Toro Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Faren min har en 99mod 520i som bruker ca en halvliter olje pr 1000km. Bilen ryker ikke, og har ingen unormale ulyder ellers. Hva kan årsaken være til forbruket? Er det noe som kan gjøres for å forebygge dette? Hvilken olje bør han fylle på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Hvor langt har bilen gått? Det kan være dårlige ventiltetninger eller slitte ventilstyringer. Å ta en overhaling på toppen kan være en god idé Ellers er det jo lekkasje som kan være årsaken.. Men det regner jeg med du har sjekka... Har du sjekka kjølevannet da? At det ikke er olje i det.. For da er toppakningen gåen... Det samme kan ha skjedd om olja forsvinnner inn i sylinderne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Juli 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2007 Den har ikke gått lenger enn ca 130K. Det er ikke noe olje i kjølevannet. Hvis det er dårlige ventlitetninger skulle vel bilen hatt noe blårøyk ved oppstart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 En halv liter olje pr. 1000 Km er innenfor BMW´s toleranser som er en liter olje pr. 1000 Km. Trolig er motoren derfor i orden og det er intet å bekymre seg over. En motor bruker litt olje avhengig av hvordan den blir brukt og tilstand... min M47D20 motor brukte en tilsvarende mengde olje frem tom. 70-80 tusen kilometer, men bruker nok ikke mer enn en desiliter pr. 1000 Km i dag selvom den har kjørt ytterligere 40-50 tusen kilometer... oljeforbruket forandrer seg med andre ord hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn H Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Faren min har en 99mod 520i som bruker ca en halvliter olje pr 1000km. Bilen ryker ikke, og har ingen unormale ulyder ellers.Hva kan årsaken være til forbruket? Er det noe som kan gjøres for å forebygge dette? Hvilken olje bør han fylle på? Hvilken olje bruker han nå? Min E36 brukte endel olje da jeg kjørte med 0W-40, men jeg bytta til 10W-40 i vinter, da forsvant det ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Juli 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2007 En halv liter olje pr. 1000 Km er innenfor BMW´s toleranser som er en liter olje pr. 1000 Km. Trolig er motoren derfor i orden og det er intet å bekymre seg over. En motor bruker litt olje avhengig av hvordan den blir brukt og tilstand... min M47D20 motor brukte en tilsvarende mengde olje frem tom. 70-80 tusen kilometer, men bruker nok ikke mer enn en desiliter pr. 1000 Km i dag selvom den har kjørt ytterligere 40-50 tusen kilometer... oljeforbruket forandrer seg med andre ord hele tiden. Takk for godt svar Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Juli 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2007 Hvilken olje bruker han nå? Min E36 brukte endel olje da jeg kjørte med 0W-40, men jeg bytta til 10W-40 i vinter, da forsvant det ingenting Usikker på hvilket merke det er snakk om. Men skal høre med han. Hvilket merke byttet du til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Selv om forbruket er innenfor det BMW tillater er det framdeles mye for mye. Når BMW oppgir så mye er det for å sleppe reklamasjon, og forbruket er nok det du kan regne med nå du drar en diger campingvogn. Jeg fyller ikke på noe som helst etter 8-10.000 km, da er oljen oppunder max streken. Den gamle 535'en (91 mod) brukte ikke mer enn en halv liter på 13-14.000 km, og den var kjørt 270.000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Bilen min bruker heller ikke en dråpe olje på de 4000 km jeg har kjørt siden jeg fikk den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Selv om forbruket er innenfor det BMW tillater er det framdeles mye for mye. Når BMW oppgir så mye er det for å sleppe reklamasjon, og forbruket er nok det du kan regne med nå du drar en diger campingvogn. Jeg fyller ikke på noe som helst etter 8-10.000 km, da er oljen oppunder max streken. Den gamle 535'en (91 mod) brukte ikke mer enn en halv liter på 13-14.000 km, og den var kjørt 270.000 km. Det er mange faktorer som kan medføre et øket forbruk av olje uten at det dermed er noe egentlig galt med motoren... korte turer på kald motor, trekking av tunge hengere, høyt turtall (norgeskjørte biler på ferie i Tyskland), varm motor (les: det er ikke alltid at måleren i instrumentpanelet viser helt korrekt temperatur), sommertrafikk med tung bil og køkjøring, vinterkjøring på sommerolje - sommerkjøring på vinterolje.... bare for å nevne noen årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juli 27, 2007 Share Skrevet Juli 27, 2007 Er ikke noe galt med bilen overhode. Hør på Fredrik, dette er helt korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn H Skrevet August 29, 2007 Share Skrevet August 29, 2007 Hvilken olje bruker han nå? Min E36 brukte endel olje da jeg kjørte med 0W-40, men jeg bytta til 10W-40 i vinter, da forsvant det ingenting Usikker på hvilket merke det er snakk om. Men skal høre med han. Hvilket merke byttet du til? Delsyntetisk Esso olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 29, 2007 Share Skrevet August 29, 2007 Den bruker rent for mye olje,sjekk om det er olje i tennplugg hullene,toppdeksel pakning er en svakhet på e39.Jeg bruker mobil 1 0-40 og kan ikke se at bilen har brukt olje mellom oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå