soft-ice Skrevet Juli 26, 2007 Share Skrevet Juli 26, 2007 Jeg kan naturligvis også ta feil når det gjelder hvorvidt man har lov til å kjøre på et utenlandsk førerkort i Norge når man bor i Norge og det norske førerkortet er frakjent... mitt poeng er om Kjell vet hvorfor/hvordan jeg evt. tar feil... Du tar ikke feil her, man kan ikke kjøre på utenlandsk førerkort i Norge så lenge man har bostedsadresse i Norge. Man må altså først melde utflyttning til Polen ta førerkort, og da kan man kun være i Norge etter gjeldende besøksregler som var maks 6 mnd i året og ikke lenger enn 3 mnd sammenhengde. Slik var det ihvertfall når eg stressa me problemstillinga..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR.H Skrevet Juli 26, 2007 Share Skrevet Juli 26, 2007 Det var vel en grunn for at rally kongen Martin tok helikopter sertifikat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Juli 26, 2007 Share Skrevet Juli 26, 2007 Hmmmm, jeg er Dansk statsborger, har Dansk førekort og flyttede min adresse til Norge pr. 1.1-07 Ringte og hørte med Politiet, der var ikke noen grund til å bytte til Norsk førekort. Det Danske var like bra som det Norske var beskeden. Men jeg vil nu mene at selvom man har utenlandsk førekort, og allerede har mistet sit Norske, ja da kan man uansett ikke kjøre i Norge. Det er ikke papir man mister, men retten til å føre bil i Norge. Men er det ikke bare ringe og høre med politiet? Blir sikkert en lang samtale ut av det.......ca. 30 sekunder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 26, 2007 Share Skrevet Juli 26, 2007 Hmmmm, jeg er Dansk statsborger, har Dansk førekort og flyttede min adresse til Norge pr. 1.1-07Ringte og hørte med Politiet, der var ikke noen grund til å bytte til Norsk førekort. Det Danske var like bra som det Norske var beskeden. Men jeg vil nu mene at selvom man har utenlandsk førekort, og allerede har mistet sit Norske, ja da kan man uansett ikke kjøre i Norge. Det er ikke papir man mister, men retten til å føre bil i Norge. Men er det ikke bare ringe og høre med politiet? Blir sikkert en lang samtale ut av det.......ca. 30 sekunder Tilsvarende blir det hvis du får frakjent ditt danske førerkort i Norge og rett etterpå ønsker å kjøre opp for og ta et norsk førerkort. Den går ikke så lenge du bor i Norge. Jeg er forøvrig norsk statsborger og har bodd i Danmark siden 1999. Jeg konverterte det samme året mitt norske førerkort (fra 1985) til et dansk førerkort... mest for å få oversendt en evt. sak i Norge til Danmark og bli dømt etter danske regler iom. at jeg bor her i det jyske... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Tveter Skrevet Juli 26, 2007 Share Skrevet Juli 26, 2007 Jeg mistet lappen nettopp jeg også, og i det skrivet jeg fikk av politiet står det att jeg er fratatt retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, men det står ikke spesifisert i Norge. men for meg er det ikke mer enn 3mnd uten da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soft-ice Skrevet Juli 26, 2007 Share Skrevet Juli 26, 2007 Som jeg skrev slik var det når jeg stressa me det Altså før 1994 og EØS-avtalen, følgende klippet fra Vegvesenet Quote Har du flyttet til Norge fra et annet EØS-land? Da trenger du ikke å bytte til norsk førerkort for å kunne fortsette kjøringen i Norge hvis førerkortet fortsatt er gyldig. Førerkortet har stort sett samme gyldighet i Norge som i det landet hvor det er utstedt. Du er imidlertid underlagt norske helsekrav og gyldighetsperiode for førerkortklassene. Derfor må du kontakte med en trafikkstasjon for å få vite nøyaktig hvilke førerrettigheter du har. Alternativt kan du få direkte innbytte til norsk førerkort med tilsvarende førerkortklasser. Unquote Hmm. begynner visst å dra på åra ja Men som Reidar Brendeland synger : For livets glade gutter går solen aldri ned Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå