større... Hva gjør du ang eksosen?

Skrevet
Blir sikkert bra dette. Du får holde oss opdatert med hva som skjer. Har litt lyst til å gjøre det samme med min egen, men så vet jeg ikke om jeg heller skal vente å gå for noe større... Hva gjør du ang eksosen?

grunnen til at jeg gikk for denne motoren kontra en større 6er var rett og slett at jeg kjører mye i byen og ville ha en bil som ikke drakk så mye bensin som 325'n min gjorde i sentrum ;) Da måtte dette være det sprekeste jeg kunne få uten å gå opp til 6er. forstår ikke de som bygger om 318is til 320 f. eks. Skal du først bytte til 6er motor bør man sette i noe som det er effektøkning nok i til at byttet er verdt det.

Angående eksosen er det samme dimensjon på rørene så skal bruke 316 eksosen. Muligens 316 bakpotte og 318is manifold og mellomstykke. eksosen er jo litt modifisert foran ser jeg så mulig jeg må trikse litt. Men kan å sveise så blir det ille får jeg bare modifisere litt selv ;)

EDIT: skjekket på gs bildeler no og det er ulik eksos på 316 og 318is. Tykkelsen er den samme ser det ut som. Skal prøve å bruke eksos fra 318is fra manifold og til bakpotta og bakpotte fra 316. er nok ikke store forskjellen. Får se hvordan jeg løser det imorgen :) Skal nok ordne seg ;) Hvis ikke får jeg i verste fall kjøpe ÆFFÆKTANLÆGG og få over 200hk i kombinasjon med luftfilter og chip ;)

Skrevet

idag er motoren endelig inne. slet masse så har gått bort masse tid idag til dritt, men fikk motoren på motorfestene litt over halv 8 ikveld. :)

Skrevet

litt bilder.

Motoren ser bra ut. Tror ikke den har gått så fryktelig langt.

DSC01248.jpg

var en del koks i bunnpanna fra 316'n så den ble vasket:

DSC01249.jpg

ny olje fyllt på girkassa :)

DSC01250.jpg

bunnpanne på¨:

DSC01252.jpg

Ser veldig bra ut her også. Kammene ser ikke mye slitt ut og fargen er fin! :)

DSC01253.jpg

slet litt med å få på mellomakslingen. er ikke mye om å gjøre! Skal få den på plass imorgen ;)

DSC01255.jpg

Motor endelig på plass i bilen:

DSC01257.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...