Gå til innhold

E46 320DAT og kilometerstand (når begynner problemene ?)

tommyfo
 Share

Anbefalte innlegg

Helt generelt ja, men ikke nødvendigvis mye høyere vedlikeholdskostnader... er vel det mest korrekte svaret jeg kan gi deg. Hvorvidt en bil som begynner å ha kjørt langt medfører alvorlige problemer er avhengig av graden av vedlikehold (service) den har fått frem til det tidspunktet du kjøper bilen. I tillegg kommer naturligvis hvordan bilen er kjørt tidligere... kort og godt om bilen er behandlet etter fabrikantens forskrifter.

Det er dessverre en misforståelse å tro at moderne dieselmotorer er spesielt holdbare... forstått slik vi tradisjonelt tenker på eldre Mercedes-Benz sugedieselmotorer fra 70 og 80-tallet som bare går og går. Dagens dieselmotorer er avanserte konstruksjoner der alt for mye kan gå galt... i tillegg er bilene knapt så solid bygget i forhold til tidligere. Et annet aspekt er at dagens eiere av dieselbiler er en helt annen type eiere enn før i tiden... noe motorenes ytelser bidrar til. Dieselbilene blir nok kjørt betydelig hardere i dag enn for 20-30 år siden (les: det er bl.a mange unge sjåfører i dag) og det viser seg i form av større slitasje på motor og drivverk (spesielt hvis motorene er chippet)... som igjen medfører større vedlikeholdskostnader når bilene har kjørt langt. Jeg tror derfor at det er klokt å ha litt ekstra kroner på kistebunnen før man kjøper en moderne dieselmotor som har kjørt langt. De er dessverre dyre å reparere og det er lite menigmann kan gjøre selv.

Personlig tviler jeg på totaløkonomien når det gjelder en eldre dieselbil man evt. kjøper som har kjørt langt (det er noe helt annet hvis man selv har hatt bilen siden den var ny)... de er generelt for dyre og risikoen for at noe går galt er for stor... og hvis noe alvorlig går galt er en tilsvarende bensinbil trolig vesentlig billigere å kjøre pr. kilometer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...