Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor fort de blir dårlig, men tror ikke det kommer fram ved en diagnose at vanos ikke virker/virker dårlig, hvertall ikke som en feilkode.

Dersom o-ringene er lagd av et materiale som ikke liker olje og høy temperatur dårlig er det vel ikke overraskende om de fort blir dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Beisansystems.com:

In general, a diagnosis is not necessary. The vanos Buna O-rings (De originale oringene) are deteriorating in 20k miles (32k kilometers). Thus essentially all the cars with this vanos have deteriorated O-rings and a failing vanos.

In some cases the engine computer will generate a fault code. The code is usually associated with the vanos exhaust side. This is due to the powerful spring in the vanos exhaust cylinder which forces the piston out. Fault codes include:

P1520 (BMW 104, 0x68): B (exhaust) Camshaft Position Actuator (faulty reference value).

P1523 (BMW 106, 0x6A): B (exhaust) Camshaft Position Actuator Tight or Jammed (mechanically stuck).

P1397 (BMW 18, 0x12): Camshaft Position Sensor B (exhaust) Circuit.

The exhaust camshaft position sensor (CPS) is a common failure. But if replacing the exhaust CPS (w/ OEM CPS) doesn’t work then it’s likely the vanos failure.

On 01+ M54 & M56 engine cars codes P1520 & P1523 were removed. Thus code P1397 appears.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men synes det er merkelig med tanke på at det ikke er kjent på bmw verkstedene eller på tidligere verkstedhistorikk på di bilene jeg har eid, har også kjørt over 100 000km med slike m52 motorer uten og ha hatt en eneste feil med dette. Da må jo orginalen holde godt nok slik at man kan bestille dette fra norge hvis det skulle oppstå en feil på vanosen.

Alltid greit og finne ut sånne ting slik at bmw ikke skal feilsøke og bytte ut alt mulig så det blir dyrt uten at feilen er fikset slik som han tidligere i tråden nevnte at den byttet ventil løftere og regningen kom på 16000kr.

Fant noe pakninger på koed, er det disse som hjelper og bytte ut hvis man skal få problemer?

koed har disse:

Reperations dele, VANOS enhed

Pakning, dæksel på VANOS www18212 NOK 98,00 / NOK 122,501

O-ring (Stor) www18213 NOK 14,00 / NOK 17,501

O-ring (Lille) www18214 NOK 21,00 / NOK 26,251

Og denne er komplett vanos? VANOS enhed (Dobbelt VANOS) (Depos.) Varen haves også i brugt. NOK 3.879,00 / NOK 4.848,75

Den inkluderer ny vanos med nye o ringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de sier på den Beisan siden er at BMW originalt fortsatt leverer Oringer av samme dårlige materialer. Så kjøper du deg en ny Vanosenhet så holder den 30-40.000 km så er de oringene defekte også. Poenget er jo at en Vanos med slappe oringer stort sett ikke gir en klart definert "feil", men at du umerkelig over tid vil få dårligere og dårligere bunndrag. Hvorfor tror du 520 har rykte på sg for å være så vanvittig lat på lavt turtall? Jeg tror (og håper!) at det er pga av disse tetningene på vanos slipper gjennom olja slik at kamjusteringen ikke funker. Hvis du leser gjennom denne lange tråden vil du se at det er flere med 150hk toliteren sier at det er som å få en ny bil. Jeg har disse oringene liggende, og lever i håpet om at disse skal gjøre susen å få byttet!

Les her for alt du måtte lure på om Vanos, hvorfor du ikke skal kjøpe originale oringer igjen osv:

http://www.beisansystems.com/

Såpass mye jobb å bytte disse oringene, så jeg hadde ikke sjangset på Koed sine. Men det er klart, Beisan er jo Amerikanse=verdensmestere på markedsføring.

Og så lenge det ikke er noe som ryker eller går ut over kjørbarheten, trigger feilmeldinger eller motorlamper, så får du aldrig BMW eller BMW verksted til å innrømme at dette er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos- stemplene har ikke posisjonsindikering, derfor gir det vel heller ikke spesifikke feilkoder. Det som er ganske utrolig er hvis BMW ikke har endret O-ringtype på de snart 20 årene som har gått siden lanseringen. Det har ikke gått prestisje i saken vel?

Omtrent like imponerende som løsingen av forstillingsproblemene til Folkevogn Passat og Audi A4/A6. Holder de fortsatt 60k maks på norsk asfalt, 15 år etter lansering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under montering av singel vanos M52B20:

Sentrerer "splines-koblingen" seg selv under montering av vanos i motor? Har endel kast i mellom den og selve stempelet når den monteres i vanos... Men den sentrerer seg vel muligens selv under monteringen i motor...? Er jo 2 rullelager der... Eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått overhalt vanosen på min M52B20.

Denne hadde disse problemene før overhaling:

-Motor begynner å fjuske etter en stund på tomgang

-Sporadisk og forbigående fjusking ved vanlig kjøring

-Kanskje litt dårligere bunndrag

Etter overhaling kom ihvertfall fjuskeproblemene bort! Har ikke fått sjekket om det er bedre bunndrag da føre bare tilsier sleng. Har heller ikke nullstilt "adaptive values" som noen nevner bør gjøres etter 300? kjørte km etter bytte. Dette virker sikkert inn på draget i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de sier på den Beisan siden er at BMW originalt fortsatt leverer Oringer av samme dårlige materialer. Så kjøper du deg en ny Vanosenhet så holder den 30-40.000 km så er de oringene defekte også. Poenget er jo at en Vanos med slappe oringer stort sett ikke gir en klart definert "feil", men at du umerkelig over tid vil få dårligere og dårligere bunndrag. Hvorfor tror du 520 har rykte på sg for å være så vanvittig lat på lavt turtall? Jeg tror (og håper!) at det er pga av disse tetningene på vanos slipper gjennom olja slik at kamjusteringen ikke funker. Hvis du leser gjennom denne lange tråden vil du se at det er flere med 150hk toliteren sier at det er som å få en ny bil. Jeg har disse oringene liggende, og lever i håpet om at disse skal gjøre susen å få byttet!

Les her for alt du måtte lure på om Vanos, hvorfor du ikke skal kjøpe originale oringer igjen osv:

http://www.beisansystems.com/

Såpass mye jobb å bytte disse oringene, så jeg hadde ikke sjangset på Koed sine. Men det er klart, Beisan er jo Amerikanse=verdensmestere på markedsføring.

Og så lenge det ikke er noe som ryker eller går ut over kjørbarheten, trigger feilmeldinger eller motorlamper, så får du aldrig BMW eller BMW verksted til å innrømme at dette er et problem.

På min M52B20 føltes det som å få "ny" motor.

Har en kamerat som er ivrig BMW fan og han hatt mange forskjellige modeller dog oftest med stor motor. Etter å ha prøvd min uttalte han at han aldri før hadde kjørt en 2 liters bmw med så bra bunndrag før.

Det er uten tvil en forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble verfall merkbar forsjell på min bil etter vanos o-ring bytte. klarte ikkje 5 giret på en bratt undersjøisk tunnel som heter eiksund sambandet før o-ring bytte. Etter o-ring bytte kan jeg fint kjøre opp me halv gass og akselerer opp bakken, stigninga er på 9.6% :)

Men syns fortsatt at bilen jager litt på lave turtall ved litt gass og clutching, noen som har vært borti dette?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

noen som sliter med rasling i motor pga dette ? kommer fra framkant av motor på min bil.. høres ut som det kommer fra vanosene..

noen som vet om disse vanos problemene kan føre til oljeforbruk? tenker da på siden ventil justering ikke er helt som det skal når man har dette problemet om den kan slipper olje gjennom ventilene og ned i selynder eller noe slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte og bestille o-ring settet til vanos. Ser at enkelte også bytter vannpumpe og reim samtidig med vanosjobben. Kan det være en fordel? Min E39 525 har gått 125000 så da kan vel kanskje vannpumpe være moden for utskifting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...